4201
Sök

Kabelstorlek dls ca-41

260 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej jag undrar vad jag behöver ha för stöm/jordkabel till detta steget.

http://www.blocket.se/vi/13086045.htm?c … amp;last=1

Ska driva en GAS 123pro bas på 500w/rms och ett Dls Reference R5A kit system op 80w/rms

Klarar man sig på 10mm eller är det 20 som gäller?

Sen en fråga till, vart ska jag placera diskanten, i dörren eller på instrumentbrädan? (volvo 850)'

MVH,

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#3
"Rek strömkabel Minimum 4AWG / 21 mm2 "

det står ganska tydligt tycker jag. personligen anser jag att 10mm2 är för klent.

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#4
diskanten placerar du så nära 5.25" du kan.


260 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#5
oj, tackar för snabba svar smile

glömde fråga om högtalar kablar också! hur tjocka bör dom vara? (både till bas och framsystem)

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#6
gärna 4mm2 till basen, fram räcker det gott med 2.5mm2.
Fast det funkar bra med 2.5 oxå till basen, tror inte du hör nån skillnad
Senast redigerat av TT-Avant (17 maj 2008)


260 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#7
jag har 2 talspolar på 4 ohm, och slutsteget lämnar 200w/rms vid 4ohm, då bör det bli 400w/rms vid 2 ohm? går det att koppla ner min bas till 2ohm? och hur ska jag dra kablarna isåfall? smile

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#8
är ditt steg stabilt i 2ohm mono? isf. kan du koppla din bas till 2ohm. bara att lägga kablarna paralellt, alltså alla + till + lika med - (från basen till steget då)


260 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#9
det står inget om 2 ohm. vad kan hända annars om jag gör så?

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#10
Oscarr skrev:
det står inget om 2 ohm. vad kan hända annars om jag gör så?

Nopp du kan inte köra den basen i 2ohm såg jag nu.


260 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#11
TT-Avant skrev:
Oscarr skrev:
det står inget om 2 ohm. vad kan hända annars om jag gör så?

Nopp du kan inte köra den basen i 2ohm såg jag nu.

okej, tackar för all hjälp.
en till fråga bara.
hur ska jag då koppla basen?

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#12
lägg den i serie,du tar ena spolens + till andra spolens -, sedan kopplar du + och - som vanligt på steget. detta gör att du har 8ohm till basen.
Eller så får du köpa ett monoblock.


260 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#13
TT-Avant skrev:
lägg den i serie,du tar ena spolens + till andra spolens -, sedan kopplar du + och - som vanligt på steget. detta gör att du har 8ohm till basen.
Eller så får du köpa ett monoblock.

det här bli ju inge bra, får sälja mitt nuvarande steg och bas och köpa en annan.

Vad tror ni om denna basen?

Beskrivning:
Dls Classic OA10D:

OA10D är en ny 10" subwoofer i CLASSIC series.
Ersätter gamla OA10, samma fina prestande
men i ny fräckare design.
Kon av pressad papp.
Kraftig foamsurround och dubbla spiders.
Dubbelt magnetsystem.
Fungerar även bra i portade lådor.
Fungerar även i bandpasslåda men rörlängden blir väldigt lång.
Köp till galler SG10 för att ge baslådan ett fräckare utseende.

Specifikationer:

Vikt 5,5 kg / 12,13 lb

Impedans 4 ohm

Storlek på woofer 10" (25 cm)

Effekttålighet 180 W RMS

Effekttålighet, max 360 W

Peak power 500 W

Frekvensområde 25-2000 Hz

Känslighet 86,5 dB (1W/1m)

Magnetstorlek 145 mm (5,7"), 80 oz

Yttre diameter woofer 265 mm (10,43")

Inbyggnadsdjup 153 mm ( 6,02")

Monteringshål 240 mm (9,45")

X-max +- 9 mm (0,35")

T/S-parametrar:
(enkel talspole)

Fs 39,9 Hz
Re 3,59 Ohm
Qms 3,19
Vas 25,5 liter
Vas 0,6 Cuft
Qes 0,55
Qts 0,47
Sd 314,6 cm²
BL 11,96

Baslådeförslag portat:

Volym 29 liter. Port: 3" diameter, 28 cm lång. F3= 34,7 Hz

Baslådeförslag bandpass:

Högtalaren monterad i Vb1, spelar in i Vb2 där porten sitter.
Porten monterad helt inne i lådan.
Om porten dras ur lådan så måste volymen i Vb2 minskas
med volymen på den del av röret som är utanför lådan.
Vb1: 11,96 liter
Vb2: 13,35 liter
Port Vb2: 1 st. 4" rör
Portlängd: 46 cm
Senast redigerat av Oscarr (17 maj 2008)

5 852 Inlägg
17 maj 2008
#14
Du kan inte koppla ner din bas i och med att den har 4 ohms talspole men om du har 2 st kan du komma ner i detta ohmtal.

Sen vet ja av egen erfarenhet att dessa basar är väldigt lättdrivna smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

6 851 Inlägg
17 maj 2008
#15
tujbo skrev:
Du kan inte koppla ner din bas i och med att den har 4 ohms talspole men om du har 2 st kan du komma ner i detta ohmtal.

Sen vet ja av egen erfarenhet att dessa basar är väldigt lättdrivna :)

Öhh, vad pratar du om nu?
Han kan koppla sin bas till 2 eller 8ohm då den har dubbla 4ohms spolar.
Steget klarar inte att driva basen i 2ohm mono.

PS: Varför byta både bas och steg? det räcker att du byter något av det.
Senast redigerat av TT-Avant (17 maj 2008)


260 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#16
TT-Avant skrev:
tujbo skrev:
Du kan inte koppla ner din bas i och med att den har 4 ohms talspole men om du har 2 st kan du komma ner i detta ohmtal.

Sen vet ja av egen erfarenhet att dessa basar är väldigt lättdrivna smile

Öhh, vad pratar du om nu?
Han kan koppla sin bas till 2 eller 8ohm då den har dubbla 4ohms spolar.
Steget klarar inte att driva basen i 2ohm mono.

PS: Varför byta både bas och steg? det räcker att du byter något av det.

Nja tänkte så att jag bara vill ha ett steg i bilen, men annars kanske man ska fixa 2,
ett monoblock till basen t.ex sinus live 1500 och ett 2 kanals DLS till framsystem.

men har bara 1 lågnivå utgång på stereon ska man koppla vidare från steg till steg eller fixa skarvsladdar?

vad hade ni gjort?

6 851 Inlägg
18 maj 2008
#17
Men om du kan tänka dej att bara ha ett steg i bilen så varför byta bort ditt 4kanals? Skaffa isf. en bas på 4ohm, enkel spole, brygga ett kanalpar och driv den. Sedan driver du tex. framsystem på det andra kanal paret.
Lågnivån kan du ju splitta med en Y förgrening.

Hur mycke stålar kan du lägga på en bas om du nu ska byta den?


260 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#18
TT-Avant skrev:
Men om du kan tänka dej att bara ha ett steg i bilen så varför byta bort ditt 4kanals? Skaffa isf. en bas på 4ohm, enkel spole, brygga ett kanalpar och driv den. Sedan driver du tex. framsystem på det andra kanal paret.
Lågnivån kan du ju splitta med en Y förgrening.

Hur mycke stålar kan du lägga på en bas om du nu ska byta den?

Oj, kanske var lite otydlig, jag menade att jag skulle byte bort mitt gammla steg och bas, men jag gör så att jag säljer det och köper nytt framsystem, steg och bas.

Jag kan lägga cirka 1500kr på en bas

6 851 Inlägg
18 maj 2008
#19
Ok..men det jag menade va att det är inget fel på steget i sig. Det är bara det att den klarar inte just den basen du har. Men vill du sälja och skaffa annat så vist..
Dock så blir det ju billigare för dej om du behåller steget, säljer basen och skaffar ett framsystem.



Sök