3516
Sök

Vad skiljer mellan helsyntet, delsyntet?

///R-Rated
528 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Vad för nackdelar respektive fördelar finns?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

SLK
610 Inlägg
3 maj 2008
Tänker du på din bils motor så köper du helsyntet då delsyntet är inget att ha!

288 Inlägg
3 maj 2008
nikotino skrev:
Vad för nackdelar respektive fördelar finns?

Delsyntet billigare, helsyntet bättre

1 311 Inlägg
3 maj 2008
alminjo skrev:
Tänker du på din bils motor så köper du helsyntet då delsyntet är inget att ha!

vad bygger du det uttalandet på? beror väl helt och hållet vilket sätt han använder bilen på/vilken grad av underhåll han har på den

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

333 Inlägg
3 maj 2008
Tänk på att de flesta oljor märkta "helsyntetisk" igentligen är delsyntetisk. Finns några få som är riktiga helsynteter enligt gamla mått.

Så länge oljan uppfyller bilens grundkrav och klassningar så ska det iförsig inte spela nån roll om man inte trimmar.

Själv kör jag bara riktig helsyntet från Motul i finbilen smile

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
3 maj 2008
Om man kört på delsyntet och byter till helsyntet, gör det nåt tro?? Har kört med Quakerstate 10-40 delsysntet (tror det va 10-40 iaf) Funderar på att byta till helsyntet eftersom bilen går rätt hårt ibland och turbon ska man ju vara rädd om.

//Per-Arne

272 Inlägg
3 maj 2008
Delsyntet är en blandning av mineralolja och syntetolja.

Åker helst på is =)

100 Inlägg
4 maj 2008
Volvo_Perka skrev:
Om man kört på delsyntet och byter till helsyntet, gör det nåt tro?? Har kört med Quakerstate 10-40 delsysntet (tror det va 10-40 iaf) Funderar på att byta till helsyntet eftersom bilen går rätt hårt ibland och turbon ska man ju vara rädd om.

Det är bara att byta

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
4 maj 2008
Delsyntet så är blandat mineral och syntet olja medans helsyntet är bara syntet olja, sen vad som är bäst för maskin är en annan sak om du har kört på mineral ska du inte byta till en syntet olja för då kan packningarna  i maskin torka o så börjar den läcka olja och så rengör syntet bättre också så de kan finnas en risk att du får en prop i systemet så att ett lager blir utan smörjning...

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 maj 2008
Toffe10 skrev:
Delsyntet så är blandat mineral och syntet olja medans helsyntet är bara syntet olja, sen vad som är bäst för maskin är en annan sak om du har kört på mineral ska du inte byta till en syntet olja för då kan packningarna  i maskin torka o så börjar den läcka olja och så rengör syntet bättre också så de kan finnas en risk att du får en prop i systemet så att ett lager blir utan smörjning...

eller så inte.. Tror de var jonTe som postade en länk i en annan tråd till en olje guide där de klart och tydligt står att man utan problem kan byta från mineral till synten. !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

741 Inlägg
4 maj 2008
Ingen som vet något namn på en bra kvalitéts Olja som man kan köpa på typ Statoil/Shell?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 maj 2008
Det går inte att säga vilken olja som är bäst, eller ok syntet är bässt då egenskaperna i oljan kan skräddarsys. Dock så går det INTE att hälla syntet/mineral i vilken maskin som hällst! Nu är jag absolut inte fullärd i ämnet (så rätta mig gärna om jag har fel) men t.ex. en gammal jänk v8 mår inte bra med syntet då den är för blaskig i konsestencen samt omvänt med riktigt moderna maskiner, en mineralolja skulle inte flöda ordentligt.

Mitt tips är att KÖRA PÅ DEN OLJAN SOM STÅR I HANDBOKEN och blanda INTE. Har du en gång hällt i en viss olja (fabrikat) så bör du INTE byta, då kan det bli lite si och så där nere... Vissa maskiner är kännsligare än andra, men det är oftast inte värt risken. Finns även en tummregel som lyder någonting i stil med: en modern motor skall inte gå på ren mineralolja (med modern maskin menas t.ex. datastyrning) m.a.o en äldre maskin bör ha delsyntet eller mineral.

Och till den som inte förstod skillnaden mellan mineral, delsyntet och syntet: För att hårddra det så är en mineralolja i princip en ren olja av råolja, syntet är framställt på labratorium och semi/delsyntet är en kombination av mineral och syntetolja.
Senast redigerat av TenZer (4 maj 2008)

Rock'n Roll

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 maj 2008
Ellertz skrev:
Toffe10 skrev:

eller så inte.. Tror de var jonTe som postade en länk i en annan tråd till en olje guide där de klart och tydligt står att man utan problem kan byta från mineral till synten. !

I gamla maskiner så ska du inte göra det, packningaran torkar ut och så börjar den läcka om inte det är nyare packningar....va på ett olje seminarium och pratade med talaren efter åt om just detta....

Sök