4502
Sök

Fundering kring sluten aktiv baslåda GAS 12"

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#1
Kör med en Aktiv baslåda från GAS 12".
Förmodligen finns det en anledning till att den är byggd som den är.
Men jag undrar ändå vad som händer om man skulle göra ett hål  i plexit och sätta nåt galler istället.
Som det är nu så flåsar den väldigt genom sina 2 hål, som också är enda stället luften förflyttar sig.

Är det ens lönt att fundera i dessa banor?
Senast redigerat av Edge83 (8 april 2008)

//Edge

137 Inlägg
8 april 2008
#2
den lådan är inte sluten den är portad. Och göra hål i plexit så förstör du hela konstruktionen med denna bas. Den lär låta ännu sämre än vad den gör idag!

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#3
Ok, var ungefär vad jag hade trott, ville bara få det bekräftat.
Funderar nog för mycket kring mycket tror jag.. hehe tongue

//Edge

9 108 Inlägg
8 april 2008
#4
Edge83 skrev:
Ok, var ungefär vad jag hade trott, ville bara få det bekräftat.
Funderar nog för mycket kring mycket tror jag.. hehe tongue

Funderingar kan ofta vara bra också. Det är ju tur att du frågar innan du agerar i alla fall smile


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#5
MilleN skrev:
Edge83 skrev:
Ok, var ungefär vad jag hade trott, ville bara få det bekräftat.
Funderar nog för mycket kring mycket tror jag.. hehe tongue

Funderingar kan ofta vara bra också. Det är ju tur att du frågar innan du agerar i alla fall smile

Hehe, jo, jag frågar alltid om jag är osäker, eller bara vill bolla lite tankar.
Här på garaget.org finns ju allt mellan himmel och jord, både i bilar och kunskap, så det vore ju dumt att inte utnyttja möjligheten att få svar på sina funderingar. wink

//Edge

21 761 Inlägg
8 april 2008
#6
Är det A112-BP som det handlar om?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#7
Yes, GAS A112-BP.
Den dunkar på fint, men väldigt nerställd.
Vrider man upp den lite så flåsar den lite väl mycket genom rören bak och sånt gillar jag inte.
Så den är väldigt "lagom" inställd. Dvs. inget överdrivet enligt mig.
Bortsett från vissa låtar där det bara dånar, men det är ju en annan sak. tongue

//Edge

21 761 Inlägg
9 april 2008
#8
Aha. Då ska du absolut inte göra hål i plexiglaset eftersom utrymmet innanför glaset är en av kammarna för själva lådan, det utrymmet måste vara slutet. Ifall du "förstör" plexiglaset så kommer lådan att fungera som en felberäknad basreflexlåda och spela ännu sämre än den gör just nu, dessutom kan baselementet gå sönder pga fel avstämning och lådvolym.

Fast det är ju dåligt gjort av BRL att sälja en låda som ger flåsljud när man spelar, så ska det inte vara.
Senast redigerat av Drönirettab (9 april 2008)

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#9
Åfan, såpass illa..
Hade känsla av att jag skulle pajja ljudbilden om jag gjorde så, men men.
Ja det är lite småilla med flåsljuden faktiskt, iaf. om man som jag är allergisk mot missljud.. haha tongue
Hade de gjort rören lite större så kanske det hade funkat..
Men som sagt om man har den "rätt" inställd, dvs. precis under flåsljudsnivån så låter den riktigt bra!
Men vill man ha lite mer dunk eller nåt så börjar den flåsa.

//Edge

21 761 Inlägg
9 april 2008
#10
Det går ju förstås att försöka räkna ut vilken volymen det är i de båda kammarna och även mäta upp rördiameter+längd, sedan kan man göra en egen ny låda med grövre rör. Fast det blir ganska bökigt att göra så, frågan är om det är värt besväret wink.

Herr
851 Inlägg
9 april 2008
#11
Det är ju beroende på hur mycket du stör dig på ludet kontra vad det kostar att bygga ny låda kontra vad det kommer kosta att sälja den färdiga lådan köpa nytt element och bygga ny låda

30mm Mdf är inte gratis nu förtiden

Drönirettab skrev:
Det går ju förstås att försöka räkna ut vilken volymen det är i de båda kammarna och även mäta upp rördiameter+längd, sedan kan man göra en egen ny låda med grövre rör. Fast det blir ganska bökigt att göra så, frågan är om det är värt besväret wink.

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

21 761 Inlägg
9 april 2008
#12
Visst, men baselementet+steget behåller man smile. Sedan....30mm MDF är väl knappast den där lådan gjord av wink.

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#13
*Visslar lite* om att man kan köpa mdf billigt på brädgårn, och skriva upp på byggfirman...  lalala..
Nä, men det är inte värt det extra besväret att bygga om lådan i så fall.
Det låter tillrekligt bra för den summan jag köpte den för, samt om man ser till merarbetet det blir att bygga om. tongue
Men som sagt, vem vet vad som händer i framtiden. Kanske bygger om allt när jag får nya idéer. tongue

//Edge


Sök