2046
Sök

Diod/Larm-diod Golf IV

107 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Jag hade tänkt byta ut den original dioden som sitter i förardörren och sätta dit en diod som tillhör ett defa larm. Den dioden som sitter i dörren blinkar när man låser bilen. Har klippt och skalat kablarna, och skulle testa med den nya dioden men det funkade inte. Den dioden som sitter i dörren är mindre än den som jag hade tänkt att sätta dig. Kan det ha nåt med saken att göra. Kan det vara så att den nya dioden behöver mer ström än det som finns?

Tackasm för svar..

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
Ja, så kan det vara. Kolla på den nya dioden i absolut kolmörker om den ens ger en liten gnutta ljus. Annars är den felvänd.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

107 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Ja, så kan det vara. Kolla på den nya dioden i absolut kolmörker om den ens ger en liten gnutta ljus. Annars är den felvänd.

har testan den åt båda hållen men det händer inte så mkt..
Hur mkt ström klarar en diod av? För man kan ju inte sätta den direkt på batteriet!

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
Prova att mäta vilken spänning du har i de trådarna, de flesta dioder (den vanligaste typen för att den är billig att producera med vettig ljusstyrka) ligger runt 3 volt i arbetsspänning. Finns dock dioder med inbyggt motstånd som klarar 12v.

Soubee
8 april 2008
De dioderna jag har installerat i min galant går på 5v och med motstånd på 470ohm så går de på 12v, så det kanske skall dit ett motstånd?!
Men börja med att mäta hur mkt ström som går i trådarna du tänkt använda dig utav, men är det 12v där och du har en 3v. diod du testat med så är det dags att köpa ny då den andra garanterat gått sönder isf!

107 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Okej.. har mätt och det va typ runt 2 bara.. Men med tanke på att det ska vara till ett larm så finns det ju inget motstånd i dioden för det sköter ju larmenheten annars ju. Har ej kopplat den dirket på 12v så den har ej gått sönder.. Jag vill använda dom kablarna som har gått till den andra dioden för när man mäter där så e det "tickande" ström på dom kablarna.
Senast redigerat av __LINDSKOG__ (8 april 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
Skaffa en diod i önskad färg med 2v driftspänning, det är det enklaste. smile Clasohlsson, Elfa, Conrad m.fl..

Edit: Att det är "tickande" ström beror på att det är en kondensator som matar dioden med ström.
Senast redigerat av Gulmun (8 april 2008)

107 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Okej.. men den kommer blinka då om ja kopplar på dom kablarna som det e tickande ström på då eller?

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
__LINDSKOG__ skrev:
Okej.. men den kommer blinka då om ja kopplar på dom kablarna som det e tickande ström på då eller?

Ja. Ticket är strömpeaken när kondensatorn laddar ur. Då tänds dioden. Sen när kondensatorn laddar upp sig igen så slocknar dioden p.g.a. spänningsfall.

107 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
__LINDSKOG__ skrev:

Ja. Ticket är strömpeaken när kondensatorn laddar ur. Då tänds dioden. Sen när kondensatorn laddar upp sig igen så slocknar dioden p.g.a. spänningsfall.

Okej.. Så det blir så då när man låser bilen? För det e bara då den blinkar..

107 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Va och köpte en ny diod på kjell-co och lödde dit så nu funkar de.. smile

Tack för all hjälp..

Sök