4394
Sök

Biltrailer, bilsläpvagn som får dra mer än 1400kg?

*BECE**
334 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Är lite sugen på att dra hem en bil från tyskland, men maxlasten är på de flesta bara 1400kg. Ska man dra hem en BMW 5-serie räcker knappast detta. Var kan man få tag på släp som man får dra tyngre bilar med?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 april 2008
Statoil har vagnar (boggy släp trailer) som klara av 2000 kg, det hyrde jag en i Göteborg för 4 dagar sent för att hämta min sons bil i Falkenberg, men för att dra en sådan måste du har BE körkort. du får inte dra en vagn som har en högre totalvik än tjänstvikt på dragbil.
Kolla på bilregistret hur mycket du kan dra med B körkort om du inte har BE. Det står också hur mycket du kan dra som max även med BE.
Lycka till.
Senast redigerat av alain (30 april 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

*BECE**
334 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Kan de där grejjerna, har BE-kort också. Vad kostade detta att hyra?

*BECE**
334 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Ingen som vet?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 april 2008
Eftersom du har BE då är det inget problem för dig.
Jag betalade 650:- för 1 dyn men det kan variera på olika bensinstationer + 500:- i deposition som du får tillbaka efter att de har titta på vagnen när du lämna den tillbaka.
Lycka till!.

12 086 Inlägg
30 april 2008
alain skrev:
Statoil har vagnar (boggy släp trailer) som klara av 2000 kg, det hyrde jag en i Göteborg för 4 dagar sent för att hämta min sons bil i Falkenberg, men för att dra en sådan måste du har BE körkort. du får inte dra en vagn som har en högre totalvik än tjänstvikt på dragbil.
Kolla på bilregistret hur mycket du kan dra med B körkort om du inte har BE. Det står också hur mycket du kan dra som max även med BE.
Lycka till.

Statoils släpor är totalt värdelösa, deras enaxlade har en totalvikt på 1300kg och får dra 700kg. Vilken bil ävger 700kg? =värdelös Deras boggikärror har en totalvikt på 2000kg, den har en tjänstevikt på 900kg. Du får alltså dra 1100kg, ja ok de finns många bilar som väger 1100kg.. men de är alltså deras tyngsta alternativ. Värdelös.

Att poängtera är att deras 2t kärra endast får köras med BE kort.

12 086 Inlägg
30 april 2008
alain skrev:
Lycka till.

Med BE får du dra vad som hällst bara inte bruttovikten överstiger bilens maxgräns för släp.
totalvikt på släp kontra tjänstevikt på släp gäller endast B-kort.

Ett tips för alla som tänker dra bil olagligt. Kör ALLTID överlass på kärran hällre än för tung kärra på bilen, i senare fallet rubriseras det som olovlig körning och körkortet kan ryka! Kör du endast överlass på kärran får du bara böter.

Bra o veta då ärligtalat 90% av alla bilar som körs på kärra dras olagligt.
Senast redigerat av JapMax (1 maj 2008)

12 086 Inlägg
1 maj 2008
För o svara på din fråga som jag visst missa igår tongue
Såg en kärra på blocket som de hyrde ut, en alukärra med totalvikt på 2600kg, och en maxlast på 2 ton. En sån vore ju perfekt!

160 Inlägg
1 maj 2008
JapMax skrev:
För o svara på din fråga som jag visst missa igår tongue
Såg en kärra på blocket som de hyrde ut, en alukärra med totalvikt på 2600kg, och en maxlast på 2 ton. En sån vore ju perfekt!

ja exakt, fast då äre säkert 60mm kulhandske på den, det är 50mm på dom allra flesta personbilar:S

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 maj 2008
900kg  tjänstvikt för ett boggy drag släp i aluminium?,  jag misstänker att du har missat någonting,
Jag pratade presis nu med statoil tjänsteman som sa så: total vikt på en som vi har är 2000kg, tjänstvikt : 570kg, last 1430Kg
Jag tänkte att 900kg var lite väl.
MVH.

Sök