Behålla nuvarande och serva den, eller köpa ny som har gått 10 mil

Eoos
2 maj 2008 · 27 Inlägg

Hej!
Jag står inför ett svårt val. Audi'n jag kör idag skall servas snart (9000 mil), den funkar fin fint, men har en hel del skavanker (framför allt lack). Nu har jag börjat räkna lite på en ny bil.

Har sett en fin Audi A3 (S-line, 2.0 TDIQ, och annat gott) för runt 300'. Frågan är, vad skall jag göra. Skall jag köra med den nuvarande, och serva den och förvänta mig mindre reparationer, eller skall jag köpa den nya. Månadskosten som blir högre, sjunker, om jag räknar ihop förbrukning, service, och skatt, till en nivå som är mer än acceptabelt, men vad skall man göra?

Bilen har tappat mycket värde de senast 6 månaderna, och jag antar att det faller mer ju närmare 10 000 mil jag kommer.

Jag lyssnar gärna på alla förslag och pro / contra, såvid det finns substans i dessa.

Hälsningar
Robert

Vorsprung durch Technik
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 maj 2008 · 6 170 Inlägg

En tanke jag får är ju att om den nya bilen bara rullat 10 mil så kommer du ju inte kunna busa med den på ett år eller så eftersom alla nya bilar ska köras in ett visst antal mil innan man får varva motorn ordentligt.

Jag håller för tillfället på att köra in nya blocket i min bil, astråkigt tongue


Men iaf, huruvida du ska behålla gamla bilen eller köpa nya beror väl egentligen på hur bra du är på bilar. Gamla bilen kan du ju mecka med själv om något strular men en helt ny bil hade ju iaf jag aldrig börjat riva i utan lämnat den till folk som vet vad dom gör.

Två grejor att fundera över iaf smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang