4838
Sök

problem med strömmen?

346 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#1
jag håller på att installera en dator i bilen...
det funkar så länge jag använder ca 30 cm långa ström kablar (13,90V) men såfort jag byter dem till 150 cm långa så slutar det funka, och då hamnar volten på (13,50V)... men ändå tycker man att det borde funkar då min converter ska funka med så lågt ström som 12V...

(det som händer är att strömmen blir instabil och convertern stänger av sig och sedan startar igen efter några sek... och så fortsätter det hända...)

vad är det jag tappar???
och hur ska jag åtgärda problemet?


kablar jag använder mig utav ligger på (0,75 mm), kan jag lösa problemet genom att kanske köpa tjockare kablar? eller?

tack i förhand!
Senast redigerat av nabil_akhlaque (10 maj 2008)

Tidsoptimist
184 Inlägg
10 maj 2008
#2
Prova med grövre kablar, skulle inte skada iaf.
Lycka till!

Jag försöker iaf...

21 761 Inlägg
10 maj 2008
#3
Vart mäter du att spänningen blir 13,5V, på batteriet eller vid själva konvertern?

Den ska inte krångla bara för att spänningen sjunker till 13,5V. I så fall skulle man ju aldrig kunna använda den när bilen är avstängd smile.

346 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Vart mäter du att spänningen blir 13,5V, på batteriet eller vid själva konvertern?

Den ska inte krångla bara för att spänningen sjunker till 13,5V. I så fall skulle man ju aldrig kunna använda den när bilen är avstängd smile.

vid själva konvertern...
..mm ellerhur.. det är jätte skummt

så nu vet jag inte vart problemet ligger... anledningen till att jag vill dra en 150 cm kabel är för att slippa öppna bakluckan varje gång till ska sätta på datorn.. :S

det ända jag gör är att jag drar 2 x 150 cm kablar fram vid ratten och sätter på en strömbrytare.. :S och vipps så slutar det funka :S

21 761 Inlägg
10 maj 2008
#5
Hmm, mystiskt.

Har du testat att mäta hela tiden, även när du slår på konvertern för att se om spänningen dippar?

Tänkte att även fast spänningen är 13,5V så kan den sjunka just när konvertern går igång pga eventuellt dålig kontakt.

Har du datorn inkopplad/igång när det här händer?
Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2008)

346 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Hmm, mystiskt.

Har du testat att mäta hela tiden, även när du slår på konvertern för att se om spänningen dippar?

Tänkte att även fast spänningen är 13,5V så kan den sjunka just när konvertern går igång pga eventuellt dålig kontakt.

Har du datorn inkopplad när det här händer?

hmm.. det kan ju inte vara dålig kontakt,,, eftersom det funkar ju med 30 cm kablar... om jag sedan byter ut dem till längre så slutar det funka.. eller inte slutar funka meen blir instabil...

21 761 Inlägg
10 maj 2008
#7
Jo, jag håller med. Men om spänningen håller sig på 13,5V konstant så ska konvertern fungera helt enkelt, då spelar det ingen roll ifall strömkablarna är i klenaste laget. Om orsaken skulle vara underdimensionerade kablar så skulle även spänningen sjunka betydligt mer, inte bara ner till 13,5V.

Om du bara använder de där 30cm kablarna och har motorn avslagen, vad händer då?
Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2008)

346 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#8
då funkar det fint i ca 5-10 min, sen dör den...

hmm... så hur ska jag gå vidare?

21 761 Inlägg
10 maj 2008
#9
Okej. Eftersom det ändå fungerar ett tag med motorn avslagen (och dessutom med lägre spänning) så måste det vara dålig kontakt någonstans vilket innebär att dessa 13,5V ändå inte kommer in i själva konvertern fastän det verkar så.

Jag kan inte komma på någon annan anledning tyvärr. Vill du så är det ju förstås bara att testa med grövre kablar, men jag tror inte att det är huvudproblemet.

Exakt vad heter konvertern?
Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2008)

346 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#10
Tack för att all som har försökt hjälpa mig...

jag löste det genom att sätta dit grövre kablar...



PS. lyckdes även starta en kabelbrand... det kostiga va att säkringen inte gick :S

21 761 Inlägg
11 maj 2008
#11
Då var säkringen antagligen för stor i förhållande till kabelarean.

Kul att du fick till det iaf smile.

Tidsoptimist
184 Inlägg
11 maj 2008
#12
nooky skrev:
Prova med grövre kablar, skulle inte skada iaf.
Lycka till!

nabil_akhlaque skrev:
Tack för att all som har försökt hjälpa mig...

jag löste det genom att sätta dit grövre kablar...



PS. lyckdes även starta en kabelbrand... det kostiga va att säkringen inte gick :S

big_smile

Jag försöker iaf...

8 156 Inlägg
11 maj 2008
#13
0,75 mm² är verkligen i minsta laget...
Räkna på cirkus 100W för en bärbar dator.
Så varför dra kabel som är till för reglageknappar?
Ett tips kan ju vara att kolla diametern på en vanlig tjock datorkabel...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 050 Inlägg
11 maj 2008
#14
Njaa...jag tycker nog att "Drönarn" ska stå för kabelbranden, det var ju trots allt hans förslag
med grövre kablar. big_smilelol

Hur många röstar för att Drönarn skall betala för kabelbranden..lolbig_smilebig_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Driifter;)
1 630 Inlägg
11 maj 2008
#15
de va ju säkert dom grövre kablarna som gjorde att de brann lr? de va nog snarare nåt annat knas

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

21 761 Inlägg
11 maj 2008
#16
E-30 skrev:
Njaa...jag tycker nog att "Drönarn" ska stå för kabelbranden, det var ju trots allt hans förslag
med grövre kablar. big_smilelol

Herr E-30 är rolig ikväll ser jag smile.

1 050 Inlägg
11 maj 2008
#17
Drönirettab skrev:
E-30 skrev:
Njaa...jag tycker nog att "Drönarn" ska stå för kabelbranden, det var ju trots allt hans förslag
med grövre kablar. big_smilelol

Herr E-30 är rolig ikväll ser jag smile.

Jag vet ju att du inte blir förbannad om man skojar lite med dig..big_smile (en snäller Lapp-pöjk)

Vad det gäller själva orsaken till kabelbranden, så bör ju detta ha med avsäkringen att göra.
Sedan undrar jag hur pass ren ström som denna omvandlare ger? samt hur
stabil 230v spänningen är?
Tror inte att det är tillförlitligt att koppla in dyrbara datorer till billiga 230v omvandlare.
Senast redigerat av E-30 (12 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

8 156 Inlägg
11 maj 2008
#18
E-30, en billig UPS kanske vore något att koppla in i så fall? Jag har själv haft den tanken.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 050 Inlägg
12 maj 2008
#19
Phaetoon skrev:
E-30, en billig UPS kanske vore något att koppla in i så fall? Jag har själv haft den tanken.

Tror inte att det finns någon UPS för mobilt bruk?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

8 156 Inlägg
12 maj 2008
#20
E-30 skrev:
Phaetoon skrev:
E-30, en billig UPS kanske vore något att koppla in i så fall? Jag har själv haft den tanken.

Tror inte att det finns någon UPS för mobilt bruk?

Nja, man kopplar in UPS:en efter konvertern, så att den tar hand spänningssvängningarna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök