4456
Sök

Vad behöver man för behörighet för att köra limosine?

906 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Ja som rubriken säger? Måste man ha mer än B kort? eller har det att göra med hur lång den är och hur många platser som finns? eller nått? tacksam för svar:)

=)

194 Inlägg
1 maj 2008
hadde en 245a limo men 8 sittplatser den behövde man bara B för.. vad för limo syftaru på?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 maj 2008
Åkte i en Lincoln på 7,7 meter i Göteborg förra veckan. Reggad som personbil för B-kort.
Vägdes ner i tullen eller vad det var, från 3800 kilo till originalvikten på 2600.
Sen kan det ju bero på antalet passagerare den får ta, och om den är reggad som taxi. Är den inte det och det inte är mer än 12 passagerare (eller 14) är det nog bara att åka. smile
Åket... President Clintons gamla bil.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/6659/326221_g9rhg5.jpg

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 661 Inlägg
1 maj 2008
Totalvikt på max 3500kg gäller väl fortfarande för B-kort?

Teddan
2 495 Inlägg
1 maj 2008
fler än 9passagerare så är det ju en buss alltså behöver du C-kort.

annars är det som föregående talare säger, med en totalvikt på under 3500kg så får man köra med b-kort (om inte det är fler än 9 som jag skrev där uppe)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Miklen
1 maj 2008
r-ted skrev:

annars är det som föregående talare säger, med en totalvikt på under 3500kg så får man köra med b-kort (om inte det är fler än 9 som jag skrev där uppe)

..förutom att buss är D kort så blir det nog bra.. Men det stämmer nog rätt bra en bil kan väl vara rätt lång bara den inte väger lastbil smile

Teddan
2 495 Inlägg
1 maj 2008
Miklen skrev:
r-ted skrev:

..förutom att buss är D kort så blir det nog bra.. Men det stämmer nog rätt bra en bil kan väl vara rätt lång bara den inte väger lastbil smile

ja fan det gäller att vara vaken när man skriver roll

självklart skall det vara D-kort

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Moderator+
1 081 Inlägg
1 maj 2008
Irmscher Vectra skrev:
Åkte i en Lincoln på 7,7 meter i Göteborg förra veckan. Reggad som personbil för B-kort.
Vägdes ner i tullen eller vad det var, från 3800 kilo till originalvikten på 2600.
Sen kan det ju bero på antalet passagerare den får ta, och om den är reggad som taxi. Är den inte det och det inte är mer än 12 passagerare (eller 14) är det nog bara att åka. smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive … g9rhg5.jpg

Tror dock inte det är presidentbil om den är reggad med b-kort, dom brukar vara rätt förstärkta och därmed väga några ton extra smile

Vem jag?

Smålänning
7 887 Inlägg
1 maj 2008
MAX 24 meters längd och MAX 3500 kg gäller för B-kort, dock så finns det dispenser att söka för att bilen ska få väga lite mer och ändå vara godkäng som presonbil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

469 Inlägg
1 maj 2008
ja den får väl bara väga 3500 som alla säger men sen får den väl bara ta 9 pers för sen är det en buss ju! längden har jag inte en anning om men min låsas farsa kör en merca sprinter 7.5 meters nya modellen 08 med 6:an itongue
Senast redigerat av exoop (1 maj 2008)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Skaune
1 maj 2008
Skulle själv jobbat som limo chaufför, men p.g.a den kassa lönen hoppade jag över, minns inte vad den var men den var usel då iaf! Men när jag pratade med bolaget så räckte det med b kort och taxi leg, men sen att jag hade lastbilskort var ju ett plus! tongue

sen det här med sittplatserna, jag e rätt säker på att det bara är högst 8 passagerare, alltså strax innan gränsen för buss.
Senast redigerat av Axor (1 maj 2008)

1 353 Inlägg
1 maj 2008
vi hade en Lincoln town car inne på service förut, riktig limo.
8.7 meter lång.

Den hade dispans för både vikt och passagerar antal tror jag,  vägde 3800 och tog 12 passagerare.

men den gick på B kort ändå ^^

There's no replacement for displacement

Miklen
1 maj 2008
..fan oxå får inte bilen va längre än bara 24 meter :S big_smile wink

906 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
_freddes skrev:
hadde en 245a limo men 8 sittplatser den behövde man bara B för.. vad för limo syftaru på?

ja jag blev lite "frälst" igår när jag såg en mycket fin förlängd Volvo 740 så ja jag tänkte om man skulle göra ett litet projekt av att förlänga någon av de äldre Volvo bilarna(Amazon,140,240,740,940), men tänkte att är ju ingen idé om jag inte kan köra den:P

=)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 maj 2008
Redbull skrev:
Irmscher Vectra skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … g9rhg5.jpg

Tror dock inte det är presidentbil om den är reggad med b-kort, dom brukar vara rätt förstärkta och därmed väga några ton extra smile

Allt skottsäkert material, så som rutorna byttes bort innan bilen exporterades. Men dörrarna bak och plåten runt bakrutan har bepansringen kvar. 3,5 cm stål. tongue
Den är reggad som personbil för 8 pssagerare.
Och som jag sa, reggad och nervägd från 3800 kg tjänstevikt till 2600 kg. smile
Senast redigerat av Irmscher Vectra (1 maj 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök