3586
Sök

dumpventil på s13

23 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan

Vad krävs för att montera en på en 200sx s13

går det med en öppen dump?
Sitter det någon orginal?
vore tacksam över beskrivning.

mvh Björn

Its better to burn out than to fade away

23 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
ok
tack så mycket

Its better to burn out than to fade away

1 207 Inlägg
22 oktober 2007
Sitter det ingen dump original? Hur går det då när man stänger spjällen? Stannar turbon av då eller? Eller sitter den intigrerad någonannanstans?

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
22 oktober 2007
maco skrev:
Sitter det ingen dump original? Hur går det då när man stänger spjällen? Stannar turbon av då eller? Eller sitter den intigrerad någonannanstans?

Nej det sitter ingen dump original, varken integregad eller någon annan stans.

1 207 Inlägg
22 oktober 2007
insane_1 skrev:
maco skrev:

Nej det sitter ingen dump original, varken integregad eller någon annan stans.

What? Varför inte? Är det inte stor risk för turboras om man inte har en dump?

Svindåre
1 433 Inlägg
22 oktober 2007
Maco : Eftersom det är en originalturbo, så är den nog passande till motorn. Alltså det blir ingen luft över som behöver dumpas ut. Finns många turbobilar utan dump.

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

1 237 Inlägg
2 maj 2008
är själv lite amatör gällande detta så har några frågor :

- vad är skillnaden mellan dump & wastegate
- vad måste jag kolla då jag köper dumpventil att den passar min bil (200sx s13)
- har alla dumpventiler någonslgs pysljud? eller är det bara "öppna"

tacksam för svar tongue

2 655 Inlägg
2 maj 2008
dumpventilen ser till att hålla snurr på turbon när du lättar på gasen, tex. vid en växling.
Wastegaten justerar laddtrycket, tycker du att bilen går för segt, så är det den prylen du ska skruva på för att det ska börja röra på sej.
De flesta dumpar passar på S13, du måste modifiera tryckröret som går till spjällhuset för att kunna montera en dumpventil.
En återcirkulerande dump brukar kunna kvittra lite lätt om man har ett öppet filter men annars så är det de öppna dumparna som låter mest.

1 237 Inlägg
2 maj 2008
Streckkoden skrev:
dumpventilen ser till att hålla snurr på turbon när du lättar på gasen, tex. vid en växling.
Wastegaten justerar laddtrycket, tycker du att bilen går för segt, så är det den prylen du ska skruva på för att det ska börja röra på sej.
De flesta dumpar passar på S13, du måste modifiera tryckröret som går till spjällhuset för att kunna montera en dumpventil.
En återcirkulerande dump brukar kunna kvittra lite lätt om man har ett öppet filter men annars så är det de öppna dumparna som låter mest.

tack för svaret! har funderat på en HKS-style dump, du vet inte hurudant ljud ungefär man får med en sån? bild här :

http://image.nettix.fi/extra/partimg/588201_588300/588254_b_5c4af9566c578b5f.jpg

2 655 Inlägg
2 maj 2008
Ett hett tips är att kolla runt på youtube, finns hur många klipp som helst där de jämnför olika dumpar. Satt själv ett bra tag innan jag bestämde mej för den dumpen jag har nu..

1 237 Inlägg
2 maj 2008
hehe sant, ska göra det! smile

1 237 Inlägg
3 maj 2008
hmm hittade inte så många "hks-style" klipp, dock fanns det massor av HKS-dumpar som liknade samma, tror ni de alla typ har liknande ljud?

1 867 Inlägg
3 maj 2008
Sånadär HKSdumpar, speciellt kopiorna, låter som vårkåta fåglar. Högt pitchat visslande ljud.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 237 Inlägg
3 maj 2008
Koop skrev:
Sånadär HKSdumpar, speciellt kopiorna, låter som vårkåta fåglar. Högt pitchat visslande ljud.

haha vårkåta fåglar >,< har två frågor till

- Vad finns det för dumpar som har "laggande" visslande ljud, lite svårt att beskriva men har hört dumpar som liksom visslar till sen hörs det som om ljudet skulle lagga till tongue
- Blir det annorlunda ljud av turbon med öppet luftfilter? utan dump..

Sök