Dåliga avgasvärden enligt besiktning, köpa bilen ändå? Civic 92

Haxxel JDM
21 april 2008 · 593 Inlägg

Tjenare, jag har som ni ser en civic 92a med LSI motorn. Har varit och kollat på en ESI som är högintressant då jag vill ha den motorn, men den gick inte igenom besiktningen på grund av lite rost på fel ställen (tänkte byta de dåliga delarna till de från min nuvarande bil. Men ett till fel är för dåliga avgasvärden (co oh)  vad kan det rimmligtvis vara som är fel? Lär det vara dyrt att fixa, har ju delar att ta från min nuvarande bil om det kan lösa problemet. Det är det som får mig att tveka i köpet, bör jag slå till ändå?

Tack så mycket på förhand // Axel

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 april 2008 · 6 017 Inlägg

avgas värdena kan bero på mycket, ( lambdamätare, lmm, katalysator, oljan mm. kan vara dyrt, så mitt råd är att hitta någon annan

Jonas
940turboplus Rapidoz
23 april 2008 · 688 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
avgas värdena kan bero på mycket, ( lambdamätare, lmm, katalysator, oljan mm. kan vara dyrt, så mitt råd är att hitta någon annan

avgasvärden kan också vara skitfel som hål på avgasröret, dålig tätning.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Saffranskalle Palfinger tekniker
23 april 2008 · 1 248 Inlägg

jag är osäker på vad k-sprit hjälper emot men det är något av dom så får du den igenom besiktningen och lagar det i lung och ro när pengar kommer big_smile

men förhögt hc är inte det ofullständig förbränning???

Senast redigerat av volvo_245 (23 april 2008)

Volvo Xc70 (2001)
Haxxel JDM
24 april 2008 · 593 Inlägg

Säljaren säger att det är precis på gränsen.
Men är det inte så att man kan ställa in motorn på något sätt? Borde väll honda kunna göra inte allt för dyrt eller?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
sir_daniel www.kudoz.se
24 april 2008 · 3 802 Inlägg

allt man lämnar bort blir dyrare än att göra det själv smile

blacken
24 april 2008 ·

Byt olja,stift, filter och se vad som händer. Annars så är väl det någon "ändläges" sensor typ lamda, vattentemp, lufttemp  eller dyl som har spunkat till sig..

Senast redigerat av blacken (24 april 2008)

caromania Forummoderator
24 april 2008 · 9 296 Inlägg

Hela världen är full av gamla bilar. Varför, varför ska du köpa en som är rostig och har fel på avgasreningen?? Vänd och gå därifrån. Jag antar att du visserligen får den väldigt billigt, men hur mycket tjänar du jämfört med att köpa en som är sjysst från början? Och om den är så rostig så tror jag den är misskött.

Som sagt, gå därifrån...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cossi_Micke
24 april 2008 · 282 Inlägg

Haxxel skrev:
Tjenare, jag har som ni ser en civic 92a med LSI motorn. Har varit och kollat på en ESI som är högintressant då jag vill ha den motorn, men den gick inte igenom besiktningen på grund av lite rost på fel ställen (tänkte byta de dåliga delarna till de från min nuvarande bil. Men ett till fel är för dåliga avgasvärden (co oh)  vad kan det rimmligtvis vara som är fel? Lär det vara dyrt att fixa, har ju delar att ta från min nuvarande bil om det kan lösa problemet. Det är det som får mig att tveka i köpet, bör jag slå till ändå?

Tack så mycket på förhand // Axel

tnaka i 20-30% etanol så funkar de..

Haxxel JDM
24 april 2008 · 593 Inlägg

caromania skrev:
Hela världen är full av gamla bilar. Varför, varför ska du köpa en som är rostig och har fel på avgasreningen?? Vänd och gå därifrån. Jag antar att du visserligen får den väldigt billigt, men hur mycket tjänar du jämfört med att köpa en som är sjysst från början? Och om den är så rostig så tror jag den är misskött.

Som sagt, gå därifrån...

Anledningen? Jo för att det är billigare med en gammal bil än en ny tongue och jag har inte råd med en ny.

Den har en ESI motor, fjäderbenstag, sänkning, japsdämp, shortshift, alufälgar, centrallås, baslåda, slutsteg mm
Det är saker jag vill ha och att köpa dem separat kostar typ det dubbla mot vad jag betalar för hela bilen.
Nu får jag bilen för 8500.

Är fortfarande osäker dock, igentligen är det grejerna jag vill ha, men bilen kommer på köpet tongue Undara bara om det är svårt att laga den.

Men får jag min nuvarande bil såld så kanske man skulle köpa något finare.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
mrlarssa
24 april 2008 · 101 Inlägg

Tycker att du ska be säljaren fixa bilen innan du köper den om du nu inte har någon som kan hjälpa dig sen när du köpt den.
Att lämna in på felsökning + reparation kan kosta bra mycket mer än vad du köper bilen för!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang