yellow740 skrev:
Varför säger du 12,74???? Mät på 10 olika batterier och 10 olika gånger! Jag säger dig att med 100% säkerhet att du kommer få stora skillnader! Gissningsvis mellan 12-13,5V Mitt ena batteri (trojan 85Ah) som inte laddats på hela dagen och kört stereo och ett DLS ca40 steg (monokopplat på en 4Ohm bas) Ca 4-5tim spelande.. Det mäter 12,9 och då är det långt från full laddat! Ny laddat visar det runt 13,3 13,4! Så varför 12,74???
Nu kommer säkert E-30 att svara på din fråga, men jag tänkte ändå svara litegrann på det där med batteriers vilospänning.
Vilospänningen hos en fulladdad battericell är ca 2,12V (ibland anges även 2,1V), det innebär 12,72V för ett 12V batteri. Detta brukar stå i den allmänna batterikunskapsfaktan hos flera batteritillverkare och gällde åtminstone för äldre startbatterimodeller, men en del av dagens batterier har en lite högre vilospänning än ca 12,7-12,72V.
Exempelvis Optima RT har 12,8V och Optima YT har upp till 13,1V i vilospänning enligt Optima själva, men även andra batterifabrikat har högre vilospänning. Odysseys batterier ska ha 12,84V eller aningen högre i vilospänning när de är fulladdade, enligt deras hemsida. Vad Trojanbatterierna har i vilospänning har jag inte hittat än, men det står nog någonstans.
Allt det där är teoretiska värden som tillverkarna själva anger, men naturligtvis kommer det att skilja i mätvärdena när "svensson" mäter med sitt mätinstumet pga att instrumenten har olika toleranser. Man måste ju ändå ha en viss referens för att kunna avgöra batteriernas laddningsstatus, därför finns dessa spänningsvärden.
Jag törs nog säga att inget bilbatteri kan anses som helt fulladdat (100%) om vilospänningen är under 12,7V i dagens läge, men är vilospänningen runt 12,6-12,7V så är det så pass nära fulladdat att det inte finns stor risk för sulfatering av cellplattorna och om bilens laddsystem är i bra skick så ska batteriet kunna hålla den laddstatusen såvida bilen inte kör mycket kortkörningar.