5911
Sök

Val av kamera: Nikon D40x vs. Canon EOS 400D

2 079 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Hejsan, hade tänkt uppgradera mig lite nu när jag lyckades förstöra min gamla kamera tongue
så jag tänkte att ni som har lite hum om kameror å grejer, kanske kan hjälpa mig,
frågan är alltså, vilken av de två ovanstående kameror ska jag välja??
kommer fotografera det mesta, inte bara bilar...

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

fotointresserad
2 307 Inlägg
11 maj 2008
Kamerorna i sig är ganska snarlika så tycker att du ska testa dig fram i en affär med vilken som känns bäst i händerna och vilkens funktioner du anser är lättast att sätta dig in bland.

Nackdelen med Nikon är väl att den inte har inbyggd autofokusmotor, åtminstonde hade inte d40´n det, utan att du läre köpa objektiov med sådan inbyggd medans Canonen har det inbyggt i kameran så möjligheten till olika objektiv är större där.

Som Canonfrälst skulle jag ju rekommendera Canon, men kommer säkert snart nån Nikonfrälst och rekommenderar Nikon istället wink

EDIT: Testa söka förresten, vet att just den här frågan har varit uppe flera ggr förr
Senast redigerat av Norde (11 maj 2008)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
11 maj 2008
Är det inte D60 vs EOS 450D som gäller nu? tongue
Personligen tycker jag bägge husen är för små...
Om man läser specar tycker jag 450D verkar vettig även om jag Nikon:ist själv. smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
1 453 Inlägg
12 maj 2008
Smaksak, jag skulle välja Nikon i det här fallet då jag tycker den ligger skönare i handen och knappar och vred sitter bättre placerade.
Men Canon är bra skit det med....

3 968 Inlägg
12 maj 2008
Nikon utan tvekan, mycket lättare och bättre att hålla i.. det är mitt personliga val
iallafall, även kvaliteten, o.s.v har alltid använt nikon smile

2 079 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Har varit iväg å kollat på de två kandidaterna idag och jag måste säga att nikonen känns mycket bättre att hålla i men canonens menyer m.m känns mer logiska,  men tack för alla förslag, ska fortsätta jämföra

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Fotograf
418 Inlägg
12 maj 2008
Nikon D40x är för barn, satsa på en Nikon D200 eller D300 smile

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com

Miklen
12 maj 2008
Finns ingen som kan tala om för dig vilken av kamerorna som är bäst.. inte här iaf.. kolla lite på www.fotosidan.se här kommer bara bli krig.. Läs recensioner å känn på kamerorna som ovan säger.. Båda kamerorna har fördelar å nackdelar så är det bara.. bildkvalitén kommer du nog inte se skillnad på om du inte tänker köra megaformat planscher (stavning) eller nåt smile Tror inte det skiljer så mycke.. Bra ingångskameror båda 2 men satsa på 450 istället så får du lite nyare om du ändå ska köpa nytt.. (och tänker köpa canon winkbig_smile )

Sök