Halva basljudet försvinner!?

Masterior
19 augusti 2007 · 2 Inlägg

Tjena!

Är lite nybörjare vad det gäller det här med ljudanläggning osv i bil.
När jag har bilen avstängd och bara har tändningen på så finns det goa härliga ljudet från basen i bilen så det känns runt om. Men när jag startat den så kan det försvinna direkt eller när jag haft bilen på i några minuter. Basen är fortfarande igång men halva ljudet har försvunnit. Djupet och vibrationen är borta. Ibland händer det att 6x9orna i hatthyllan lägger av men steget till dessa är fortfarande igång och när jag startar om stereon så funkar de igen.

Har försökt att koppla osv men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Har märkt att bilen har börjat gå lite hackit till en början när man startat med ljudet igång (Om det nu kan bero på detta). Så kan det kanske vara batteriet? Ska man sätta in ett nytt i så fall eller finns det något annat finurligt vis?

Hmm, ska försöka komma på vad det är för grejer som sitter i bilen.

volvo 850 glt -97

Stereo
JVC KD-G722/KD-6721

Högtalare fram
Gas 5,25"

Högtalare bak
Gas 6x9 (280w max tror jag)
Slutsteg
mutant 280

Basar
2st Phase Evolution sx12
Slutsteg
MacAudio 1750 (1500w)

Tjockleken på kablarna har jag ingen aning om men vet dock att de ska räcka till stegen och har nu blivit seriöst dragna.

Vore fint om någon kunde hjälpa mig med problemet!

Mvh Robin

BAE BilstereoNörd
19 augusti 2007 · 576 Inlägg

Att slutsteget till 6x9" tystnar beror troligvis på att det går i protection när spänningen sjunker när du startar bilen..
Att basen försvinner beror på att bilens egna buller o vibrationer dämpar ljudet särskilt i låga frekvenser.. Så det är inte batteriet, då hade det inte spelat bättre med bilen avstängd..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Masterior
19 augusti 2007 · 2 Inlägg

Okej, men jag har haft basen igång förut när bilen har varit startad och jag kört. Och det är så pass stor skillnad att bilens eget ljud inte lär dämpa basen =/. Väldigt stor skillnad!

piison
1 maj 2008 · 26 Inlägg

Du kanske har något glapp i nån lågnivå-in/utgång? Det har jag nämligen själv vart med om. Om den är glapp kanske den bara funkar på en av kontakterna av lågnivåkabeln vilket resulterar i att du bara får ut hälften av ljudet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang