Placering utav baslåda

lillen006
6 april 2008 · 52 Inlägg

Har läst lite på en massa olika hemsidor och forum om att man i en volvo 740 bland annat, ska ha basen vänd innåt bilen, gärna mot skidluckan å ha den nerfälld, för bästa resultat. Sagt å gjort, byggde en sluten låda på 22 liter till min Mutant 1205 bas, med sluttande vägg, för att få plats med 12" basen, kopplade in alltihop och monterade den som "alla sagt"! Lät skräp!!
Istället ställde jag den vid sidan av bagageutrymmet, precis "innanför" baklampan, mot bakstammen, och då blev det ett helt underbart basljud. Undrar bara vartifrån alla har fått det ifrån, att det slulle bli bäst ljud med basen uppepå bakaxeltulleln? Nån som har andra placeringar som funkar fint?

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Gulmun * Klåpare
6 april 2008 · 1 718 Inlägg

I princip så ska ska basen spela inåt mot kupén i en sedan. Behöver dock inte betyda att högtalaren behöver klämmas in mot "väggen", högtalarna kan även fasvändas... Så blev jag lärd för några år sedan i alla fall, ske bli intressant att se om någon reviderar detta.

Senast redigerat av Gulmun (6 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Drönirettab
6 april 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, man brukar säga att basen bör riktas mot ryggstödet i en sedanbil. Det verkar som en del har problem i 740 dock, vet inte riktigt varför. En viktig sak när man har basen vänd mot ryggstödet är att göra en ram runt baffeln så att ljudet inte kan åka bakåt i skuffen, gör man inte det så stannar mycket av trycket kvar i bagaget annars.

Fast att sätta baslådan på sidan, tex vid reservhjulsbaljan verkar kunna fungera bra i en del bilar iaf. Tycker man att det blir bättre ljud med den placeringen så är det ju bara att ha så, ibland måste man prova olika ställen.

Sedan är det ju också som Gulmun skriver, att man kan få "fasvända" basen och lyssna ifall ljudet blir bättre.

lillen006
6 april 2008 · 52 Inlägg

Ja jag har ju iofs inte provat å fasvända den när den sitter mot ryggstödet än, kan ju prova det! Sen blev det faktiskt itne så tokigt med basen mot sidan, har planer på att bygga en till å sätta på andra sidan med:D  Fick lite mersmak:P

Har ju heller inte tätat den mot "väggen", ska se om de gör nån skillnad på ljudet.

Tack iaf

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
joliba_01
6 april 2008 · 424 Inlägg

Jag kör med en snik variant av volvo eller va man ska säga. 460 alltså sedan de också. Jag plastade ner min alpine 12" i reservhjulsbaljan spelande rakt upp i hatthyllan i en sluten låda på 24L visst de är ju ett rätt bra avstånd mellan basen och hatthyllan. skidlucka nere vid körning om ingen sitter bak. lirade 135.7db sist jag mätte och de är inte kattpiss tycker jag iallafall. så placeringen är väl upp till bil och modell hur de ska monteras kanske att min spelar bättre med basen bekande direkt in genom skidluckan men orkar inte bygga ny låda just nu smile testa sig fram är ju de bästa sättet

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
lillen006
6 april 2008 · 52 Inlägg

joliba_01 skrev:
Jag kör med en snik variant av volvo eller va man ska säga. 460 alltså sedan de också. Jag plastade ner min alpine 12" i reservhjulsbaljan spelande rakt upp i hatthyllan i en sluten låda på 24L visst de är ju ett rätt bra avstånd mellan basen och hatthyllan. skidlucka nere vid körning om ingen sitter bak. lirade 135.7db sist jag mätte och de är inte kattpiss tycker jag iallafall. så placeringen är väl upp till bil och modell hur de ska monteras kanske att min spelar bättre med basen bekande direkt in genom skidluckan men orkar inte bygga ny låda just nu smile testa sig fram är ju de bästa sättet

Ja det skulle va kul att mäta upp dB inne i bilen, men jag känner tyvärr ingen som har ett riktigt instrument. sad

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Kmarcus
6 april 2008 · 854 Inlägg

Jag kör en 10" Alpine Type R i en sluten låda på 24,5 l som är tätad mot skidluckan och jag får in precis allt ljud i coupén. Är riktigt nöjd med ljudet än så länge (han bara lyssna ca 40 min innan jag va tvungen att skicka in HU på servis). Låter inte mycket ut men sitter du i bilen så finns det bas så det räcker och blir över. Kör den i 2 ohm på ett DLS A6. Jag har också 740 förresten... Får troligen tillbaka HU i nästa vecka så jag återkommer då om det behövs.

Om ni tycker 24.5 l sluten låter mycket till den basen så var det vad Jonas (?) på Alpine sa. (Nån som KAN får gärna ha åsikter eller ge tips)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
joliba_01
6 april 2008 · 424 Inlägg

Kmarcus skrev:
Jag kör en 10" Alpine Type R i en sluten låda på 24,5 l som är tätad mot skidluckan och jag får in precis allt ljud i coupén. Är riktigt nöjd med ljudet än så länge (han bara lyssna ca 40 min innan jag va tvungen att skicka in HU på servis). Låter inte mycket ut men sitter du i bilen så finns det bas så det räcker och blir över. Kör den i 2 ohm på ett DLS A6. Jag har också 740 förresten... Får troligen tillbaka HU i nästa vecka så jag återkommer då om det behövs.

Om ni tycker 24.5 l sluten låter mycket till den basen så var det vad Jonas (?) på Alpine sa. (Nån som KAN får gärna ha åsikter eller ge tips)

Jag kör enligt alpines rekommendationer på 24L och basen tar 2L så de blir 22L kvar effekten in i basen ligger på ungefär 1300wrms i 2 ohm big_smile och de funkar ypperligt
så de låter lite stort min är avstämd till 50hz men visst din spelar lägre i hz men kanske lite för lågt ?!

Senast redigerat av joliba_01 (6 april 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
joliba_01
6 april 2008 · 424 Inlägg

lillen006 skrev:

joliba_01 skrev:
Jag kör med en snik variant av volvo eller va man ska säga. 460 alltså sedan de också. Jag plastade ner min alpine 12" i reservhjulsbaljan spelande rakt upp i hatthyllan i en sluten låda på 24L visst de är ju ett rätt bra avstånd mellan basen och hatthyllan. skidlucka nere vid körning om ingen sitter bak. lirade 135.7db sist jag mätte och de är inte kattpiss tycker jag iallafall. så placeringen är väl upp till bil och modell hur de ska monteras kanske att min spelar bättre med basen bekande direkt in genom skidluckan men orkar inte bygga ny låda just nu smile testa sig fram är ju de bästa sättet

Ja det skulle va kul att mäta upp dB inne i bilen, men jag känner tyvärr ingen som har ett riktigt instrument. sad

Du kanske har en bilstereo butik i närheten ? bor på den lilla ön som Sverige glömde och vi har de här nere smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
lillen006
6 april 2008 · 52 Inlägg

Har ju iofs M-Sound i Alingsås, kan ju kolla med Mikko om han har lust att mäta upp trycket åt mej:D

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Kmarcus
6 april 2008 · 854 Inlägg

joliba_01 skrev:

Kmarcus skrev:
Jag kör en 10" Alpine Type R i en sluten låda på 24,5 l som är tätad mot skidluckan och jag får in precis allt ljud i coupén. Är riktigt nöjd med ljudet än så länge (han bara lyssna ca 40 min innan jag va tvungen att skicka in HU på servis). Låter inte mycket ut men sitter du i bilen så finns det bas så det räcker och blir över. Kör den i 2 ohm på ett DLS A6. Jag har också 740 förresten... Får troligen tillbaka HU i nästa vecka så jag återkommer då om det behövs.

Om ni tycker 24.5 l sluten låter mycket till den basen så var det vad Jonas (?) på Alpine sa. (Nån som KAN får gärna ha åsikter eller ge tips)

Jag kör enligt alpines rekommendationer på 24L och basen tar 2L så de blir 22L kvar effekten in i basen ligger på ungefär 1300wrms i 2 ohm big_smile och de funkar ypperligt
så de låter lite stort min är avstämd till 50hz men visst din spelar lägre i hz men kanske lite för lågt ?!

Ja, jag tyckte det var konstigt också för på Alpine:s hemsida rekomenderar dom ca 18 l har jag för mig. Men någon som är duktig på att räkna får gärna säga vid vilken frekvens den är avstämd. Spelar mycket pop och partymusik. Så en hög avstämning är väl vad som egentligen gäller... en liten ändring av fakta också... 24.5 l minus vad basen tar upp. och den ligger väl på 1.5 l kanske?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
joliba_01
7 april 2008 · 424 Inlägg

Kmarcus skrev:

joliba_01 skrev:

Kmarcus skrev:
Jag kör en 10" Alpine Type R i en sluten låda på 24,5 l som är tätad mot skidluckan och jag får in precis allt ljud i coupén. Är riktigt nöjd med ljudet än så länge (han bara lyssna ca 40 min innan jag va tvungen att skicka in HU på servis). Låter inte mycket ut men sitter du i bilen så finns det bas så det räcker och blir över. Kör den i 2 ohm på ett DLS A6. Jag har också 740 förresten... Får troligen tillbaka HU i nästa vecka så jag återkommer då om det behövs.

Om ni tycker 24.5 l sluten låter mycket till den basen så var det vad Jonas (?) på Alpine sa. (Nån som KAN får gärna ha åsikter eller ge tips)

Jag kör enligt alpines rekommendationer på 24L och basen tar 2L så de blir 22L kvar effekten in i basen ligger på ungefär 1300wrms i 2 ohm big_smile och de funkar ypperligt
så de låter lite stort min är avstämd till 50hz men visst din spelar lägre i hz men kanske lite för lågt ?!

Ja, jag tyckte det var konstigt också för på Alpine:s hemsida rekomenderar dom ca 18 l har jag för mig. Men någon som är duktig på att räkna får gärna säga vid vilken frekvens den är avstämd. Spelar mycket pop och partymusik. Så en hög avstämning är väl vad som egentligen gäller... en liten ändring av fakta också... 24.5 l minus vad basen tar upp. och den ligger väl på 1.5 l kanske?

Testa och bygg efter alpines rekomendationer på en låda på 18,4 liter då ska avstämningen blir med dubbla 4 ohms spolar 48hz och med dubbla 2 ohms spolar 49hz . jag byggde min efter deras rekomendationer och är förvånads värk häpen att dom lirar så pass högt och kontrollerat med en sluten låda. kanske har med steget och göra också för den delen . men den lådan du har nu låter FÖR stort. bara en tanke

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang