fartkameror

KiWmasTer
4 maj 2008 · 149 Inlägg

hej jag har en så konstig fråga och det var att i går så skulle jag köra genom halva sverige för att hämta bildelar .... höll mindre än godkänd hastighet...typ 85 av 90 exempel.... jag vet hur fartkameror ser ut men så kom jag till ett ställe där jag hade kört en timme redan, där var en fartkamera i en nerförsbacke som inte såg ut som dom andra. ingen varning om fart kameror..jag låg la någonstans mellan 90-94 men jag har prövotid så fatta att jag blir skraj.. hade gps i bilen och under hela tiden jag körde i går så om jaG LÅG med bilen i 90 så visade gps typ 84. hur tar kameran kort o när tar den kort vid vilken hastighet? körde med farsan bil ochså...finns det risk för böter...har hört att den tar kort efter en 6 km för fort eller så? tacksam för seriösa svar

mvh kiwmaster

Volvo V70 "Bsr" (2000)
decib3L Körv
4 maj 2008 · 3 535 Inlägg

Du får endast böter om det blixtrar till som fan. Och det ser man även i starkt solsken. Och oroa dig inte. Det var nog ingen fara.

Truckdriving Man
Lardi SQ
4 maj 2008 · 1 343 Inlägg

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Blir inte bilisten bländad av blixten? Mörkerseendet påverkas ju ganska snabbt av exempelvis en blixt.
Svar: Blixten har inte så hög ljuseffekt att föraren bländas.

Hur fungerar det om det är ljust, blixtrar det i alla fall eller tas bara en bild?
Svar: Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen.


Kopierat från vv.se

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Senast redigerat av Lardi (4 maj 2008)

Ljudnörd!
R1kard V-Power
4 maj 2008 · 1 186 Inlägg

Det spelar ingen roll om du har prövotid när du kör under 30km/h för fort (förutom 30 väg).

Synd att så många inte vet om det, tro fan man blir skraj.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Lardi SQ
4 maj 2008 · 1 343 Inlägg

sveddan skrev:
Men större trafikbrott kan möjligvis straffas med körkortet!
Det är ingen skillnad för en förare med prövotid på körkortet gentemot en en där tiden gått ut, polisen ska följa precis samma regelbok och skillnaden är att om en förare bryter mot en trafikregel där påföljden är återkallelse av körkortet så måste den med prövotid göra om både teoriprov och uppkörning medan en förare vars prövotid upphört kommer att få det indraget på bestämd tid.

taget ur en annan tråd..

Senast redigerat av Lardi (4 maj 2008)

Ljudnörd!
roxe Jesus didn´† Tap
4 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Har man inte prövotid så får man tillbaka körkortet efter ett visst antal månader. Har man prövotid måste man ta om allt. Folk är så jävla nojjiga med sina körkort. Kör lagligt om ni inte vill kunna bli av med det.

Du behöver inte oroa dig.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang