4826
Sök

oljeproblem

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Hej jag har en volvo 855 t5 som det försvinner olja ur(mycket olja ca 1l på 10 mil)!
turbon är ny bytt, ,motorn läcker inte någonstans, ingen olja i vattnet, vevhusventilationen är EJ tätt, bilen ryker inget varken svart grått eller någon annan konstig färg, bilen har kanon komp värden på alla cylindrarna (10.5), bilen har ett jätte bra oljetryck ca 6bar på 3500rmp, tändstiften är ej svarta utan är helt normal färgade!! snälla hjälp mig // Daniel

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
det är inte packboxen mot v-lådan som läcker då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
nix bilen läcker ingenstans varken jag eller kompisar eller bilverkstan kunde ej se någonstans det läckte

3 235 Inlägg
10 april 2008
Jag har hört att om vevaxelpackningen mot lådan läcker ser man det ibland inte.

Väldigt ologiskt, för oljan måste ju komma ut nånstans...

Du har säkert ett inspektionshål i lådan över svänghjulet, och där kan du sticka ner en pinne eller nåt och se om det är oljigt där nere.

8 297 Inlägg
10 april 2008
engolf skrev:
Du har säkert ett inspektionshål i lådan över svänghjulet, och där kan du sticka ner en pinne eller nåt och se om det är oljigt där nere.

Finns en urfräsning i skarven mellan motor och låda på undersidan där oljan rinner ut i så fall, kolla där.

Jansson_T5: kollat under tändstiftskåpan? Kollat innanför kamremskåpan? Packboxana till kammrna brukar kunna bål dåliga och läka. Turbobytet vart rätt gjort så det inte läker nåt därikring? Känn på rören om de sitter fast.

2 164 Inlägg
10 april 2008
De är inte i ventil styrningarna de läcker olja då??

MVH

F

3 235 Inlägg
10 april 2008
Fredrik-79 skrev:
De är inte i ventil styrningarna de läcker olja då??

MVH

F

Men ryker inte det blått då?
För det är snack om en hel del olja, det bör i så fall märkas på avgaserna.

Rätta mig om jag har fel.

2 164 Inlägg
10 april 2008
Beror lite på med. De är inte alltid säkert de rycker blått.
I dagens bilar kan de mer bli åt väldigt tun fin rök som knappt syns för katten tar de mesta.

MVH

F

3 235 Inlägg
10 april 2008
Men det bör ju synas vid uppstart, för då är katen kall.

Då är det väl bara att byta ventiltätningarna?

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
jag har bytt packboxarna till kammarna! jag har gjort rent hela motor och den är lika ren nu som den var för ca 2,5l olja sedan

Smålänning
7 887 Inlägg
10 april 2008
Olja i vattnet då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 297 Inlägg
11 april 2008
Kollat slangarnatill oljekylaren och anslutningarna mot oljekylaren?

Sök