Steget slår ifrån.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
5 maj 2008 · 1 325 Inlägg

Tjenna.
Jag har fått ett litet problem, jag lyssnade ganska högt på musik i bilen men inte högre änn vanligt men idag så dog musiken, jag stängde av stereon och satte igång den direkt igen och då spelade den men dog illa kvickt igen.
Min kompis stod och kolla på den gröna dioden på steget och när jag börjar pumpa på så lyser den rött.
Varför gör den det?
Har haft denna bilstereo anläggning ett litet tag så det är inget som har hänt pga utbytta grejer.

ImprezaGT
6 maj 2008 · 343 Inlägg

Troligen så går steget i protect läge för att inte ta skada.

Några olika anledningar varför det kan hända är att steget är intärnt skadat,
att steget blir för varmt eller att den får för lite ström typ när batterispänningen blir för låg

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Drönirettab
6 maj 2008 · 21 761 Inlägg

LINGSTROM skrev:
jag stängde av stereon och satte igång den direkt igen och då spelade den men dog illa kvickt igen.
Min kompis stod och kolla på den gröna dioden på steget och när jag börjar pumpa på så lyser den rött.

Eftersom det fungerar igen ett liiitet tag efter att du har stängt av stereon och att protectionlampan börjar lysa, så tror jag att det kan vara spänningen (som ImprezaGT ger förslag på) som är boven. Batteriet är kanske dåligt laddat och orkar inte hålla tillräckligt hög spänning när du spelar högt.

Mät spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast och se om den sjunker mycket när stegets lampa börjar lysa rött.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
6 maj 2008 · 1 325 Inlägg

Drönirettab skrev:

LINGSTROM skrev:
jag stängde av stereon och satte igång den direkt igen och då spelade den men dog illa kvickt igen.
Min kompis stod och kolla på den gröna dioden på steget och när jag börjar pumpa på så lyser den rött.

Eftersom det fungerar igen ett liiitet tag efter att du har stängt av stereon och att protectionlampan börjar lysa, så tror jag att det kan vara spänningen (som ImprezaGT ger förslag på) som är boven. Batteriet är kanske dåligt laddat och orkar inte hålla tillräckligt hög spänning när du spelar högt.

Mät spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast och se om den sjunker mycket när stegets lampa börjar lysa rött.

Det var högtalar kabeln från 6" basarna på en dörrsida som var kass, kopplade ur den så funkade det så jag fick pula lite men nu fungerar det.

Tack så enormt mycket för hjälpen iaf.!

loudness
6 maj 2008 · 4 554 Inlägg

hur länge har du haft ljudet? det är inte så att de slår ifrån för överhettning då de vart varmare idag än tidigare i vår

ImprezaGT
6 maj 2008 · 343 Inlägg

Det var högtalar kabeln från 6" basarna på en dörrsida som var kass, kopplade ur den så funkade det så jag fick pula lite men nu fungerar det.

Tack så enormt mycket för hjälpen iaf.!

Var det isoleringen på kabeln som var trasig så den låg och jordade mot plåten eller
blev det kortslutninge mellan + och - på högtalarkabeln ?

Bra att det löste sig så enkelt och att steget inte var trasigt smile

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang