3281
Sök

Vattenpumpen läcker

3 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
Hej.
Har en mercedes 190 -86 vars vattenpmump läckte. Jag köpte därför en ny för att byta ut den gamla och därmed stoppa läckaget. Problemet var dock att några av bultarna som troligtvis är lika gamla som bilen själv gick av på ett sådant sätt så att det är riktigt svårt att få ut dom. Jag chansade därför på att det inte skulle läcka ändå, men där hade jag fel... Har någon något förslag på hur man kan täta ytterligare utan att ta bort de brutna bultarna?

DFFL
9 020 Inlägg
17 april 2008
Silikon eller nåt?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 353 Inlägg
17 april 2008
Kemisk metall?
dock kan det bli jobbigt när du ska bort med pumpen igen, om du ska det.

There's no replacement for displacement

3 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
Kemisk metall? hur används det..? Jag är nöjd om den går ett tag till, känns inte som att det blir aktuellt att ta bort pumpen ngn mer gång..

Hörde något om ngn slags fix man kunde köra runt i systemet att täta, erfarenheter?
Senast redigerat av j501 (17 april 2008)

Driifter;)
1 630 Inlägg
17 april 2008
finns la typ kylartätning / kylarcement.. e la bara slå i en flaska lr 2 o hoppas på de bästa..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

3 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
tackar skall testa detta...

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
17 april 2008
Men kemisk metall tror jag att jag hade använt, och det är inte så svårt att få bort pumpen sen iallafall. Om det skulle bli så att du måste göra det när du använt kemisk metall så är det bara att ta en skruvmejsel eller något liknande och knacka till med en hammare på så spricker det och släpper. Dränkte min oljeplugg på mopeden med det där och det gick bort jätte lätt.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

4 299 Inlägg
17 april 2008
Vet inte om de funkar, men de kräver att de inte är fett runt om pumpens anslutning. Men sikaflex borde täta rätt bra.

Finns olika sorters sikaflex ju, o de finns ett som vi använder på båtar för att hålla ute fukten. Tror att de e 291, inte helt 100. Men de får du snabbt reda på om du går in i en båttillbehörsaffär. För de finns ju sikaflex som bara är till för o limma har jag för mig.

Men som sagt, jag har ingen aning om ifall de funkar överhuvudtaget tongue

//Jacob

född blåvit
624 Inlägg
17 april 2008
j501 skrev:
Kemisk metall? hur används det..? Jag är nöjd om den går ett tag till, känns inte som att det blir aktuellt att ta bort pumpen ngn mer gång..

Hörde något om ngn slags fix man kunde köra runt i systemet att täta, erfarenheter?

Kemisk metall är ungefär som spackel, fast det blir jäkligt mycket hårdare när det härdat.

Jag hade läcka mitt i kylaren på min gamla Passat, funkade klockrent att täta med nåt flytande farsan köpt på Statoil. Det funkar definitivt bara till relativt små läckor.

3 235 Inlägg
17 april 2008
När kylarvätskan blir varm bildas det övertryck i systemet, det är därför det läcker.

Borra ut skruvarna och fixa det ordentligt.

Sök