Mjuk brompedal?=/

Germax
19 mars 2006 · 12 086 Inlägg

Bytte bromsbelägg på en Seat Ibiza förut idag.. när jag fått på allt igen så va bromsen skitmjuk, sjönkt till botten om man tryckte tillräckligt hårt. Så jag lufta bromsarna runt om men fort lika mjuk broms.. Vad kan felet va?! Ända jag kan komma på är om packningarna i oket paja när jag tryckte tillbax kolven.. någon som vet svaret?

Ganska brådskande fkt.. tacksam för svar!

Markus

EbbeW
20 mars 2006 · 86 Inlägg

Om packningen i oket är paj läcker det ut bromsvätska där! Gör det det? Annars är det luft i systemet fortfarande (!) eller så har huvudbromsculinderns packningar pajat.

carawelle
20 mars 2006 · 460 Inlägg

JapMax skrev:
Bytte bromsbelägg på en Seat Ibiza förut idag.. när jag fått på allt igen så va bromsen skitmjuk, sjönkt till botten om man tryckte tillräckligt hårt. Så jag lufta bromsarna runt om men fort lika mjuk broms.. Vad kan felet va?! Ända jag kan komma på är om packningarna i oket paja när jag tryckte tillbax kolven.. någon som vet svaret?

Ganska brådskande fkt.. tacksam för svar!

Markus

Även om packningarna gick när du tryckte in kolven så skulle du inte få in luft i systemet av det.

Har en teori om vad som hänt men detta är mycket ovanligt och händer oftast på volvo 240

Det kan krävas en massa bromsningar för att få klossarna att justera ut sig mot bromsskivan
och då sjunker pedalen lågt mot golvet och huvudcylindern trycks lite längre in än vad den brukar göra.
I slutet på cylindern kan det bildas rost och den kan riva sönder tätningarna i huvudcylinder när den bottnar.

Ta för vana att inte trampa bromspedalen längre ned än vid en inbromsning när man luftar eller bromsar första gångerna efter kloss/backbyte


A.E
Driver bilverkstad sen 25år

hogdalracing
21 mars 2006 · 37 Inlägg

annars har ja faktiskt ja lärt mig att bromslangarna kan svikta på skolan, men det e det nog inte i det här fallet ,, lycka till endå

Lexus is200 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang