2050
Sök

Elektriker.. hjäälp!!!!!

905 Inlägg
20 februari 2008
NxV skrev:
loffe007 skrev:
enklast är väl att kolla i centralen och se om det är ilagd nån jord ens?

Smart!   Dock så sitter jorden och nollan på samma plintar i gamla centraler, man kan ju hoppas på att det finns lite pli på färgerna dock, så kanske man kan se om någon av dem är jord.

Men i fallet med just denna koppling tror jag INTE att det finns en jord med.

förhoppningsvis så har väl lektrikern som kopplat skiten använt samma färg till nolla och jord i hela kåkan och inte växlar men olika grupper bara för skojs skull.

2 594 Inlägg
20 februari 2008
ska till och riva gammal el på min kåk snart sen blir det att byta till ny och fräch elledningar har en polare som är elektriker har gått kursen när man gick el på skolan men skule inte våga koppla skjäl om jag va du

4 554 Inlägg
20 februari 2008
mycke har man varit med om och mycke har man hört om div gamla installationer man har kommit till hus där alla trådar varit blåa ett annat hus där alla med va blåa dock va alla märkta med partex men fanns inget schema över de så de hjhälpte inte mycke, hus där gulgrön använts till tändtråd och fas, lösningar som utomhusskarv i plastpåse osv listar tar inte slut, rådet jag skulle ge är att byta de som känns ofräsht vet att det inte alltid går att lösa för de ligger bakom 4lager tapet och listfärg och de underbara porslindoserna är infrästa i listen med men byt de som går till ekrk inget annat då ekk inte är snygg att klamra för den är för mjuk och eklk är onödigt tjock. jag rekomenderar öven att fixa ett mätinstrument som du kan lita på för att mäta. sist men inte minst tänk på föreskrifterna gyllende regler om att ALLTID utföra jobbet efter säkerhetsteknisk praxis dvs utför installationen så säkert de bara går så inte personer husdjur och egendom kan skadas för då ligger du risigt till

ElectroRaggare
886 Inlägg
21 februari 2008
loffe007 skrev:
NxV skrev:
loffe007 skrev:
enklast är väl att kolla i centralen och se om det är ilagd nån jord ens?

Smart!   Dock så sitter jorden och nollan på samma plintar i gamla centraler, man kan ju hoppas på att det finns lite pli på färgerna dock, så kanske man kan se om någon av dem är jord.

förhoppningsvis så har väl lektrikern som kopplat skiten använt samma färg till nolla och jord i hela kåkan och inte växlar men olika grupper bara för skojs skull.

Inget att lita på. I mitt hus (byggt 65) så har de växlat färgerna på fas och nolla i flertalet grupper.
Dock är jorden i min central alltid Röd tack och lov.

PS. Är Elektriker själv.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

905 Inlägg
21 februari 2008
NxV skrev:
loffe007 skrev:
NxV skrev:

Inget att lita på. I mitt hus (byggt 65) så har de växlat färgerna på fas och nolla i flertalet grupper.
Dock är jorden i min central alltid Röd tack och lov.

PS. Är Elektriker själv.

joda vet att det förkommit en del fulla elektriker vid den tidsperioden men som du sa så var det ändå samma färg på jorden. smile

junsele
248 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
sådärja! nu har elektrikern bytt kablarna.. summa 2800:-

ElectroRaggare
886 Inlägg
8 maj 2008
det var inte såå farligt. Bra att du fick det fixat ordentligt.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

274 Inlägg
9 maj 2008
Hur länge var han där och ''fixa''?

166 Inlägg
9 maj 2008
URK är elektriker själv...hatar att allt som gäller el på fritiden.
Fick fan ångest nu, dags att titta på lite fina bilar.

junsele
248 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Bossni skrev:
Hur länge var han där och ''fixa''?

4 timmar, men det är många dassiga ledningar kvar att byta :S

4 554 Inlägg
9 maj 2008
Piraten skrev:
URK är elektriker själv...hatar att allt som gäller el på fritiden.
Fick fan ångest nu, dags att titta på lite fina bilar.

äh det är ju under den tiden man kan tjäna dom frova pengarna:P

Sök