4502
Sök

mätare för batteri"nivå" som tex mobiletelefoner...

NeonX
8 april 2008
Trådstartare
Hej, att de finns voltmätare vet jag, förstår det dock som att de endast visar hur mycket generatorn laddar/ger.

Men finns det nån mätare man kan koppla in som visar hur mycket ström det är kvar i batteriet ( om man tex står med bilen avstängd och spelar stereo )
som på tex mobiltelefoner,truckar o.s.v

nån som vet om de finns, vart man köper det samt hur man kopplar in?

ha de göttans

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
8 april 2008
de är ju bara att koppla in en vanlig volt mätare, på batteriet som sen aktiveras när du ja t.ex spelar stereo, för dom visar ju bara vad bilen laddar när motorn är igång annars visar den ju batteri spänning

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

582 Inlägg
8 april 2008
förlåt om jag lånar tråden lite men om man ska koppla in en sån mätare, är det bara en kabel från batteriet då och en jord? behöver man nått motstånd?

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
Tuhkanen skrev:
förlåt om jag lånar tråden lite men om man ska koppla in en sån mätare, är det bara en kabel från batteriet då och en jord? behöver man nått motstånd?

En Voltmätare är bara att koppla in på plus och jord.

Men mätaren som efterfrågas är för Ah om jag tolkat topic rätt?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

21 761 Inlägg
8 april 2008
En sån mätare fungerar väl i princip som en vanlig voltmätare kan jag tänka mig, åtminstone så länge det inte handlar om en jätteavancerad mätare.

På jobbet har vi eldrivna truckar och de har en sorts kapacitetsmätare, men de är inte pålitliga när trucken nyss har laddats. Om man har tex 40-50% kvar i batteriet och låter laddaren vara inkopplad i kanske en timme, så visar mätaren 100% när man slår på trucken. Det tyder ju på att kapacitetsmätaren egentligan bara mäter spänningen på batteriet.

Fast om batteriet inte har varit på laddning på ett tag, då kan man lita på mätaren eftersom batteriets toppspänning har tagits bort av belastningen när man kör trucken. Kan tänka mig att det blir likadant med mätare som används i en bil.

736 Inlägg
8 april 2008
Som Drönirettab skrev så fungerar ju ofta "batterimätare" genom att mäta den skillnaden som uppstår i ett batteri då det är fullladdat kanske runt 12,9 volt i en bil till det är tomt runt 10,5 volt (rätta mig om jag har fel). Precis som på truckar kan man ofta få mobiltelefoner att visa 100 % om man laddar dem i 20 min, sedan sjunker det ganska snabbt. Ovanstående fungerar ju inte på en bil som laddar batteriet eftersom man mäter spänningen från generatorn när bilen är på och inte batteriet. Dock skulle det i teorin fungera när bilen är avstängd.

Sök