5071
Sök

Slutsteg bränt?? Volvo original i s60

329 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#1
Editerat, läs längst ner i tråden.

________________________________________________-


Har ikväll försökt att koppla in en baslåda i min s60. Första problemet är att jag inte får liv alls i steget. Allt fungerade när det satt i den bil jag flyttade över från. Det skall jag be en polare om hjälp med om ni inte vet något särskilt med just denna bilen man måste tänka på när man kopplar?

Andra problemet: Köpte en lågnivå-adapter på BRL. När jag kopplar in den så slås cd-spelaren ut.. Om CD-spelaren var på när jag stängde av tändningen, står det CD-error när tändningen slås på. Sen om jag ändrar till radio eller tape så har hela cd-funktionen försvunnit från menyn. Drar jag ut kabeln, funkar allt som vanligt igen.??????

Tredje problemet: På denna adapter finns det 4 kontakter, men har bara 2 st från steget.
front right/front left, rear right/rear left.
Ska jag koppla lågnivån som rear eller front??? Rear antar jag, men spelar det någon roll??

Sen har jag hört folk snacka om att det kan sitta en förstärkare under passagerarstolen fram. Är detta en sån? Kan den isåfall störa, eller skall jag koppla via den istället?

http://i42.photobucket.com/albums/e330/chrille_s60/bilen.jpg
Senast redigerat av Molle_S60 (18 april 2008)


5 852 Inlägg
17 april 2008
#2
Har du extra förstärkare så ska du koppla med en adapter som "bara" ger ut en lågnivå och du har nog fel adapter därav att din orginal stereo inte vill vara med. För den adapter ja pratar om är nog den andra varianten du itne har helt enkelt så du får ta att byta den.


Mvh

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

16 Inlägg
17 april 2008
#3
Kan inte så mycket om det du snackar om.. men jag ser att du har volvos slutsteg PA-200 smile

Kommentera och rösta gärna! :) Nya bilder kommer snart!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 april 2008
#4
jag kopplade in en  högnivå/lågnivå adapter till polarens s60  då lödde jag fast den i dom bakre högtalarna i hatthyllan sen var de bara att koppla. allt funka fin fint de enda jobbiga var att han  var tvungen att använda en knapp te remute

329 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#5
Swedenrockers skrev:
Det steget matas väl med optik? Då funkar bara en hög till lågnivå adapter, alltså du kopplar in dig på högtalarkablarna ut från steget. Det funkar väl bra om du ska köra med bassteg men annars är det ingen höjdare. Har du köpt en PC-314?

Okej, hur kopplar jag då? Var köper man en sån adapter?
Ja, det är en PC3-14.
Vaddå bassteg? smile


329 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#6
Swedenrockers skrev:
Molle_S60 skrev:
Swedenrockers skrev:
Det steget matas väl med optik? Då funkar bara en hög till lågnivå adapter, alltså du kopplar in dig på högtalarkablarna ut från steget. Det funkar väl bra om du ska köra med bassteg men annars är det ingen höjdare. Har du köpt en PC-314?

Okej, hur kopplar jag då? Var köper man en sån adapter?
Ja, det är en PC3-14.
Vaddå bassteg? smile

Du kopplar in dig på framsystemets vänster och höger högtalares kablar för att ta signalen till steget. Om du ska ha signal till ett bassteg. Du byter din PC-314 till en PC-1610 på Brl. PC-314 passar endast äldre Volvoapparater, ej till de med optik.
Bassteg= steg ämnat för att driva bas/basar. Hög/lågnivåadaptrar har en förmåga att frambringa störningar, dessa ligger på frekvenser som filtreras bort om man har basar, men som hörs om man har mellanregister/diskanter inkopplade.

Okej! Fan vad bra... Finns det färdiga uttag i förstärkaren i bilen eller måste man löda/"fulkoppla"?
Basen + steget jag har är gas-grejor som jag köpte på brl för några år sedan i ett paket, så det ska nog inte vara nåt problem.
Tack så mycket för hjälpen! smile


329 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#7
Nya bekymmer...  roll

Fick allt att fungera till slut efter att ha fått hjälp på brl och av en polare. Spelade kanon en stund, sen dog bara allt ljud och det började lukta bränd el i bilen. Kändes som det kom från handbromsen/växelspaken, kunde inte exakt lokalisera det. (Antar att det är från steget)
Problemet är nu att själva stereon fungerar, men hörs inte ett ljud i högtalarna. Säkringen till originalförstärkaren hade gått, bytte den, satte på stereon. Det sprakar till i högtalarna och säkringen går.
Säkringen i baslådans slutsteg är hel.
Frågan är, har jag bränt steget, och hur i så fall? Har kopplat så här:

Köpte en lågnivåadapter, och kopplade dom till vadera bakre högtalare i hatthyllan. Remoten drog jag direkt till batteriet med en knapp emellan.

Vad ska jag kolla härnäst, eller är det helt enkelt så att steget brunnit?


329 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#8
Swedenrockers skrev:
Molle_S60 skrev:
Nya bekymmer...  roll

Fick allt att fungera till slut efter att ha fått hjälp på brl och av en polare. Spelade kanon en stund, sen dog bara allt ljud och det började lukta bränd el i bilen. Kändes som det kom från handbromsen/växelspaken, kunde inte exakt lokalisera det. (Antar att det är från steget)
Problemet är nu att själva stereon fungerar, men hörs inte ett ljud i högtalarna. Säkringen till originalförstärkaren hade gått, bytte den, satte på stereon. Det sprakar till i högtalarna och säkringen går.
Säkringen i baslådans slutsteg är hel.
Frågan är, har jag bränt steget, och hur i så fall? Har kopplat så här:

Köpte en lågnivåadapter, och kopplade dom till vadera bakre högtalare i hatthyllan. Remoten drog jag direkt till batteriet med en knapp emellan.

Vad ska jag kolla härnäst, eller är det helt enkelt så att steget brunnit?

Troligtvis så är det så.
Dra ur högtalarkontakten och kolla om säkringen går.
Gör den inte det så är det nån högtalare som är körd eller hög/lågnivåadaptern som är trasig/felkopplad.
Dra sedan ur strömmatningen och kolla åter säkringen. Håller den nu så är det steget som är trasigt.

Ska prova det imorgon.
Men jag är ändå nyfiken på vad som har orsakat detta? Hur kan det gå fram så stark spänning att hela steget ger upp? Borde inte bara säkringen gå??
Hur som helst, ska som sagt kolla närmare imorgon. Hade ingen lust längre idag då nästan allt gått emot mig, så nu blir det några öl istället.. smile


329 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#9
Jag tvinnade bara kablarna för att se om det fungerade överhuvudtaget. Allt ska (borde) sitta där det ska, men är ingen expert varför jag är såpass osäker på allt.. smile
Isolerat är det ju såpass att inga kablar kommer emot varandra som inte skall göra det.
Senast redigerat av Molle_S60 (18 april 2008)


329 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#10
Får ingen klarhet i detta alls.. Är ingen elektriker på något sätt men blir frustrerad när jag inte förstår vad problemet är.

Har nu kopplat bort allt "extra", så nu är det som det var innan jag började.

Provade först med att dra ut denna kontakten (skall tydligen vara till högtalarna), satte i en ny säkring och satte på stereon. Sprak och smack, säkringen går. Kopplade in kontakten igen.
http://i42.photobucket.com/albums/e330/chrille_s60/steg1.jpg

Sen drog jag ur kontakten som sitter där pilen pekar, men den syns inte på bilden. Är en rund kontakt, är det strömmen? Provade iaf samma sak, med samma resultat. Kopplade in den igen.
http://i42.photobucket.com/albums/e330/chrille_s60/steg2.jpg

Skillnaden nu är att när jag sätter i en säkring så sprakar det vid säkringen och i högtalarna, plus att det börjar lukta bränt igen. Då gav jag upp, kände att detta verkligen är över min förmåga.

Men vad kan det vara som är fel, och hur kan dessa fenomen uppstå?

Skall tillägga att jag inte provade med den 3:e kontakten, dels för att säkringarna tog slut och för att jag inte vågade fortsätta.

Förresten, nån som vet hur originalsteget är jordat??

Tack på förhand för alla svar!!


329 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#11
Swedenrockers skrev:
Molle_S60 skrev:
Får ingen klarhet i detta alls.. Är ingen elektriker på något sätt men blir frustrerad när jag inte förstår vad problemet är.

Har nu kopplat bort allt "extra", så nu är det som det var innan jag började.

Provade först med att dra ut denna kontakten (skall tydligen vara till högtalarna), satte i en ny säkring och satte på stereon. Sprak och smack, säkringen går. Kopplade in kontakten igen.
http://i42.photobucket.com/albums/e330/ … /steg1.jpg

Sen drog jag ur kontakten som sitter där pilen pekar, men den syns inte på bilden. Är en rund kontakt, är det strömmen? Provade iaf samma sak, med samma resultat. Kopplade in den igen.
http://i42.photobucket.com/albums/e330/ … /steg2.jpg

Skillnaden nu är att när jag sätter i en säkring så sprakar det vid säkringen och i högtalarna, plus att det börjar lukta bränt igen. Då gav jag upp, kände att detta verkligen är över min förmåga.

Men vad kan det vara som är fel, och hur kan dessa fenomen uppstå?

Skall tillägga att jag inte provade med den 3:e kontakten, dels för att säkringarna tog slut och för att jag inte vågade fortsätta.

Förresten, nån som vet hur originalsteget är jordat??

Tack på förhand för alla svar!!

Det är den sista kontakten (den du inte lossat) som du har plus och minus till steget i. Röd +, brun -. Jag gissar på att minst en effekttransistor i steget är kortsluten och att felet är detta.

och det betyder då att jag behöver köpa nytt steg antar jag?


329 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#12
Swedenrockers skrev:
Inte nödvändigtvis. Med lite tur och en del kunskap så går det säkert att laga det.

Asså okej.. Du vet inte vart man ska vända sig eller nån du kan rekommendera?



Sök