5158
Sök

kan man köra på 21mm2 strömkablar till sla 1500?

6 851 Inlägg
4 april 2008
#21
snipercat skrev:
men nu har calle förklara för mig att jag ska ha en 150 amp säkring vid batteriet och en 150 amp säkring vid steget.
:

Tänk då å att du drar en kabel som man kan ha 150A säkring till. Den säkringen frame vid batteriet säkrar av kabeln, inget annat.
Så du måste ha MINST en 35kvmm kabel om du monterar en 150A säkring vid batteriet.

Opps..för sent..tongue
Senast redigerat av TT-Avant (4 april 2008)


669 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#22
hur lång får jord kabeln vara max? om pluss kabeln är ca 5 meter.?
35mm2 kabel
Senast redigerat av snipercat (11 april 2008)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 april 2008
#23
Swedenrockers skrev:
MrCalle skrev:
pattilatti2 skrev:
lika o köra på 50mm2 o ha anl säkringen framme vid batteriet..räcker fint så..steget har väl inbyggda säkringar`...?
kanske int 1.5 m jord kabel dock..hehe

Den säkringen som medföljer är Slutstegets säkring, eftersom det är en ANL säkring så är den inte inbyggd.
Man ska då INTE ta denna och sätta fram utan det får man skaffa sig en extra.
Att köra 50mm2 direkt är en bra idé eftersom man brukar bygga ut sina system med slutsteg till framsystemet osv...

Varför kan den inte användas som säkring fram vid batteriet? Skyddas inte steget av den även om den sitter fram? Varför kan inte en ANL-säkring vara inbyggd i steget?

Jo, du kan mycket väl sätta säkringen fram eller snarare, du MÅSTE ha en säkring framme vid batteriet, och har du hållare för den där ANLen kan du använda den.

Jag misstänker Calle menade att du i framtiden kanske vill komplettera med fler steg, men då måste du likförbaskat ha en säkring fram, sen splittar du 50m2án i ett block som har säkringar i sig.

Varför man inte bygger in säkringen i steget är en kostnadsfråga enbart egentligen. Det är klart man kan sätta säkringar direkt i steget om man vill begränsa strömmen om nåt går snett..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Autohifi!
865 Inlägg
13 april 2008
#24
jonash skrev:
Swedenrockers skrev:
MrCalle skrev:

Den säkringen som medföljer är Slutstegets säkring, eftersom det är en ANL säkring så är den inte inbyggd.
Man ska då INTE ta denna och sätta fram utan det får man skaffa sig en extra.
Att köra 50mm2 direkt är en bra idé eftersom man brukar bygga ut sina system med slutsteg till framsystemet osv...

Varför kan den inte användas som säkring fram vid batteriet? Skyddas inte steget av den även om den sitter fram? Varför kan inte en ANL-säkring vara inbyggd i steget?

Jo, du kan mycket väl sätta säkringen fram eller snarare, du MÅSTE ha en säkring framme vid batteriet, och har du hållare för den där ANLen kan du använda den.

Jag misstänker Calle menade att du i framtiden kanske vill komplettera med fler steg, men då måste du likförbaskat ha en säkring fram, sen splittar du 50m2án i ett block som har säkringar i sig.

Varför man inte bygger in säkringen i steget är en kostnadsfråga enbart egentligen. Det är klart man kan sätta säkringar direkt i steget om man vill begränsa strömmen om nåt går snett..

mvh Jonas

Jonas har rätt, De har satt säkringen utanför just pga. av kapa kostnader i konstruktionen.
MEN säkringen är till för slutsteget, flyttar du på den så bör du ha en annan säkring vid steget i vart fall.
Det är att rekomendera att ha säkring båda vid slutsteget samt batteriet.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 april 2008
#25
Swedenrockers skrev:
MrCalle skrev:
pattilatti2 skrev:
lika o köra på 50mm2 o ha anl säkringen framme vid batteriet..räcker fint så..steget har väl inbyggda säkringar`...?
kanske int 1.5 m jord kabel dock..hehe

Den säkringen som medföljer är Slutstegets säkring, eftersom det är en ANL säkring så är den inte inbyggd.
Man ska då INTE ta denna och sätta fram utan det får man skaffa sig en extra.
Att köra 50mm2 direkt är en bra idé eftersom man brukar bygga ut sina system med slutsteg till framsystemet osv...

Varför kan den inte användas som säkring fram vid batteriet? Skyddas inte steget av den även om den sitter fram? Varför kan inte en ANL-säkring vara inbyggd i steget?

ja har då bara anl säkringen framme vid batteriet..o de funkar förjävla fint..


Team Autohifi!
865 Inlägg
13 april 2008
#26
Tanken med att ha säkring fram & bak vid steget är det att skulle det hända något med kabel där i mellan så ska säkringen som sitter fram vid batteriet skydda batteriet från kortslutning och lika så säkringen bak som då ska skydda slutsteget.
och till slut skydda dig och din bil........ att strunta i den ena är dumt efter som en säkring kostar 1/10-20 del av vad steg eller batteri kostar.....


Skogsfan
649 Inlägg
13 april 2008
#27
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=176

där har du ett riktigt billigt och bra paket med 50mm2. Det är det som jag kör med på mitt sl a-1500 och det fungerar finfint!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

733 Inlägg
13 april 2008
#28
Ta så stor kabel du får plats med sinus 1500 watts steg har inte stora ingångar till strömkabel så större än 33mm2 kabel tror jag inte du har användning av...

M.v.h. Emil

669 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#29
har fixat 35mm2. så tråd kan låsas!



Sök