3581
Sök

Motorproblem, Volvo 740 GL -88

412 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Tja,

Köpte nyligen en 740 GL -88, första gången jag provkörde bilen så dog den. (tror att den har stått ett tag) Dagen efter gick den när jag kom och skulle hämta den så jag trodde att felet var grejat. Nu, efter ett par dagar så är det samma skit igen. Bilen är lättstarad, går bra ett tag sen bara tvärdör den. Sterion och lysena fortsätter att gå men motorn stendör bara hur som hellst, går heller inte att starta på ett tag. Sen om du provar en 20-30 min senare så går den. Det har inte att göra med hur lång tid man åker eller nått, ibland kan det vara 10 min ibland 2-3 timmar. Har kikat på soppapumpsrelät och det är helt.

Grejer som jag borde kolla:

- Vatten i tanken
- Soppa pumparna
- Fördelaren? (fukt eller nått sånt)

Sen kan jag inte komma på något mera. Ska börja med att hälla i ett par liter Etanol i tanken och se om det hjälper, annars blir det till att greja pumparna om ingen annan kan komma på en billigare och snabbare lösning.

(Soppapumpsrelät byter jag nog endå, billigt och försäkerhetens skull)

Lika bra att säga att ibland när man ska starta bilen för första gången på morgonen så går det inte heller, sen om man provar igen på lunchen så går den som vanligt..

Tack för svar!
Senast redigerat av KennethL (19 februari 2008)

135
├┼┼
24 R

151 Inlägg
9 maj 2008
Glömm etanolen smile
Kolla tändnings delar.
tändstift,rotor,fördelare, vevaxellägesgivaren är ett vanligt fel!!
Tändmodulen. ocg spjäll kontakten.
kollar du pumparna så byt även soppafiltret då smile

helt galen
388 Inlägg
9 maj 2008
Lägg ett par hundra på att byta tändstift, kablar (min ena hade ärjat av!) rotor, fördelarlock. Kommer ofta in skit o fukt i fördelarlocket och det äår billigt att byta.
När min dog och hade sig så var det styrboxen som hade gett sig. Bilen hade stått i flera år och det var fukt i styrboxen! Hittade en ny på blocket för några hundra och sedan gick bilen som en klocka! Fast min dog/ville dö så fort den blev varm iof...

Varför åka fort när man kan åka brett?

375 Inlägg
9 maj 2008
Du har en 88, så det borde finnas en diagnosbox.

Eftersom bilen startar lätt och verkar fungera som den ska (tills felet dyker upp)

Så kan det vara tändmodulen.
Hade liknande problem själv. Då bytte jag både bränslepumpsrelä och tändmodul. Felet haR inte dykt upp.

Förvisso kan det vara varvtals( svänghjuls)givaren som ger upp. Men om du har diagnosbox, så kommer denna säga att felet ligger där

224 Inlägg
9 maj 2008
e det insprutat motor eller förgasare???

om det e förgasare kolla membranet i den kan va det hade samma på min gamla gl fast 85a.... annars vette fan kan ju vara luftmassemätaren...

2 182 Inlägg
9 maj 2008
Andreas_ace skrev:
Du har en 88, så det borde finnas en diagnosbox.

Borde ja, om det inte ä en 88A, de saknar diagnosbox.

Gör en motorservice om det inte nylingen ä gjort, ett par nya tändstift kan göra underverk wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

260 Inlägg
9 maj 2008
exakt samma fel på min 850 men då var det kamaxelgivaren, vet inte om det är samma på 740.

Sök