4897
Sök

Start Problem Volvo 740 GLE

3 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Hej, ja har sökt i forumet men inte hittat nån som har riktigt samma problem som jag har. det är en Volvo 740-88 med B230 E motor, som sagt  har jag start problem IBLAND! motorn tuggar på men den tänder inte och när man väl får igång den så måste man hålla gas 1-2 sec annars tvär dör han (startar ganska ofta på 3 cylindrar)men kommer igång på alla fyra kort efter, när den väl är igång så går den hur bra som helst. det som jag har bytt är Tändspole, stift, fördelar lock, tändkablar (från fördelar lock till stift), tank pump, pumpen under passagerar sätet är också bytt samt bensin filter, nya oringar på spridare, nytt batteri, har inte bytt tändkabeln från Tändspolen till fördelar locket har hört att det är nån kol aktikt i den och att det kan vara sprickor i kolet och då blir det vajsing med tändningen? väldigt tacksam för svar smile

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 april 2008
Uppstår dina startproblem vid kall eller varm motor?

Jag vill iaf tipsa dig om att prova byta bränslepumpsreläet, det kan ge startproblem..
På min 940 var reläet dåligt och detta gav startproblem då och då, aldrig vid kallstart utan bara vid start av varm motor. Eller snarare varm ELCENTRAL, värmen i elcentralen påverkade reläet till att glappa.

Att den startar på 3cyl. vet jag inte riktigt orsaken till, men jag tror inte du behöver oroa dig för det.
Min f.d 245tic och min nuvarande 740gle (båda med mek.sprut) startar båda på 3cyl i några sekunder.

mvh// tompa
Senast redigerat av turbotompa (30 april 2008)

3 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
det händer vid både kall och varm start, glömmde skriva det förut men jag har bytt det relät också hmm tack för svar ändå smile

812 Inlägg
30 april 2008
kallstarts ventilen? igensatta spridare?

man lever bara en gång..

21 761 Inlägg
30 april 2008
Eftersom det händer med både kall och varm motor så borde det nog inte bero på kallstartsventilen tycker jag, men jag har inte skruvat en massa med K-Jet så jag vet inte säkert. Undrar om det kan vara systemtrycket som är felaktigt, med tanke på att den heller inte vill gå på tomgång de första sekunderna när den väl startar.

Annars är det bla tillsatsluftsliden som reglerar tomgången, åtminstone vid kall motor.

Min 240 med B230E går alltid igång på alla cylindrar, direkt. Ett undantag är dock när motorvärmaren har varit inkopplad ett längre tag vid relativt varm utomhustemperatur, då går den ofta på 3 burkar i några sekunder för att sedan gå som vanligt.
Senast redigerat av Drönirettab (30 april 2008)

3 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
tackar för svar ska kolla upp detta smile

Sök