9496
Sök

Byta stereo i en Saab 95 2,3t Biopower 2007

3 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Jag har köpt en Pioneer stereo och tillhörande kabelhärva på BRC. Är där någon som gjort ett stereobyte från orginal till en eftermarknadsstereo. Jag har gjort efter alla konstens regler men är inte människa att få ljud ut i högtalarna. Jag har ohmat högtalarkablarna och förstått att det sitter något i mellan. Är enda utvägen att dra nya kablar? Eller är där någon som har en lösning?

Mvh Jörgen

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 februari 2008
Saab har ju ett eget steg liggandes i bilen, brukar vara under passagerarsätet eller där omkring, och det ska tydligen vara ett helvete att få en egen stereo att funka med originalhögtalarna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Hur fungerar det då? det går ju ut kablar till var och en av ögtalarna och ingen lågnivå.

//J

658 Inlägg
9 februari 2008
Vilket stereopaket sitter det i bilen orginal? Vet inte hur det är på minsta med de övriga så sitter det ett steg före högtalarna, sitter vid passagerarens fötter bakom panelen. Går ej att driva detta med lågnivå då de kör med någon balanserad signal. Så för att byta stereo så måste du byta steget också om du inte får tag i en stereo med samma typ av utsignal vilket jag tror blir svårt. Sen har saab inte 2 eller 4 ohm på högtalarna utan lite udda, så det kan vara svårt att få det att funka med ett annat steg med, men klarar stereon/steget detta så går det ju att koppla förbi orginalsteget.. Kan leta fram lite information jag har i datorn..
Kan verka rörigt det jag skrivit, är något oklart så fråga vet jag smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

6 170 Inlägg
9 februari 2008
Ingen aning hur det ser ut på dom nya saabarna eller ens på dom gamla faktiskt big_smile men jag vet att om man har tex as2 eller as3 (som jag har) så ska det sitta ett saab-steg i bilen och det brukar folk säga sitter under pass.-sätet eller vid mittkonsollen under instrumentpanelen på passagerarsidan.

Steget ska även vara "tvärt om" mot vad andra steg är på nått vis (kanske högnivå vs. lågnivå ??).

Frågar du på STCS så kanske någon vet mer om hur det ser ut i just din bil (glöm förresten inte tala om vilken ljudanläggning du har).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

658 Inlägg
9 februari 2008
Och ja, det går kablar från stereon till varje högtalare då det är balanserad signal (balanced professional audio signal) men de går via steget.

3 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Signalkabeln som startar steget var ej inkopplad nu funkar det fint. En annan fråga är det någon som dragit strömförsörjning till ett steg från batteri på en 9-5a. Var går man igenom smartast?
// J

658 Inlägg
9 februari 2008
Jag gick in på förarsidan, bakom en cylinderliknande "grå" grej (tror den har med bränslet att göra) högt upp aldeles vid fjäderbenstornet. Tror inte man ser hålet från motorrummet men eftersom jag slitigt ner allt under ratten blev det naturligt för mig, drog den bland alla andra kablar där.
Annars tror jag det är lättare vid passagerarens fötter "bakom" handskfacket. Där är det inte så mycket ivägen men där måste man borra.

1 Inlägg
6 april 2008
Passar på att fråga här:

Behöver man något speciellt kablage för att få rattstyrningen att fungera till t.ex Pioneer, clarion osv ?

Behöver man göra ändringar i standard kablaget överhuvudtaget ?

6 170 Inlägg
6 april 2008
dumburken skrev:
Passar på att fråga här:

Behöver man något speciellt kablage för att få rattstyrningen att fungera till t.ex Pioneer, clarion osv ?

Behöver man göra ändringar i standard kablaget överhuvudtaget ?

På min (2001:a med AS3) så behövs det ett ratt-interface som du tjuvar in på en kabel från SID-displayen och sen kopplar till den nya stereon, hur det funkar på en -07:a vet jag inte men det är väl förmodligen likadant där.

Jag har en PAC SWI-JACK i bilen för att få rattkontrollerna att funka till nya stereon, har dock inte testat om det funkar för jag har inte fått hem nya stereon men interfacet sitter iaf där och är programmerat och klart.

Det interfacet jag har stödjer stereos från JVC, Alpine, Clarion, Kenwood och vissa enheter från Blaupunkt (därav namnet JACK). Ska man stoppa in något annat i bilen finns det interface till det med sålänge det är ett större, mer välkänt märke som tex Sony, Eclipse, Pioneer, stereos utan rattkontrollingång men med IR-styrning osv.

Sök