4536
Sök

råd om varför de bryter?? (kilpper)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#1
när ja spelar systemet..rätt högt på endast tändning..även ibland när ja kör så klipper det?
ja undrar va det beror på ..för de händer ibland..o de är ju kul...

de mesta e nytt..feta kablar ..optima batteri..osv..

är för lite ström i batteriet?


Administratör
11 968 Inlägg
8 april 2008
#2
Det var många år sen jag sysslade med bilstereo, men jag skulle gissa på för dålig jordning av steget.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

10 287 Inlägg
8 april 2008
#3
Förklara, kan du spela lika högt annars utan att det klipper. Eller är det konsekvent så att det klipper när du spelar högt.

/Göran

pattilatti2 skrev:
när ja spelar systemet..rätt högt på endast tändning..även ibland när ja kör så klipper det?
ja undrar va det beror på ..för de händer ibland..o de är ju kul...

de mesta e nytt..feta kablar ..optima batteri..osv..

är för lite ström i batteriet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Autohifi!
865 Inlägg
8 april 2008
#4
Troligen fördåligt med ström i batteriet eller fördåligjord..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Förklara, kan du spela lika högt annars utan att det klipper. Eller är det konsekvent så att det klipper när du spelar högt.

/Göran

pattilatti2 skrev:
när ja spelar systemet..rätt högt på endast tändning..även ibland när ja kör så klipper det?
ja undrar va det beror på ..för de händer ibland..o de är ju kul...

de mesta e nytt..feta kablar ..optima batteri..osv..

är för lite ström i batteriet?


ja det klipper ibland..inte hela tiden...kan spela rätt länge ibland..tror ej på jord fel..dom e ned slipade totalt o ordentligt gjorda har även mätt upp dom så ...

funderar på strömmen,men jag har 50mm2 kablar t allt..
generatorn e ny
kanske batteriet som börjar bli tomt??


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#6
snart 100 besök..ingen som har haft liknade??


5 852 Inlägg
8 april 2008
#7
mät spänning vid volym då det klipper? Du kanske har lite för lite batterikraft?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

21 761 Inlägg
8 april 2008
#8
Jag tycker som tujbo, mät spänningen när du spelar högt. Det är enda sättet att veta ifall spänningen blir för låg av någon anledning. Mät dels på batteripolerna och dels på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast.

Har du spelat mycket med motorn avslagen?

Antar att det är din Vectra som det handlar om, stegen kan ju sluka en hel del ström förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (8 april 2008)

119 Inlägg
8 april 2008
#9
Kolla alla kontakt ytor! Kan vara dåligt på tex batteri.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Jag tycker som tujbo, mät spänningen när du spelar högt. Det är enda sättet att veta ifall spänningen blir för låg av någon anledning. Mät dels på batteripolerna och dels på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast.

Har du spelat mycket med motorn avslagen?

Antar att det är din Vectra som det handlar om, stegen kan ju sluka en hel del ström förstås.

ja spänningen sjunker ju rejält fr ca 14.4 till 12 v kanske..när ja drar på ordentligt....


5 852 Inlägg
8 april 2008
#11
Din bot på detta : MER STRÖM IN! smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

BE*CE
419 Inlägg
8 april 2008
#12
jag har typ samma problem att mitt steg slår av/ingen ström kommer typ fram när jag typ lyssnar på det med en avstängd motor men det kan vara något annat fel har lite andra fel på bilen med

MVH Niclas

Volvo R racing

Tyskstuk.se
630 Inlägg
8 april 2008
#13
du skrev att du hade 50mm2 till allt...  har du 50mm" mellan batteri och kaross och generator osv?


21 761 Inlägg
8 april 2008
#14
pattilatti2 skrev:
ja spänningen sjunker ju rejält fr ca 14.4 till 12 v kanske..när ja drar på ordentligt....

Vart mäter du spänningen, på batteriet eller steget?

Att spänningen sjunker från 14,4V till 12V kan i princip ha 3 huvudorsaker:

# Laddströmmen från generatorn kommer inte fram till batteriet tillräckligt bra.
# Batteriet är för klent eller är dåligt.
# Dålig kontakt i stegets strömkablar (om spänningsmätningen gjordes på steget).

Med tanke på de steg som du har så tvivlar jag starkt på att generatorn klarar av att ge tillräckligt med ström om du står med motorn på tomgång och spelar högt, men det beror ju på hur många ampere generatorn kan ge ut.

Batteriet är väl ganska nytt, då ska det rimligtvis inte vara något fel på det normalt sett (men man kan inte vara absolut säker). Att batteriet skulle vara för klent tror jag inte, men det beror på hur mycket ström som stegen drar. Optima är bra batterier, men de är inga mirakel.

Om det bara är vid steget som spänningen är så där låg, då får man kolla upp alla kopplingspunkter mellan batteri och slutsteg, även på minussidan.

Du funderade i något tidigare inlägg ifall batteriet kunde vara tomt. Det är förstås möjligt, speciellt om du har spelat med hög volym ganska ofta och dessutom kanske med motorn avslagen. Då kommer inte generatorn att hinna ladda upp batteriet tillräckligt mycket.

Låt batteriet vila i typ 8 timmar eller längre, mät sedan vilospänningen. Då får du iaf ett hum om hur pass laddat det är.

362 Inlägg
9 april 2008
#15
Jag hade samma problem de klippte de vart för lite kräm i systemet. Det orkade helt enkelt inte driva allt. De jag gjorde var att sätta in en kondensator och nu funkar de nu finns det alltid spänning till systemet:D. De är nått du kan testa men vet inte om de funkar i ditt fall, men om du kunde låna en av någon och testa?..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
ja spänningen sjunker ju rejält fr ca 14.4 till 12 v kanske..när ja drar på ordentligt....

Vart mäter du spänningen, på batteriet eller steget?

Att spänningen sjunker från 14,4V till 12V kan i princip ha 3 huvudorsaker:

# Laddströmmen från generatorn kommer inte fram till batteriet tillräckligt bra.
# Batteriet är för klent eller är dåligt.
# Dålig kontakt i stegets strömkablar (om spänningsmätningen gjordes på steget).

Med tanke på de steg som du har så tvivlar jag starkt på att generatorn klarar av att ge tillräckligt med ström om du står med motorn på tomgång och spelar högt, men det beror ju på hur många ampere generatorn kan ge ut.

Batteriet är väl ganska nytt, då ska det rimligtvis inte vara något fel på det normalt sett (men man kan inte vara absolut säker). Att batteriet skulle vara för klent tror jag inte, men det beror på hur mycket ström som stegen drar. Optima är bra batterier, men de är inga mirakel.

Om det bara är vid steget som spänningen är så där låg, då får man kolla upp alla kopplingspunkter mellan batteri och slutsteg, även på minussidan.

Du funderade i något tidigare inlägg ifall batteriet kunde vara tomt. Det är förstås möjligt, speciellt om du har spelat med hög volym ganska ofta och dessutom kanske med motorn avslagen. Då kommer inte generatorn att hinna ladda upp batteriet tillräckligt mycket.

Låt batteriet vila i typ 8 timmar eller längre, mät sedan vilospänningen. Då får du iaf ett hum om hur pass laddat det är.

tack för svaren:) har 50mm2 överallt förrutom generatorn..till batteriet.där e det orginal än..kan de ligga där felet??
ja generatorn e ju bara 70 amp..optimat e nytt..har ej spelat de på endast tändning så mkt,,men när ja kör poppar ju musiken..
de visar fan att de sjunker både vi batteriet ..o vi stegena när ja mäter,,speciellt om ja drar på..har även dls 1f konding..jordarna e fan bra,men de kan ju spöka ..helvete va jobbigt..++kan de va lågnivån??när ja leker lite me den då bryter klickar de till som att de blir nån kortis???har en ny ..kanske lika o byta den me..men ja tror ej felet ligger i den..utan me strömmen..fundera på o lägga in ett optima till o byta t större generator..150 amp..elr nå..va kan man annars göra???


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#17
Thunis skrev:
Jag hade samma problem de klippte de vart för lite kräm i systemet. Det orkade helt enkelt inte driva allt. De jag gjorde var att sätta in en kondensator och nu funkar de nu finns det alltid spänning till systemet:D. De är nått du kan testa men vet inte om de funkar i ditt fall, men om du kunde låna en av någon och testa?..

har redan dls konding..optima batteri ny generator 50 mm2 kablar feta jordar m,m

men ja märker av ströförlust...


21 761 Inlägg
9 april 2008
#18
pattilatti2 skrev:
har 50mm2 överallt förrutom generatorn..till batteriet.där e det orginal än..kan de ligga där felet??

Det är ju möjligt. Kolla upp pluskabeln mellan generator och batteri, den är antagligen inte alltför grov. Det skadar inte att byta ut den mot en grövre med tanke på att du funderar på en större generator, tex 16-25mm2 är tillräckligt grovt.

En annan viktig sak är generatorchassiets kontakt med motorblocket/karossen, om det är dålig kontakt där så blir det förluster på minussidan. Generators chassie brukar antingen ha kontakt via sina fästen eller via en separat kabel/fläta som går till motorblock eller kaross.

pattilatti2 skrev:
ja generatorn e ju bara 70 amp..optimat e nytt..har ej spelat de på endast tändning så mkt,,men när ja kör poppar ju musiken..

Dina steg kan dra mycket ström om de körs hårt och belastas med låg impedans, därför misstänker jag att din generator är för klen för att orka ge bra laddning när du spelar högt. Man får inte glömma att bilens egna strömförbrukare vill ha en del ström också.

Om du dessutom kör en del korta sträckor så hinner generatorn absolut inte med att ladda upp batteriet, då blir det mer och mer urdraget för att till slut inte orka ge tillräckligt med ström.

pattilatti2 skrev:
de visar fan att de sjunker både vi batteriet ..o vi stegena när ja mäter,,speciellt om ja drar på..har även dls 1f konding..jordarna e fan bra,men de kan ju spöka ..helvete va jobbigt..++kan de va lågnivån??när ja leker lite me den då bryter klickar de till som att de blir nån kortis???har en ny ..kanske lika o byta den me..men ja tror ej felet ligger i den..utan me strömmen..fundera på o lägga in ett optima till o byta t större generator..150 amp..elr nå..va kan man annars göra???

Okej, eftersom det även minskar vid batteriet så är det alltså framme i motorrummet som problemet ligger, inte i slutstegens strömkabel.

Lågnivåkabeln har knappast någonting med spänningsfallet att göra, men naturligtvis bör du byta ut kabeln om den verkar glappa eller är dålig.

Ett till batteri är aldrig fel, men det kommer inte att i längden hjälpa så mycket ifall generatorn inte orkar med att ge tillräckligt med laddström för att ladda upp batterierna. Visst, det fungerar säkert ett bra tag men till slut så har du två urdragna batterier istället för bara ett urdraget. Då är du tillbaka på ruta ett wink.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
har 50mm2 överallt förrutom generatorn..till batteriet.där e det orginal än..kan de ligga där felet??

Det är ju möjligt. Kolla upp pluskabeln mellan generator och batteri, den är antagligen inte alltför grov. Det skadar inte att byta ut den mot en grövre med tanke på att du funderar på en större generator, tex 16-25mm2 är tillräckligt grovt.

En annan viktig sak är generatorchassiets kontakt med motorblocket/karossen, om det är dålig kontakt där så blir det förluster på minussidan. Generators chassie brukar antingen ha kontakt via sina fästen eller via en separat kabel/fläta som går till motorblock eller kaross.

pattilatti2 skrev:
ja generatorn e ju bara 70 amp..optimat e nytt..har ej spelat de på endast tändning så mkt,,men när ja kör poppar ju musiken..

Dina steg kan dra mycket ström om de körs hårt och belastas med låg impedans, därför misstänker jag att din generator är för klen för att orka ge bra laddning när du spelar högt. Man får inte glömma att bilens egna strömförbrukare vill ha en del ström också.

Om du dessutom kör en del korta sträckor så hinner generatorn absolut inte med att ladda upp batteriet, då blir det mer och mer urdraget för att till slut inte orka ge tillräckligt med ström.

pattilatti2 skrev:
de visar fan att de sjunker både vi batteriet ..o vi stegena när ja mäter,,speciellt om ja drar på..har även dls 1f konding..jordarna e fan bra,men de kan ju spöka ..helvete va jobbigt..++kan de va lågnivån??när ja leker lite me den då bryter klickar de till som att de blir nån kortis???har en ny ..kanske lika o byta den me..men ja tror ej felet ligger i den..utan me strömmen..fundera på o lägga in ett optima till o byta t större generator..150 amp..elr nå..va kan man annars göra???

Okej, eftersom det även minskar vid batteriet så är det alltså framme i motorrummet som problemet ligger, inte i slutstegens strömkabel.

Lågnivåkabeln har knappast någonting med spänningsfallet att göra, men naturligtvis bör du byta ut kabeln om den verkar glappa eller är dålig.

Ett till batteri är aldrig fel, men det kommer inte att i längden hjälpa så mycket ifall generatorn inte orkar med att ge tillräckligt med laddström för att ladda upp batterierna. Visst, det fungerar säkert ett bra tag men till slut så har du två urdragna batterier istället för bara ett urdraget. Då är du tillbaka på ruta ett wink.

grymt bra svar tack:)
ja ska testa me o byta kablarna där fr generatorn,,även kolla generator fästet..kan ju ligga där...batteriets jord till chassi/blocket är 50mm2----
ett satans mörker vart de av detta då..ja kör ju endel korta sträckor de är sant..
men ja ska ladda upp de me c-tecken...
ska iaf byta kabel jäveln där..så får man se om de blir skillnad..
visst blire bättre me 2 batterier.men 150amp generator pallar ju fan o ladda bägge?
hatar el fel :S
tack återigen för hjälpen:D
/patrik



Sök