Trouble in paradise...volvo 740 -88 bränner säkringar

g_b
6 maj 2008 · 100 Inlägg

Ok, jag hittar inte nått bra svar i nån gammal tråd så det får bli en ny.

Som sagt, fanskapet har börjat krångla. Den har en längre tid ryckt till, typ som en misständningg när man kört den och i helgen började den rycka extremt mkt och bränner säkring nr 1 (huvudsoppapump, motorstyrning)
Men ja hittar inte nått fel, och byter man säkringen så kan den funka ett tag igen.

Reläet är ok, nästan nytt, hittar inga kablar som e kaputt och den går "bra" i övrigt.
Lite jobbigt att ha med sig 75 säkringar varje gång man ska åka så om nån har nån bra idé så vore det kanon.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Sharky
6 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Gissning 1: kablaget till bakre pumpen är skadat och kortsluter ibland.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
g_b
6 maj 2008 · 100 Inlägg

Sharky skrev:
Gissning 1: kablaget till bakre pumpen är skadat och kortsluter ibland.

/Göran

och gissning 2?big_smile

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Sharky
6 maj 2008 · 10 287 Inlägg

g_b skrev:
och gissning 2?big_smile

....får någon annan stå för.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
g_b
6 maj 2008 · 100 Inlägg

Sharky skrev:
Gissning 1: kablaget till bakre pumpen är skadat och kortsluter ibland.

/Göran

fundering ang din gissning, om det e bakre pumpen (antar att det är den i tanken du mena) så ska väll den inte bränna säkring 1 utan tror de va 11 men är inte säker , hur som helst så har väll den en egen om ja inte mins fel...

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
6 maj 2008 · 2 853 Inlägg

på min gick säkringarna ..för de kom åt nå när ja kopplat dit cdn...kolla så du ej ligger mot nå..

BBAD Utbildad hobbymekare
6 maj 2008 · 1 125 Inlägg

pumpen i tanken är säkring 11 och andra pumpen är säkring 1

men kolla kablaget, min hade samma fel ett tag å ja gjorde nya kablar å drog sen funka det kanon

\\lycka till

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Sharky
6 maj 2008 · 10 287 Inlägg

My bad. "Giveivis" är bakre pumpen separatsäkrad.

/Göran

g_b skrev:

Sharky skrev:
Gissning 1: kablaget till bakre pumpen är skadat och kortsluter ibland.

/Göran

fundering ang din gissning, om det e bakre pumpen (antar att det är den i tanken du mena) så ska väll den inte bränna säkring 1 utan tror de va 11 men är inte säker , hur som helst så har väll den en egen om ja inte mins fel...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
g_b
6 maj 2008 · 100 Inlägg

BBAD skrev:
pumpen i tanken är säkring 11 och andra pumpen är säkring 1

men kolla kablaget, min hade samma fel ett tag å ja gjorde nya kablar å drog sen funka det kanon

\\lycka till

har kollat å bytt kablar typ hela dagen, kollat alla jävla jordpunkter (även sådana som inte har med soppapump å skit å göra) så kablaget e schysst garanterat. Båda pumparna funkar också.

Det jag är lite fundersam på är kabelhärvan/härvorna under insuget, (hoppas det framgår vad jg menar) jag ryckte lite i den och säkringen verkade funka längre då. Men det ska väll inte vara soppapumpskablar i motorrummet?

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
BBAD Utbildad hobbymekare
7 maj 2008 · 1 125 Inlägg

g_b skrev:

BBAD skrev:
pumpen i tanken är säkring 11 och andra pumpen är säkring 1

men kolla kablaget, min hade samma fel ett tag å ja gjorde nya kablar å drog sen funka det kanon

\\lycka till

har kollat å bytt kablar typ hela dagen, kollat alla jävla jordpunkter (även sådana som inte har med soppapump å skit å göra) så kablaget e schysst garanterat. Båda pumparna funkar också.

Det jag är lite fundersam på är kabelhärvan/härvorna under insuget, (hoppas det framgår vad jg menar) jag ryckte lite i den och säkringen verkade funka längre då. Men det ska väll inte vara soppapumpskablar i motorrummet?

nja de tycker ja inte men plocka bort hela kabel härvan å kolla upp den (den under insuget)

men tycke att de inte ska ha med saken att göra

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
g_b
7 maj 2008 · 100 Inlägg

Fy fan, ser ju måttlig roligt ut att plocka bort den kabelhärvan, går ju kablar från den å ut litevarstanns.

Har hittat ett skumt relä åxo, sitter på inneskärmen precis över batteriet, nån som vet om det normalt sitter ett relä där eller om nån tidigare ägare som lekt bilelektriker? Går en kabel från relät runt hela motorrummet å sen in i kupén genom en genomförning bakom bromsvätskebehållaren, sen e det + draget direkt till batteriet å jord i innerskärmen.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
yellow740
7 maj 2008 · 119 Inlägg

Är det en gl, gle glt16v eller turbo?

BBAD Utbildad hobbymekare
7 maj 2008 · 1 125 Inlägg

g_b skrev:
Fy fan, ser ju måttlig roligt ut att plocka bort den kabelhärvan, går ju kablar från den å ut litevarstanns.

Har hittat ett skumt relä åxo, sitter på inneskärmen precis över batteriet, nån som vet om det normalt sitter ett relä där eller om nån tidigare ägare som lekt bilelektriker? Går en kabel från relät runt hela motorrummet å sen in i kupén genom en genomförning bakom bromsvätskebehållaren, sen e det + draget direkt till batteriet å jord i innerskärmen.

det relätet går till en soppa pump om ja minns rätt, tro de e den i tanken

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Sharky
7 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Båda soppapumparna går via bränslereläet i huvudcentralen bakom askkoppen.

/Göran

BBAD skrev:
det relätet går till en soppa pump om ja minns rätt, tro de e den i tanken

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
g_b
7 maj 2008 · 100 Inlägg

yellow740 skrev:
Är det en gl, gle glt16v eller turbo?

gl från 88 med automat

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
g_b
7 maj 2008 · 100 Inlägg

BBAD : Det ska alltså sitta ett relä där orginal??

Sharky : Ja, det e jag lite inne på åxo, annars är det ju för mkt kablar dragna till pumprelät.


man kanske helt enkelt för försöka se vat kablen som försvinner genom torpeden tar vägen nånstanns....

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
BBAD Utbildad hobbymekare
7 maj 2008 · 1 125 Inlägg

ja de sitter där orginal

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang