3715
Sök

940 Trimning ca:270hk, tips å råd?

1 131 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Vad behöver jag köpa/göra för att hamna på en 250-280hk i min 940(ltt 96års-M) ?
även ett prisexempel hade juh inte vart helt fel=) skiten ska hålla också..

Just nu:
Chippad me ett ladd på 0.8
3" från turbon och bak
Senast redigerat av Rigg0 (3 maj 2008)

10 287 Inlägg
3 maj 2008
712-tryckplatta, 18T/19T, VX3-kam, R-spridare, ställbar BTR, större AMM (ca 72mm), 3" avgas, dubbla Bosch 1" avlastningsventiler, "219" tändbox och chip till både bränsle och tändning.
Detta är exakt det recept som TTR-Stefan i garaget bygger om 940 på löpande band efter och då landar man runt 280Hkr med i övrigt orörd topp.

250Hkr är enklare eftersom man då klarar sig med orginal spridare och orginal AMM.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 131 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
712-tryckplatta, 18T/19T, VX3-kam, R-spridare, ställbar BTR, större AMM (ca 72mm), 3" avgas, dubbla Bosch 1" avlastningsventiler, "219" tändbox och chip till både bränsle och tändning.
Detta är exakt det recept som TTR-Stefan i garaget bygger om 940 på löpande band efter och då landar man runt 280Hkr med i övrigt orörd topp.

250Hkr är enklare eftersom man då klarar sig med orginal spridare och orginal AMM.

/Göran

Fan va najs info! vad kan detta kalas gå på? cirka pris? (3" har jag redan)
18T/19T? bästa för mitt bruk? lr satsa på en mindre?
Byta kam e det något man gör själv? eller lämnar in? (isf ungefär pris på det)

Dum fråga nu kanske men,.. stor skillnad på ca 190-200hk till en ca: 270hk i min bil?

10 287 Inlägg
3 maj 2008
Jag brukar räkna 300kr per hästkraft man vill trimma som tumregel. Dvs (280-165) * 300 = 115 * 300 , dvs drygt 30.000 om man startar från ruta ett. Sedan beror allt på hur mycket man kan göra själv och till vilka priser man får tag på grejor. Men det är alltid mera än vad man trodde från början.

Man behöver tryckklocka till wastegaten, och den passar inte, fäste måste fixas till den, och sedan passar inte oljereturen exakt utan måste fixas till, och när man byter kam så upptäcker man att packningen till fördelaren läker, och så byter man stift på engång, och då upptäcker man att en grenrörspackning håller på att ge sig, och när man byter tryckplatta så ser man att lamellen är slut och man passar på att byta urtrampningslager på engång, och när man byter kam så tar man kamremmen också för den ser torr ut.....

Stor skillnad? Typ ja....

Byta kam ja - det kan man göra själv om man har "normal" mekvana. Annars låter man nån annan göra det eller ber om hjälp och lär sig.

/Göran

Rigg0 skrev:

Dum fråga nu kanske men,.. stor skillnad på ca 190-200hk till en ca: 270hk i min bil?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 131 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag brukar räkna 300kr per hästkraft man vill trimma som tumregel. Dvs (280-165) * 300 = 115 * 300 , dvs drygt 30.000 om man startar från ruta ett. Sedan beror allt på hur mycket man kan göra själv och till vilka priser man får tag på grejor. Men det är alltid mera än vad man trodde från början.

Man behöver tryckklocka till wastegaten, och den passar inte, fäste måste fixas till den, och sedan passar inte oljereturen exakt utan måste fixas till, och när man byter kam så upptäcker man att packningen till fördelaren läker, och så byter man stift på engång, och då upptäcker man att en grenrörspackning håller på att ge sig, och när man byter tryckplatta så ser man att lamellen är slut och man passar på att byta urtrampningslager på engång, och när man byter kam så tar man kamremmen också för den ser torr ut.....

Stor skillnad? Typ ja....

Byta kam ja - det kan man göra själv om man har "normal" mekvana. Annars låter man nån annan göra det eller ber om hjälp och lär sig.

/Göran

Rigg0 skrev:

En del cash där ja.. får la hoppas att det är värt det till slut..
A ok, kan tänka mig att det lätt blir så.. men det kmr nog förhoppningsvis bli bra i slutändan.
Kam-bytet blir la till att fixa själv eller genom kontakter då det låter dyrt och lämna in

Lång tid att byta allt, om man har alla grejerna hemma? (med "normal" mekvana då) och om inga komplikationer uppstår på vägen

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
3 maj 2008
Kammen är lätt att byta men att sen justera in ventilerna är just det som man kanske behöver hjälp med då man måste ha nya brickor att justera med och sen ett speciellt verktyg.

//Per-Arne

1 131 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Volvo_Perka skrev:
Kammen är lätt att byta men att sen justera in ventilerna är just det som man kanske behöver hjälp med då man måste ha nya brickor att justera med och sen ett speciellt verktyg.

hm ok, ska höra runt lite bland polare å se om dem har byt kam nån gång=)

1 131 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Oftast behöver man inte justera ventilspelet när man har bytt till en annan originalkam då de har samma bascirkel och bra toleranser. Men givetvis får man kontrollera spelet på alla ventiler.

Något specialverktyg behövs dock inte även om det förstås underlättar.
Alternativet är att byta kammen, mäta och notera alla mått och sen plocka av kammen igen och byta ut de brickor som behöver bytas till annan tjocklek. Lite mer jobb men tar inte mer än max en timme extra.
Det finns nog inte någon lättare och mer lämplig motor att lära sig byta kamaxel på själv för en nybörjare.

Att tänka på är att Göran alltid räknar med "Stockholmspriser" och över disk. För oss andra snåljåpar är det inga problem att komma undan med halva priset om man har tålamod att vänta på att delar ska dyka upp till rätt pris, köper begagnat i första hand och givetvis gör så mycket man kan själv.

Tack för infon! ska bli intressant när det väl händer=)
A det kanske är så.. beg. behöver inte alltid vara dåligt^^

Sök