3984
Sök

Preblem med bas/slutsteg DLS

62 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
I helgen monterade jag in en portad 22-liters baslåda med en MW10 i. Driver basen med ett CA23, båda av märket DLS. Jag har hittills varit väldigt nöjd men igår kväll/natt när jag skulle hem från jobbet så försvann plötsligt basen. Gick bak och tittade och allt såg ut som det skulle. Powerlampan lyste på steget men det kom inget ljud. Det enda jag kunde tänka mig då var att någon sladd inne i lådan hade lossnat, så nu på förmiddagen skruvade jag loss basen och tittade in i lådan, men där satt allt som det skulle. Har mätt strömmen på kabeln från batterit och det är som det ska. Ibland skorrar basen med i bastonerna, men absolut inget tryck utan mer ett lågt skorrande ljud. Någon som vet vad som är fel? Jorden sitter emot balken under fästet för bakbältet emot plåtren yta. Jag kör på högnivå tagen från B-stolparna. Det konstiga är att basen bara dog när jag bytte skiva. Hade jag spelat någon form av techno på högsta volym kanske man kunde misstänkt att nått var bränt, men nu snackar vi Guns'n roses på väldigt behaglig mysvolym. Jag har kollat säkringarna men dom ser hela ut. Skall nog försöka rota fram nya o prova byta iaf, men tror inte felet ligger där. Borde in den röda Protect-lampan lysa då? Tacksam för hjälp och tips då basljud snabbt skapar ett beroende lol

118 Inlägg
22 april 2008
Sådär blev det då jag brände talspolarna på en bas engång.
Bara en tanke, men låter ju väldigt osannolikt endå.

365 Inlägg
22 april 2008
Koppla in en annan cd, och gör det på lågnivån, funkar det fortfarande inte så kan ju huvudenheten uteslutas iallfall..

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

Noiseprojekt
22 april 2008
Råkade ut för samma ska på väg upp till stockholm en gång..
när jag kom hem så provade jag baslådan på en annan stereo, BRÄND!
provade baskanalen på steget på en annan högtalare, BRÄND!

hade en DLS bas och ett 5-kanals DLS steg...

lyckades alltså bränna både bas och steg på samma gång!!
spelade inte högt, allting bara tystnade!
Senast redigerat av Noiseprojekt (22 april 2008)

62 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Jag har ju haft grejerna i i 3 dagar, så är det bränt(och då har jag inte spelat särskillt högt) så är det ju under all kritik. Ska provspela en polares baslåda med mitt steg ikväll och se om det funkar. Snackade med Nårdik runt lunch och dom skulle skicka en låda och fraktsedel så jag kunde skicka basen till DLS om det är så att jag får ljud i polarens baslåda med mitt steg. Isf är det ju basen som är felet. Tack för alla tips hittils. Tråkigt att slänga ut flera tusen och så börjar det strula på engång sad

Noiseprojekt
22 april 2008
Degnell skrev:
Jag har ju haft grejerna i i 3 dagar, så är det bränt(och då har jag inte spelat särskillt högt) så är det ju under all kritik. Ska provspela en polares baslåda med mitt steg ikväll och se om det funkar. Snackade med Nårdik runt lunch och dom skulle skicka en låda och fraktsedel så jag kunde skicka basen till DLS om det är så att jag får ljud i polarens baslåda med mitt steg. Isf är det ju basen som är felet. Tack för alla tips hittils. Tråkigt att slänga ut flera tusen och så börjar det strula på engång sad

Ja helt klart!
mer än 3 dar ska det ju hålla!!

62 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Har nu provat mitt steg till kompisens baslåda med samma resultat som tidigare, ett skorrande ljud. Alltså är det steget som det är fel på. Jag använder mig ju av högnivå från min bil. Jag tänkte på det att om en av signalkablarna har lossnat, då borde väl inte autostarten funka över huvud taget? Tex om jag har +&- från vänster men bara + från höger? Testade att ta lågnivå och remote från hans bil och strömkablarna var fortfarande anslutna till min bil, men utan något som helst ljud. Hade det vart högnivåingången som felade så skulle jag väl iaf få ljud på detta sett? Det jag håller på med nu är att utesluta att jag gjort något fel. För om jag skickar steget till DLS och dom konstaterar att det inte är något fel på det så misstänker jag att jag åker på frakt och eventuell kontrollavgift, right?

62 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Jag har kopplat in steget helt enligt manualen och jag har även frågat Nårdik om det gick att bryggkoppla en DLS MW10 på ett CA23 och det sa dom skulle gå när jag beställde grejerna. Om det nu är så att jag bränt steget trots att jag kört med ett korrekt inkopplat steg, får jag ut nått på garantin då och hur ska jag då kunna bevisa att jag kopplat det precis som man ska? Kan dom ta in steget och kolla?

EDIT: Går det att laga ett bränt steg eller är ett bränt steg ett förbrukat steg? Om, vad kostar då detta?
Senast redigerat av Degnell (22 april 2008)

21 761 Inlägg
22 april 2008
När du testade att ta lågnivå från polarens bil, ställde du om knappen på steget så att den stod i "Low/Level"?

Enligt manualen så kan steget starta så fort det kommer en högnivåsignal från bilstereon, det står inget specifikt att det behövs både plus och minus. Däremot står det att om det bara kommer plussignal så blir ljudkvaliteten dålig och ljudet lägre, även minussignal behövs eftersom ingångarna är balanserade.

Kolla om det är glapp i dina högnivåkablar någonstans, det är ju möjligt att det bara kommer fram plussignal pga glapp eller så.

62 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Jo jag ändrade knappen. Jag ska kika på det, och hoppas verkligen innerligt att det är det som är felet. Har dock lödit allting väldigt seriöst så det borde inte vara detta som är felet. Det minsta jag vill nu är att skicka steget till DLS och dom säger att jag kopplat fel så jag åker på att betala 350 spänn för att dom kollat det + frakt o så har jag ett trasigt steg som jag sammanlagt då nästan betalt 3000 spänn för med koll och frakt. Det vore mardrömmen. Vad kostar det då att laga ett bränt steg om jag har den oturen?

Sök