4029
Sök

Hur mycket härdare till polyester?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#1
Hur mycket härdare bör man tillsätta i ml i ca 250 polyester för att få en bra härdning men samtidigt en lång arbets tid innan det börjar klumpa sig? För lite och det tar en evighet innan det börjar härda och för mycket och det går så snabbt. Nån som vet exakt hur mycket som rekomenderas i vanlig garagetemp, 20 grader? Jag har nämligen tänkt att köpa plastspruter att dosera med och måste veta hur stora jag ska köpa och dessutom förfina mina kunskaper på hur mycket härdare man bör tillsätta.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

2 911 Inlägg
11 maj 2008
#2
Det står på förpackningen.

Det finns ett 20-tal olika tillverkare av polyester, och lika många på härdare.
Vanligaste är 2%
Senast redigerat av Decibel (11 maj 2008)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#3
jag läste på en sida är ca 1-2% skulle vara tillräckligt, antar att det kan vara svårt att tilsätta så små mängder om man inte ha typ en plastspruta. Eller hur gör ni för att få en bra dosering?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Lite överallt..
612 Inlägg
11 maj 2008
#4
Det är då man plockar fram den ungefärliga kanslän för mått..  tongue

Så mycket polyester, då ska ungefär ... ... ...  så HÄR mycket härdare i..

Brukar bli bra för mig iaf..tongue

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#5
har aldrig funkat bra för mig, altid för mycket och om de inte varit så är det för lite så torktiden varit flera timmar sad

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 675 Inlägg
11 maj 2008
#6
fick en liten privat kurs av svärfar i går, han är båt byggare. Han sa att det är mycket lättare att ta för lite för det härdar alltid. Plastade min front i går och använde ca 1 % härdare. Det torkade på ca 30 min;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
11 maj 2008
#7
och när du har på polyetser skulle jag rekomendera att änvända en liten mjuk roller. Använde det för första gången i går och sänkte plast förbrukning med ca 40-50 % polyester mot pensel.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

16 197 Inlägg
11 maj 2008
#8
volvo_1987 skrev:
fick en liten privat kurs av svärfar i går, han är båt byggare. Han sa att det är mycket lättare att ta för lite för det härdar alltid. Plastade min front i går och använde ca 1 % härdare. Det torkade på ca 30 min;)

1% å torka på 30 min??   då måste ja fråga va för prylar du kör me??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 675 Inlägg
11 maj 2008
#9
evilaudio skrev:
volvo_1987 skrev:
fick en liten privat kurs av svärfar i går, han är båt byggare. Han sa att det är mycket lättare att ta för lite för det härdar alltid. Plastade min front i går och använde ca 1 % härdare. Det torkade på ca 30 min;)

1% å torka på 30 min??   då måste ja fråga va för prylar du kör me??

Riktigt båt polyester och härdare, speciall beställt. är det inte samma för allt polyester?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

16 197 Inlägg
11 maj 2008
#10
volvo_1987 skrev:
evilaudio skrev:
volvo_1987 skrev:
fick en liten privat kurs av svärfar i går, han är båt byggare. Han sa att det är mycket lättare att ta för lite för det härdar alltid. Plastade min front i går och använde ca 1 % härdare. Det torkade på ca 30 min;)

1% å torka på 30 min??   då måste ja fråga va för prylar du kör me??

Riktigt båt polyester och härdare, speciall beställt. är det inte samma för allt polyester?

har då aldrig varit me om att de torkar så snabbt me så lite härdare... därför ja undra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 675 Inlägg
11 maj 2008
#11
okej, nej inte jag heller. Men det gjorde det. Kan prata med svärfar och se vad det är köpt och märke. Men är typ något redan i polyestret som reagerar med härdaren snabbare än vanligt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 maj 2008
#12
vid 20grader brukar man säga runt 2% (MAX 6%) varning för brandrisk dock (om du inte hållit på med plastning tidigare)

Rock'n Roll

16 197 Inlägg
11 maj 2008
#13
volvo_1987 skrev:
okej, nej inte jag heller. Men det gjorde det. Kan prata med svärfar och se vad det är köpt och märke. Men är typ något redan i polyestret som reagerar med härdaren snabbare än vanligt.

de e inte så att de va glasfiber me "accelerator" i du använde när du plasta då??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 675 Inlägg
11 maj 2008
#14
evilaudio skrev:
volvo_1987 skrev:
okej, nej inte jag heller. Men det gjorde det. Kan prata med svärfar och se vad det är köpt och märke. Men är typ något redan i polyestret som reagerar med härdaren snabbare än vanligt.

de e inte så att de va glasfiber me "accelerator" i du använde när du plasta då??

Kan det nog ha varit. Fick grejerna av svärfar så ingen aning roll Han sponsrar ju en med mängder av polyester och glasfiber big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#15
http://www.glasfiberteknik.com/pdf_file … tsjalv.pdf

Är denna guide ungefärligt rätt tidsmässigt?

HÄRDNINGSTIDER FÖR POLYESTERLAMINAT VID + 20°C
Polyester typ, Härdare 1%, Härdare 1,5%, Härdare 2%
8388-P-1, 50-60 min, 40-50 min, 30-40 min

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

2 911 Inlägg
11 maj 2008
#16
Du kan inte generalisera olika typer av polyester, det är helt olika från olika tillverkare.

T.ex. så är biltemas polyester fruktansvärd att arbeta med när man väl provat riktig styrenbaserad polyester från båtbyggare.

Men ja, dedär tiderna stämmer på just den polyester de hänvisar till. (8388-P1)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#17
På vilket sätt är biltemas fruktansvärd?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire


Sök