Batteri problem audi 80

conta
18 maj 2008 · 12 Inlägg

Hej jag byte batteri på min bil audi 80, 93 2,3E, igår. Men nu till problemet skulle åka till ett par vänner på kvällen med det nya, då det efter 1½-2 mil körning började batteri lampan att pipa och lysa?? Men när vi rullat ett par km igen så slocknande den, sen tändes och om å om igen osv. Alla lampor i bilen blinkar lite svagt och volt mätaren åker fram och tillbaka runt 15-16volt,, vad kan problemet vara, har juh bytt ladnings regulatorn för inte så länge sen???????

engolf
18 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Dålig kontakt vid batteriet kanske?

J_Storm
18 maj 2008 · 294 Inlägg

15-16 volt är väll lite mkt..

ska väll ligga runt 13,9 om jag minns rätt..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
Drönirettab
18 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Helst 14-14,4V för att batteriet ska laddas så bra som möjligt.

Jag håller med om att 15-16V är för mycket, någonting är fel. Eftersom regulatorn är relativt nybytt så borde ju den fungera, men även nya saker kan gå sönder snabbt. Det är nog bäst att kika nere vid generatorn så att ingen kabel har lossnat, om tex laddningskabeln lossnar så kan generatorn få "frispel" pga att den inte får någon referens från batteriet.

Jag minns inte exakt om det bara är regulatorn som mår illa av en glappande laddningskabel, det kan även vara diodbryggan inuti generatorn som tar stryk.

Om batteripluskabeln sitter dåligt, som engolf föreslår, så blir det ju samma fenomen som att laddningskabeln glappar.

Senast redigerat av Drönirettab (18 maj 2008)

conta
18 maj 2008 · 12 Inlägg

tack för svaret ska kolla upp det, vi får hoppas det löser sig:D

amazon_pj
18 maj 2008 · 36 Inlägg

kan vara kolen på generatorn vem vet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang