3302
Sök

Beställt ny (beggad) motor till Chevan -75. Hur börja trimma lite lätt?

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Jahapp, det var den motorn då...
Innan dom skulle skicka iväg den så tappade dom hela skiten från pallen den var lastad på.
Motorn är helt sönder kan man säga, kort o gott.
Nu blir det att leta ny, har letat o letat..
Hittar ingen svensk återförsäljare som säljer beggade/nya V8 motorer till gamla bilar.
Eller så är det bara jag som är så seg att jag inte vet vart jag ska leta.

Snälla ni, ge mig tips på ställen i sverige man kan hitta motorer på, och kom inte med Blocket.. för där finns det inget.

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
7 maj 2008
i osby finns en skrot för jänkebilar, ibland kan det vara helt ok priser dessutom! Camaroskroten här i göteborg finns ju oxå.. Annars kolla på lite olika jänke forum...

En ny "crate engine" kostar typ 10K i USA men de gäller ju att få hit den oxå... Försök att samordna containerfrakt med ngn...

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Tjena Rickard.

Läste ditt tips förut gällande osbyskroten..
Glömde dock kolla upp exakt vart det ligger? Så, vart ligger Osby? smile  hehe..

Har för övrigt inte tid att kila runt på skrot för att hitta en motor, hade passat så himla nice med att ringa, beställa, betala och få hem.. hade sparat mig så jäkla mkt tid. Så finns det några gyllene tips så är jag världens mest tacksamma person.

I värsta fall så blir det att kolla på någon skrot.

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Ah, hittade deras kontaktsida och såg att det låg i skåne typ.
Blir att ringa dom och kolla om dom har en passande motor+växellåda. smile

blacken
7 maj 2008
Jojje_ skrev:
Tjena Rickard.

Glömde dock kolla upp exakt vart det ligger? Så, vart ligger Osby? smile  hehe..

Har för övrigt inte tid att kila runt på skrot för att hitta en motor, hade passat så himla nice med att ringa, beställa, betala och få hem.. hade sparat mig så jäkla mkt tid. Så finns det några gyllene tips så är jag världens mest tacksamma person.

http://www.usabildelar.se/
Skulle även glutta på en "327:a" visserligen mindre slagvolym, men mycket "rappare" spis..
Senast redigerat av blacken (7 maj 2008)

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Jojje_ skrev:
Tjena Rickard.

http://www.usabildelar.se/
Skulle även glutta på en "327:a" visserligen mindre slagvolym, men mycket "rappare" spis..

Thanks! Blir att ringa upp!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 maj 2008
Jojje_ skrev:
Ah, hittade deras kontaktsida och såg att det låg i skåne typ.
Blir att ringa dom och kolla om dom har en passande motor+växellåda. smile

Det är ju från Osby som BRIO kommer...tongue Jag vet en kompis som köpt både vxl lådor o bakaxlar o fått det skickat hem till sig... Så det är nog inga bekymmer!

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
Snackade med Björn på Camaroskroten.
Riktigt trevlig nisse det där måste jag säga.
Han åker till USA för att hämta hem motorer och v-lådor.

Funderar på att beställa en 350 med honom. Samma som jag skulle köpa men som föll med pallen.. dvs 5.7L.
Tycker ni att man ska köra på en direktimporterad från USA? Hur blir det med kontroll av motorn osv? Skick? Måste man öppna motorn och se hur skicket är inuti tycker ni?
Björn säger att dom stått 20-25 minuter och brummat på utan missljud eller så..

Men hur mkt litar man på det egentligen?

blacken
8 maj 2008
Jojje_ skrev:

Funderar på att beställa en 350 med honom. Samma som jag skulle köpa men som föll med pallen.. dvs 5.7L.
Tycker ni att man ska köra på en direktimporterad från USA? Hur blir det med kontroll av motorn osv? Skick? Måste man öppna motorn och se hur skicket är inuti tycker ni?

Dom är pålitliga i sin konstruktion, bara den snurrar så är ganska lugnt, skulle det vara något "tjall" så är den både lätt och billig att fixa/renovera. Vad du ska kolla efter är typ sprickor i block/topp. onaturligt mycket oljerinn på motorn,Att "frostpluggarna" är hela och inte uppvisar någon form av vattenläcka/or speciellt dom bakre som det är lätt att man missar, att kompet är godkänt..
Senast redigerat av blacken (8 maj 2008)

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Jojje_ skrev:

Dom är pålitliga i sin konstruktion, bara den snurrar så är ganska lugnt, skulle det vara något "tjall" så är den både lätt och billig att fixa/renovera. Vad du ska kolla efter är typ sprickor i block/topp. onaturligt mycket oljerinn på motorn,Att "frostpluggarna" är hela och inte uppvisar någon form av vattenläcka/or, att kompet är godkänt..

Tanx!
Det var just detta jag behövde veta så man kan fråga och kolla med Björne innan man köper nåt.
Hade fan varit perfa om det fanns någon småtrimmad, körklar motor här i närheten, så slipper man vänta så jäkla mkt. =/

Bilen står ju trots allt utan motor och väntar hos bilmecken nu..

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 maj 2008
vad handlade det om för pengar han skulle ha på camaroskroten? Kunde han importera nya maskiner oxå?

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
Njae, inte nya grejer.
7.500:- ville han ha för en motor, var osäkert om det ingick låda, då det var farsan som tog över luren efter att jag ringde upp. Ska ringa upp han igen o kolla.

v8rickard: letar du efter ny motor kanske? smile

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 maj 2008
Jojje_ skrev:
Njae, inte nya grejer.
7.500:- ville han ha för en motor, var osäkert om det ingick låda, då det var farsan som tog över luren efter att jag ringde upp. Ska ringa upp han igen o kolla.

v8rickard: letar du efter ny motor kanske? smile

hehe, det är la inte aktuellt just nu men framöver... Sitter match # i vetten just ju o har planer på att bygga lite roligare maskin, då kan det vara gött o bara lyfta i den nyrenoverad och trimmade maskinen när man e klar big_smile Synd att trimma sönder en origilan motor dessutom...

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
Jo det håller jag med om. smile

Finns det några firmor eller privatpersoner i sthlmtrakten som renoverar/småtrimmar gamla V8:or?

Någon som vet?

blacken
8 maj 2008
Jojje_ skrev:

Finns det några firmor eller privatpersoner i sthlmtrakten som renoverar/småtrimmar gamla V8:or?

Någon som vet?

Hör med Peter Melen på PVM motorrenovering, Eller http://www.bromsotopp.se/

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Jojje_ skrev:

Någon som vet?

Hör med Peter Melen på PVM motorrenovering, Eller http://www.bromsotopp.se/

Haha!
Vet du vad det bästa är...?

Jag bor i Segeltorp!! Tack som fan för tipset! Blir att åka ner o snacka med Peter! smile
Tack igen!

Sök