"Utdraget" dunk tack vare baslådan och brus i ena 6x9:an

Uneeq
11 april 2005 · 1 Inlägg

Problem 1: Köpte en sluten 12"-baslåda till min Golf III och i låtar med mycket bas och dunk blir det bara ett "muller". Dunket kommer efter och basen bara grötar ihop det! Man hör dunket i dörrarna före baslådan. Nåt att göra?

Problem 2: Jag bytte steg när ja köpte baslådan och använde den RCA:n jag innan använt till 6x9:orna till baslådan och då var bara 6x9:orna inkopplade med högtalarsladdarna. Efter några dagar så började det brusa nåt förbannat i ena 6x9:an! Fick tips om att det kunde va smuts eller annars en trasig högtalare. Jag har ju inte spelat med 6x9:orna så kan den va trasig då? Nåt tips?

apoteket00 trucken
12 april 2005 · 563 Inlägg

problem 1 det blir alltid lite fasförskjutning till baslådan du kan ju prova att ändra fasen dvs plus mot minus.

problem 2 det kan kan ha kommit ner smuts i talspolen typ grus inget ovanligt

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Mobban
12 april 2005 · 83 Inlägg

En liten ide ang ditt första problem kan uppstå om du inte har nån kondensator eller liknande, att steget helt enkelt inte orkar leverera ström tillräckligt snabbt, dunket uteblir, och muller uppstår. Har du nån kompis som har en kondensator? prova att koppla en den, och se om det blir nån skillnad, lycka till!

Thomas

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
12 april 2005 · 441 Inlägg

Kolla spänningen också! De blir inte så bra om den sjunker för mycke. Kondensator kan avhjälpa detta problem men du måste kolla att batteriet e bra samt att generaton laddar riktigt.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
DJ_Andenn
12 april 2005 · 60 Inlägg

oftast brukar 12" och större element komma lite efter i basen. det brunkar ibland bero på att basen inte hinner med att röra sig så snabbs som takten är. det blir oftast bättre ljud med flera mindre element. Men annars tror jag på att en kondensator skulle hjälpa

Överladdad Golf Diesel...
Theo
12 april 2005 · 859 Inlägg

DJ_Andenn skrev:
oftast brukar 12" och större element komma lite efter i basen. det brunkar ibland bero på att basen inte hinner med att röra sig så snabbs som takten är. det blir oftast bättre ljud med flera mindre element. Men annars tror jag på att en kondensator skulle hjälpa

Ge steget rejält med ström från ett bra batteri/laddare via en grov strömkabel. använd LIKA stor jordkabel som du bultar i karossen(finns mycket bra jordpunkter i Golf3orna). Använd riktiga lågnivåkablar och högtalarkablar utan skarvar osv. så skall du se att basen inte alls blir efter framsystemet.
Angående kondensatorer så är det något man inte skall behöva om man inte har ett gäng klass AB steg. Många slänger in kondensatorer helt i onödan, bara för att dom slarvat med annat i kabeldragningen. En konding ersätter inte ett halvtaskigt batteri! Gör man som jag först beskrev så är det inga problem.

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
12 april 2005 · 441 Inlägg

Theo skrev:

DJ_Andenn skrev:
oftast brukar 12" och större element komma lite efter i basen. det brunkar ibland bero på att basen inte hinner med att röra sig så snabbs som takten är. det blir oftast bättre ljud med flera mindre element. Men annars tror jag på att en kondensator skulle hjälpa

Ge steget rejält med ström från ett bra batteri/laddare via en grov strömkabel. använd LIKA stor jordkabel som du bultar i karossen(finns mycket bra jordpunkter i Golf3orna). Använd riktiga lågnivåkablar och högtalarkablar utan skarvar osv. så skall du se att basen inte alls blir efter framsystemet.
Angående kondensatorer så är det något man inte skall behöva om man inte har ett gäng klass AB steg. Många slänger in kondensatorer helt i onödan, bara för att dom slarvat med annat i kabeldragningen. En konding ersätter inte ett halvtaskigt batteri! Gör man som jag först beskrev så är det inga problem.

Kodensatorn ska man ju ha för att hålla spänningen på topp inget annat och detta är en mycket bra komplitering till en ljud-anläggning i bilen tro mig... Kondensatorn har man för att ett bilbatteri inte kan levera en konstant spänning vid en tillfälligt hög belastning.... Du kan också få en så kallad fasvridning i steget om spänningen sjunker för mycke.... Har varit med om att ett steg brann upp troligtvis pga. detta. Är Elektriker och har vissa kunskaper inom detta område...

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Theo
12 april 2005 · 859 Inlägg

Jo jag har också en del kunskaper i ämnet... Och visst är det som du säger!
Men håll med om att ett rejält batteri och kablar därtill är fan så mycket viktigare än en konding, annars tvivlar jag på dina kunskaper.

Jag hävdar fortfarande att en konding inte "behövs" om man inte har strömtörstiga steg.

Jag märkte tex. ingen skillnad i min anläggning med och utan konding, jag har dock ett Tudor maxxima dryga halvmetern från mina 3 klass AB steg.


å du, fin bil föresten;-)

MVH Theo

Turbo_A4 skrev:

Theo skrev:

DJ_Andenn skrev:
oftast brukar 12" och större element komma lite efter i basen. det brunkar ibland bero på att basen inte hinner med att röra sig så snabbs som takten är. det blir oftast bättre ljud med flera mindre element. Men annars tror jag på att en kondensator skulle hjälpa

Ge steget rejält med ström från ett bra batteri/laddare via en grov strömkabel. använd LIKA stor jordkabel som du bultar i karossen(finns mycket bra jordpunkter i Golf3orna). Använd riktiga lågnivåkablar och högtalarkablar utan skarvar osv. så skall du se att basen inte alls blir efter framsystemet.
Angående kondensatorer så är det något man inte skall behöva om man inte har ett gäng klass AB steg. Många slänger in kondensatorer helt i onödan, bara för att dom slarvat med annat i kabeldragningen. En konding ersätter inte ett halvtaskigt batteri! Gör man som jag först beskrev så är det inga problem.

Kodensatorn ska man ju ha för att hålla spänningen på topp inget annat och detta är en mycket bra komplitering till en ljud-anläggning i bilen tro mig... Kondensatorn har man för att ett bilbatteri inte kan levera en konstant spänning vid en tillfälligt hög belastning.... Du kan också få en så kallad fasvridning i steget om spänningen sjunker för mycke.... Har varit med om att ett steg brann upp troligtvis pga. detta. Är Elektriker och har vissa kunskaper inom detta område...

Senast redigerat av Theo (12 april 2005)

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
13 april 2005 · 441 Inlägg

Jo som jag skrev tidigare:

Kolla spänningen också! De blir inte så bra om den sjunker för mycke. Kondensator kan avhjälpa detta problem men du måste kolla att batteriet e bra samt att generaton laddar riktigt.

E de bra så kan man komplitera med en konning för att få en jämn och fin spänning... Men hans problem verkar eventuellt ligga i huvudenheten kass lågnivå signal kanske eller steget?

Skit samma... Din bil va inte så dum den heller!!! wink

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang