2489
Sök

Kamrems byte Audi 80TDI -93

Tävlingskör
49 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Hallå!

Jag håller på att byta kamrem på min audi, men har motorn bredvid. nån som har lite tips om markeringar medmera?

Mvh

288 Inlägg
18 april 2008
Plocka av kamkåpan, det finns ett spår i bakkant på kammen, den kan du låsa med en  en vanlig blocknyckel. Sen finns det en markering på svänghjulet, har för mig att det ser ut som ett körnslag ungefär. Då står allt bra, då ska du kunna se markeringen på pumpen. Ser du ingen markering, gör en egen.

Sen ska du även byta bulten på vevaxeln(ett måste) kostar 50kr, om den inte ingår i din kamremssats. Tror den ska dras 90nm+90 grader . Och byt samtidigt alla andra remmar, annars finns risken att de ger upp o trasslar in sig i kamremmen o då går det illa...

Tävlingskör
49 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
men motorn är köpt utan dieselpump på en skrot och då stod ju allting inte rätt från början. så jag måste veta hur veven ska stå, eftersom jag inte kan se det på kammen. hittar ingen markering i blocket så jag kan ställa markeringen på svänghjulet rätt..

288 Inlägg
19 april 2008
det finns ett hål mellan växellådan och motorn, där ser du svänghjulet och startkransen, där ser du en liiten markering om du snurrar runt motorn

Tävlingskör
49 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
så det går inte att se det när man har motorn ur alltså?

288 Inlägg
19 april 2008
Ska sticka ner huvve under min huv o kolla i morgon

Sök