2477
Sök

HJÄLP jag vill koppla in mitt slutsteg i bilen, någon som kan hjälpa mig?

1 338 Inlägg
20 april 2008
Mr-Karlsson skrev:
Sl33py skrev:
Har ett av biltemas "värsta" kabelkitt, och det funkar sjukt bra på min, visst e det skillnad men inte så överdrivet e mest skillnad för dom som tävlar i ljudbygge etc.. de som bara vill ha det som vardagsåk funkar det ypperligt..men vill man lägga ner lite mer pengar på kablar så e det ju inte fel med det, men biltemas funkar riktigt bra:)

okej, men jag har riktigt dåligt med pengar har presic köpt  basarna och slutsteget, men det finns ett kabelkit (sämsta) på biltema 199kr, tror du att det funkar?

fakta om kittet:

Strömkabel 8 mm², utv. Ø: 6,5 mm, längd: 6 m. Jordningskabel 8 mm², utv. Ø: 6,5 mm, längd: 1 m. AGU-hållare med säkring + 40 A

Tunnaste laget för det steget! Kommer bli varmt om kablarna! jag har haft samma steg en gång i tiden smile

kör med åtminstonde det dubbla helst 21mm"

Lycka till!

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

237 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Okej tackar smile  men jag fick kablar av en som hade över, jag fick ström kabel på 1m? vad är det för ström kabel den är tjock 12mm (röd) så fick jag med en lite smalare som var ca 1m (svart) vad är den tillför? smile

Abaaaaaaaaa

13 Inlägg
20 april 2008
Vad jag vet så brukar man använda svart till minus.

1 338 Inlägg
20 april 2008
Mr-Karlsson skrev:
Okej tackar smile  men jag fick kablar av en som hade över, jag fick ström kabel på 1m? vad är det för ström kabel den är tjock 12mm (röd) så fick jag med en lite smalare som var ca 1m (svart) vad är den tillför? smile

Tja Igen

Andvänd aldrig tunnare jord kabel en plus kabel!!!

då kommer grejerna pajja!

tvärtom funkar men bäst att köra samma tjocklek!

låna pengar eller spara och köp ett som e 16mm-21mm" så slipper du att grejerna går sönder ..
kostar mellan ca 500 - 699 beroende på vad som ingår i kittet..

Ingen aning om biltemas kit tyvärr..
säkert inget fel på dem!
BRL /GAS o BILTEMA  Kör ju samma saker både steg högtalare mm  Olika pris o logga bara! tongue

MVH//

237 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
okej tackar smile så undrar jag en grej till, vet någon vart man ska dra kablarna från slutsteget?, för att gömma det bra? och hur ska jag få kabeln från inne i bilen till ut under huven och koppla till batteriet?
finns det hål under panelen eller hur gör jag? någon som vet? smile

Abaaaaaaaaa

1 338 Inlägg
20 april 2008
Mr-Karlsson skrev:
okej tackar smile så undrar jag en grej till, vet någon vart man ska dra kablarna från slutsteget?, för att gömma det bra? och hur ska jag få kabeln från inne i bilen till ut under huven och koppla till batteriet?

Vad är det för bil? smile

f.d. Robospine
208 Inlägg
20 april 2008
Zeetro skrev:
Personligen skulle jag valt grövre kablar, även om det kanske fungerar till det du ska ha nu måste du byta om du vill uppgradera steget.. själv drog jag grövsta som fanns från böjan.. men det är bara som jag tycker.. har kanske fel : )

Om man har ont om pengar kanske man inte ska lägga allt på kablaget, så jobbigt är det ju faktiskt inte att uppgradera när den dagen kommer.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Turbocharged
421 Inlägg
20 april 2008
Robospine skrev:
Zeetro skrev:
Personligen skulle jag valt grövre kablar, även om det kanske fungerar till det du ska ha nu måste du byta om du vill uppgradera steget.. själv drog jag grövsta som fanns från böjan.. men det är bara som jag tycker.. har kanske fel : )

Om man har ont om pengar kanske man inte ska lägga allt på kablaget, så jobbigt är det ju faktiskt inte att uppgradera när den dagen kommer.

Om du ska köpa ett mesigt kit och sen byta till ett riktigt får du ju betala 2 gånger.

Köp minst 16mm på biltema, 21 är ännu bättre.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

f.d. Robospine
208 Inlägg
20 april 2008
Innox skrev:
Robospine skrev:
Zeetro skrev:

Om du ska köpa ett mesigt kit och sen byta till ett riktigt får du ju betala 2 gånger.

Jag refererade iofs till 50mm som jag antar att Zeetro menade. Men 21mm är lagom det kan jag hålla med om. Biltemas kabel är ju inte så dyr heller.
Senast redigerat av Robospine (20 april 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

237 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
mYGeL skrev:
Mr-Karlsson skrev:

Vad är det för bil? smile

Hehe, jaa det är en : VW Golf kombi -93 smile

Abaaaaaaaaa

237 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Robospine skrev:
Innox skrev:
Robospine skrev:

Jag refererade iofs till 50mm som jag antar att Zeetro menade. Men 21mm är lagom det kan jag hålla med om. Biltemas kabel är ju inte så dyr heller.

det finns ett kit för 199kr på biltema, jag har bara råd till det, hade det funkat eller hade jag inte fått nått ljud alls? eller vad hade hänt? det är säkring 40 eller nått, inte så grova kablar men men...kommer det funka till mitt billjud? smile

Abaaaaaaaaa

1 338 Inlägg
20 april 2008
Mr-Karlsson skrev:
Robospine skrev:
Innox skrev:

det finns ett kit för 199kr på biltema, jag har bara råd till det, hade det funkat eller hade jag inte fått nått ljud alls? eller vad hade hänt? det är säkring 40 eller nått, inte så grova kablar men men...kommer det funka till mitt billjud? smile

Hej igen

Det kommer funka men ej att rekomendera.. hmm
Kan/kommer bli varmt om kablarna sen så kanske säkringen går hela tiden om du har otur.. hmm

Inte bättre att vänta o spara lite innan
Så slipper du köpa nytt igen senare?

Golfarna e ganska lätta att dra kabel Följ +kabeln från batteriet mot torpedväggen ta en antenn helst av glasfiber och stick igenom.. Med vanlig metallantenn är det lätt att du råckar skala nån kabel i klabelstammen med kortslutning som följd.. inte kul sad

Men ialf så kommer du ut under ratten ungifär med antennen..

tejpa på kabeln ordenrligt o smörj in med tex Yes torkar bort sen.. så slipper du kladdet sen..
dra ut kabeln sätt säkring innan anslutning...

Vänta med att ansluta tills du har dragit kopplat allt färdigt.. Sen kolla alla anslutningar en extra gång innan du säötter dit en säkring...

sen tar du bort dörlisterna lite försiktigt har för mig dom bara sitter med clips kan ha fel..
men ganska säker..

Haft en golf men det var ett tag sen nu..

Lycka till smile

MVH//

237 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
mYGeL skrev:
Mr-Karlsson skrev:
Robospine skrev:

Hej igen

Det kommer funka men ej att rekomendera.. hmm
Kan/kommer bli varmt om kablarna sen så kanske säkringen går hela tiden om du har otur.. hmm

Inte bättre att vänta o spara lite innan
Så slipper du köpa nytt igen senare?

Golfarna e ganska lätta att dra kabel Följ +kabeln från batteriet mot torpedväggen ta en antenn helst av glasfiber och stick igenom.. Med vanlig metallantenn är det lätt att du råckar skala nån kabel i klabelstammen med kortslutning som följd.. inte kul sad

Men ialf så kommer du ut under ratten ungifär med antennen..

tejpa på kabeln ordenrligt o smörj in med tex Yes torkar bort sen.. så slipper du kladdet sen..
dra ut kabeln sätt säkring innan anslutning...

Vänta med att ansluta tills du har dragit kopplat allt färdigt.. Sen kolla alla anslutningar en extra gång innan du säötter dit en säkring...

sen tar du bort dörlisterna lite försiktigt har för mig dom bara sitter med clips kan ha fel..
men ganska säker..

Haft en golf men det var ett tag sen nu..

Lycka till smile

MVH//

Okej tack för att du hjälper mig:) men en grej jag inte förstog, var det + kabeln från slutsteget jag skulle tejpa på och sätta på säkring, inte battreri kabeln som alltid finns där? smile

Abaaaaaaaaa

1 338 Inlägg
20 april 2008
Alltid kul att vara till hjälp...
Alla har vi ju varit nybörjare.. smile

+plus kabeln som du drar från batteriet till steget mena jag.. den andra följer du bara mot torped vägen så du hittar genomföringen..

Finns fler också men kommer ej ihåg hur dom sitter.. wink

MVH//

237 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
mYGeL skrev:

+plus kabeln som du drar från batteriet till steget mena jag.. den andra följer du bara mot torped vägen så du hittar genomföringen..

MVH//

Jahaa, okej smile men är det viktigt vart säkringen ska sitta? smile ska jag skala kabeln på mitten eller får man med 2 delar när man köper färdigt kitt? smile annars vart ska säkringen sitta, under ratten typ där nån stan eller?

Abaaaaaaaaa

166 Inlägg
20 april 2008
Vad man än tycker om biltema så är det kvadraten på kabeln (kopparn) som är avgörande. När det gäller ström kablarna.

1 338 Inlägg
20 april 2008
Mr-Karlsson skrev:
mYGeL skrev:

MVH//

Jahaa, okej smile men är det viktigt vart säkringen ska sitta? smile ska jag skala kabeln på mitten eller får man med 2 delar när man köper färdigt kitt? smile annars vart ska säkringen sitta, under ratten typ där nån stan eller?

Sätt den ca 20cm från batteriet..
inte längre än det helst..

MVH//

Skogsfan
649 Inlägg
21 april 2008
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=176

där har du ett riktigt bra kabelpaket som dessutom är väldigt billigt för det du får.
dock lite overkill för dina nuvarande saker men du kommer ju aldrig behöva köpa nya kablar efter detta iaf:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Sök