2588
Sök

Konen ut eller i lådan?

336 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Tja!

Vad blir igentligen skillnaden av att ha bassen med konen i lådan eller så konen är ute och elementet ner i lådan?
Ska man göra ändringar på literna av lådan ifall man har konen ut? Eller storleken kan va samma?

m.v.h

//
Roe

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 maj 2008
de blir ju mer liter i lådan efter som  magneten är utåt

Sladdare
108 Inlägg
18 maj 2008
Vet att när jag byggde mina lådor till mina Kenwood KFC-W3011 basar så blev lådorna lite för små, sen så stog de på en hemsida att just dom basarna ersätter ca 6,5liter, vilket jag tycker e ganska mycke, så jag vände dom så magneter kom utåt och de blev faktist skillnad. vad du ska tänka på är att du ska sätta + på - och - på +, altså tvärt om, annars slår basarna åt fel håll.
Mvh

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

2 911 Inlägg
18 maj 2008
Skillnaden förutom det som skrivits ovan är att du mer kan höra det mekaniska ljudet basen ger ifrån sig, beror såklart på vilken biltyp man har också och vilka basar.

336 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
christofer_k skrev:
de blir ju mer liter i lådan efter som  magneten är utåt

ok

//
Roe

336 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Flotti200Lush skrev:
Vet att när jag byggde mina lådor till mina Kenwood KFC-W3011 basar så blev lådorna lite för små, sen så stog de på en hemsida att just dom basarna ersätter ca 6,5liter, vilket jag tycker e ganska mycke, så jag vände dom så magneter kom utåt och de blev faktist skillnad. vad du ska tänka på är att du ska sätta + på - och - på +, altså tvärt om, annars slår basarna åt fel håll.
Mvh

alltså fasa dem? Men varför? Vad blir konsikvensen annars då? Den pumpar ju annars ut i slitsen.

//
Roe

21 761 Inlägg
18 maj 2008
Basen kan upplevas att spela "lite efter", dvs låta seg och luddig, ifall man inte kopplar om plus och minus. Man får dock prova sig fram, ibland låter inte basen bra fastän man har kopplat "rätt". Det är ju hur basen låter tillsammans med övriga systemet som avgör.

Eftersom baslådan oftast ligger i skuffen och framhögtalarna sitter nära lyssnaren så gör avståndsskillnaden att man ibland får labba litegrann med plus och minus på basens kablar för att få alla högtalare att spela tajt.

Sök