Projekt - 244dl *updatering - Avgas,luftfilter,ratt,blinkers*

Niotusen
29 april 2008 · 272 Inlägg

Kul att man ser sin egen tråd som jag trodde folk helt hade tappat intresset för dyka upp när man surfar runt här på garaget, projektet har rullat framåt, kanske inte speciellt snabbt, men nu efter en besiktning så har det börjat ta fart igen.

Just nu sitter jag och knåpar på en ny lösning så man kan behålla sin pulsair med öppet luftfilter, och grubblar lite smått över hur jag ska lösa de andra 8 2:orna från besiktningen i förrgår hmm

Uppdatering kommer strax

Besresultat:

bromsverkan bak - fel
spindelled fram - glapp
pulsair ur funkton
bakdäck - synlig coord
fjädersäte båda sidor -genomrostat
bromsslangar vid ok - sönder
bullernivå - för hög

^^ska bli skönt när man betat sig igenom de där, pulsairen är så gott som klar, väntar på ett filter för vevhusvent från stylingshoppen.

Värt att tillägga för mitt eget välmående var att mitt CO värde som jag fick beröm av ena besitningsmannen för.
Det ironiska var att just efter detta så påpekade hans arbetskamrat att pulsairen var ur funktion och att bilen därför inte "förbrände avgaserna på rätt sätt" jag hade god lust att fråga sen när förbränningen i en motor tog plats i avgasröret.
För er som inte vet är pulsair en funktion som pumpar in luft i avgassystemet direkt efter grenröret, min teori är att volvo kom på ett smart sätt att "spä ut" avgaserna och därmed få bättre mätarvärden, men vissa (som besiktningsmannen) påpekar att det hjälper.
Om min bil utan pulsair och katalysator gav ett väldigt bra CO värde på besiktningen så kan man ju fråga sig hur folk med mirakelfunktionen pulsair kan få sämre värden.

USCH!

Senast redigerat av Niotusen (29 april 2008)

Sierra-döbel
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Niotusen
29 april 2008 · 272 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/329727_6px86h.jpg

Där har vi då grunden till min plan på ett pulsairsystem som funkar tilsammans med öppet luftfilter, anledningen till att jag använder öppetfilter istället för insats är att jag hade 2st liggandes som jag aldrig skulle få för mig att sätta på fin-saaben.

Här nedan följer också en bild på filtret som egentligen är ett vevhusvent-filter som kommer att användas på plast"spetsen" på pulsairgrejjen efter vakuumklockan.
http://www.stylingshopen.se/images/CR5611_2.jpg

Det fantastiska med min idé är att lösningen är bara en spännrem ifrån pluggning, dvs när besiktning/liknande är avklarat så kan jag bara ta mitt 25mm eloxerade plugg och spänna på istället för filter.
smart va? wink

Till höger på bilden nedan ser ni pluggen jag har, som dessutom matchar allt det blåa som börjat titta fram under huven, Fantastiskt!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/291375_yu89wm.jpg

Senast redigerat av Niotusen (29 april 2008)

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Saffranskalle Palfinger tekniker
29 april 2008 · 1 248 Inlägg

Niotusen skrev:
Kul att man ser sin egen tråd som jag trodde folk helt hade tappat intresset för dyka upp när man surfar runt här på garaget, projektet har rullat framåt, kanske inte speciellt snabbt, men nu efter en besiktning så har det börjat ta fart igen.

Just nu sitter jag och knåpar på en ny lösning så man kan behålla sin pulsair med öppet luftfilter, och grubblar lite smått över hur jag ska lösa de andra 8 2:orna från besiktningen i förrgår hmm

Uppdatering kommer strax

Besresultat:

bromsverkan bak - fel
spindelled fram - glapp
pulsair ur funkton
bakdäck - synlig coord
fjädersäte båda sidor -genomrostat
bromsslangar vid ok - sönder
bullernivå - för hög

^^ska bli skönt när man betat sig igenom de där, pulsairen är så gott som klar, väntar på ett filter för vevhusvent från stylingbörsen.

du kan fan inte ha mer än 100db i avgasljudet. mätte dom det eller sa dom bara att det va för högt???

Volvo Xc70 (2001)
Niotusen
29 april 2008 · 272 Inlägg

En av dem sa bara "det är på tok för högt" och "har du ingen ljuddämpare?" då ifrågasatte jag hur amerikanska bilar och andra högljudda fordon kunde gå igenom besiktningen, besiktningsmannen grymtade och gick iväg och slog sönder mina fjädertallrikar med den sylvassa sidan på hammaren.

Jag har en splitterny mellandämpare, och ingen bakdämpare, och ljudet är knappt befintligt såvida man inte går över 3-4000 varv

Sierra-döbel
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Saffranskalle Palfinger tekniker
29 april 2008 · 1 248 Inlägg

om dom inte mäter ljudet så kan dom inte säga något om att det e för högt
undra vad dom kommer säga om mitt avgassystem... 2½ tum med en simonsdämpare och en tömd kat big_smile

Senast redigerat av volvo_245 (29 april 2008)

Volvo Xc70 (2001)
Niotusen
29 april 2008 · 272 Inlägg

Nä det trodde jag också men uppenbarligen så behövde inte denna fjuniga grabben som antagligen ägde skylinen med 5' japsutblås på personalparkeringen det. (han var den enda där under 45 så bilen var nog faktiskt hans yikes)

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Niotusen
29 april 2008 · 272 Inlägg

volvo_245 skrev:
om dom inte mäter ljudet så kan dom inte säga något om att det e för högt
undra vad dom kommer säga om mitt avgassystem... 2½ tum med en simonsdämpare och en tömd kat big_smile

Får man dem en dag då de är lite sura (tex första tiden på morgonen en måndag) som jag hade så kan de göra ett par ovänliga beslut, och slå sönder saker med sina rosthammare, fredagkvällar är nog att föredra tongue

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Saffranskalle Palfinger tekniker
29 april 2008 · 1 248 Inlägg

eller så är man där ofta och börjar lära känna dom lite :p då blir dom bara snällare och snällare

Volvo Xc70 (2001)
Niotusen
2 maj 2008 · 272 Inlägg

Jaha då har man betat av ännu en dag av hopplös felsökning, och stressen sätter sig ganska hårt nu när jag har 27 dagar på mig att fixa spindelleder, fjädersäten, nya däck, en till ljuddämpare och massa mer.
Bilen har somsagt stannat under 3000rpm på mätaren på sistonde och jag tycks inte få fart på den sad
För er som mekat volvo betydligt längre än mig så vore det fantastiskt om ni kom in på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=84261 med lite teorier och hjälp.

Iallafall så har en av besiktnignsamärkningarna betats av, nämligen pulsairen som jag tog ur funktion när jag öppnade den stackars b230ans luftvägar. Numera får han gärna flåsa in lite friskluft i avgassystemet, ialafall under ca 20minuter om exakt 27 dagar tongue
Här är lite bilder på hur det blev, såg nästan lite sportigt ut, men tänk vad onödigt att det är sån här skit man får lägga pengar på när man gärna hade placerat dem på rostrenovering, eller motor sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/331917_a42l50.jpg

Har även en liten videosnutt som jag ska konvertera och lägga upp på en liten uppstart precis innan problemet som jag nu sitter och grubblar på en lösning till på dök upp.

Antar att det bara är att hålla lågan brinnandes trots att man sitter fast i ett träsk av bränsleläckage och skitfanskap!

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Niotusen
2 maj 2008 · 272 Inlägg

Från det här:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/266696_ct9g2m.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/265312_1htyhn.jpg
Till det här:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/331966_uo6957.jpg

Volvon är ett fint minne, därför ska den inte kasseras utan detta djävulskap skall fixas så ska det ut och brännas sulor för mer än vad bilen är värd!

Senast redigerat av Niotusen (2 maj 2008)

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang