Tomgång / Stänga av bilen?

Degas
4 maj 2008 · 36 Inlägg

Tjo!

Jag har alltid funderat om det är bättre att stänga av bilen eller låta den stå på tomgång när man gör ett snabbt stopp? Finns det någon beräknad tid på när man bör stänga av bilen eller låta den stå på?

Vad är fördelar och nackdelarna med vardera?

Att stänga av den spar på bensinen men att starta den allt för ofta sliter på startmotor och batteri? hmm

Har försökt googla lite på detta utan resultat. Är det någon som kan reda ut detta? smile

bladhenator strävar efter det omöjliga
4 maj 2008 · 70 Inlägg

Det finns lagar om tomgångskörning i sverige. I de flesta kommuner är det max 1 minut.

BMW 520D "Brukis" (2007)
Raggerkung_ VolvoRaggare
4 maj 2008 · 55 Inlägg

bilen kräver lite extra bensin vid start, särskilt om den är av lite äldre modell,
varma dagar bör bilen helst inte stå stilla på tomgång för länge då motorn kan gå varm,
startmotor brukar oftast hålla rätt länge på de flesta modeller, särskilt toyotas.
samt har man ett bra batteri, tex optima, varta eller liknande brukar dessa inte ta stryk.

skulle kortfattat säga såhär, vintertid: låt bilen vara igång, vid snabba stopp
sommartid: stäng av den.

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
engolf
4 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Hur mycket bensin/diesel drar en bil på tomgång?

Det är ju inte alls så mycket. För det första får inte motorn motstånd, för det andra har den ca 800-900 varv per minut.

Så länge du inte har tänkt ha motorn på en bra stund, är det ingen vits i att stända av den under kortare stopp.

Gulmun * Klåpare
5 maj 2008 · 1 718 Inlägg

En bil som ofta och länge står på tomgång blir full i sot o skit.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Degas
5 maj 2008 · 36 Inlägg

Raggerkung_ skrev:
bilen kräver lite extra bensin vid start, särskilt om den är av lite äldre modell,
varma dagar bör bilen helst inte stå stilla på tomgång för länge då motorn kan gå varm,
startmotor brukar oftast hålla rätt länge på de flesta modeller, särskilt toyotas.
samt har man ett bra batteri, tex optima, varta eller liknande brukar dessa inte ta stryk.

skulle kortfattat säga såhär, vintertid: låt bilen vara igång, vid snabba stopp
sommartid: stäng av den.

Ok låter som ett bra regel smile

caromania Forummoderator
5 maj 2008 · 9 296 Inlägg

Det var någon som räknat ut att det lönade sig att stänga av bilen om den skulle gå på mer än 20-30s tomgång har jag för mig. Men det måste ju variera vg motor, bränslesystem etc.

En minut tycker jag är ganska vettigt. Finns ju ingen som helst anledning att stå med motorn igång om man inte ska använda bilen på så lång tid om normala förhållanden råder, dvs det inte är -25 eller batteriet är dött.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang