4367
Sök

skillnad på lacker?

född blåvit
624 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Då jag inte har tillgång till spruta/luft så tänkte jag köra med burk för lite mindre lackjobb på både plåt/spackel och plast. Undrar om det är fullt ok att köra med färdig lackfärg, eller om man ska använda färg+klarlack i 2 burkar/lager så att säga?

Det kommer bara vara vitt som ska användas om det spelar roll.. Lite på en nederkant dörr och eventuellt huv om inte bättringspenna räcker (har inte börjat slipa ännu för att titta närmre). Sedan även lite plastdetaljer typ kjol/ögonlock och sånt.

564 Inlägg
16 april 2008
Generellt så är det väldigt svårt att få en jämn finnish med vanlig sprayfärg. Det är väldigt lätt att det blir flammigt, speciellt med vitt. Mycket handlar om förarbete, temperatur och vem som håller i burken. Likaså är den lacken betydligt kännsligare för repor och kemikalier. Men det kan ju också bli bra om man har lite tur. smile

Beroende på hur kräsen du är så kan du ju prova att lacka på det sättet. 

Mvh Johan

Egenföretagare
223 Inlägg
16 april 2008
jag har en kompis som lackat hela sin bil (gammal volvo) med sprayburk (mörkblå), och det ser riktigt bra ut. kan inte tro att det är sprayburk (om det nu säger någpt =P )

och en annan som betalat xxxxx antal kronor för sin lack, och det är flamigt som satan.

Så allting beror på grundarbete, och vem som håller i burken/sprutan. har själv lackat en hel del av mina skoterbyggen med fanligt sprayburk i brist på plackspruta, och det har blivit riktigt bra, och hållbart så de duger (skotern är "lite" mer utsatt än en bil;-) )

så, testa! funkar de inte så funkar de inte, du har inget att förlora på det.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 april 2008
Jo man får va rätt duktig på att hantera sprayflaska om man ska få de bra asså. Tråkigt å få rinnigt och flammigt. Man får ju rubba som ett mongo efteråt också

8 Inlägg
17 april 2008
ingen höjdare att köra spray på större ytor. Det är hel omöjligt att "kräma" ut den mängd som behövs i tid för att det ska hinna flyta ut o bli ett heltäckande homogent lack-skikt.
Däremot funkar spray hur bra som helst på minder ytor, som tex backspegel, mindre framskärm, nedrekant dörr, osv.
(och då pratar jag om sprayburkar som tillverkas av riktig billack efter färgkod hos färghandlare)

* Lackerare * Custompainter * Airbrush-Artist

Sök