5230
Sök

Har jag haft sönder blockpackningen? (SAAB 9000)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Hej! Fick igång bilen igår och då gick den bara på 3 cylindrar..Och då höll jag LITE varv på bilen.. så släppte jag gasen och då dumpade ju bilen såklart och så sa det PANG ur avgasröret.

Och den ryker helvetes vitt!

Sen när jag stängt av bilen så var det olja på avgashuset på turbon. Precis i skarven mellan grenröret och avgashuset då..Bara en liten "pöl" Stog alltså still med bilen. Körde ej.

Är det blockpackningen eller turbon som gett upp?

Nu vill jag ha hjälp av SAAB tokar och inte en massa folk som bara gissar.

MVH Michael.
Senast redigerat av Larsson_Power (19 april 2008)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

153 Inlägg
19 april 2008
är ingen saab människa, men praktiken e den samma hos alla bilar. ryker den helt vitt å inte blått så e de till 99% toppackningen , men vaför det har kommit olja mellan grenrör å turbo låter konstigt. 7NENNE

Tuned By Nenne !!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Tic skrev:
är ingen saab människa, men praktiken e den samma hos alla bilar. ryker den helt vitt å inte blått så e de till 99% toppackningen , men vaför det har kommit olja mellan grenrör å turbo låter konstigt. 7NENNE

Jo men jag tänkte om detta var nåt spec med SAAB detta, med tanke på oljan där ! Tack för hjälpen smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55838/319529_p115fv.jpg
Där är oljan på turbon.

RELEASE ME!!
188 Inlägg
19 april 2008
kommer det vatten ur avgassystemet???   bubblar det i expansionskärlet?? gör det det är det nog blockpackningen

release Me!!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Fogel skrev:
kommer det vatten ur avgassystemet???   bubblar det i expansionskärlet?? gör det det är det nog blockpackningen

Vatten ur avgassystemet har det kommit "jämt" då jag aldrig kört bilen, bara haft igång den.. Den har aldrig rykt vitt såhär förut..Trott att det har varit kondens i systemet bara..nej bubblar ej i expansionskärlet.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Försöker ej "lyfta" tråden nu..Behöver bara lite mer hjälp. : )

2 164 Inlägg
20 april 2008
Kolla på oljestickan när du inte har kört den ett tag.
Är de vatten i oljan?
de att du hade olja över grenröret kan ju bero på flera saker.
Men de som är troligast är ju ventilkåps packningen!
Vatten röken kan bero på 2 saker.
Block packningen eller sprucken topp.
Men kolla även upp var ifrån som de är troligast att oljan har kommit ifrån.

MVH

F

Sök