Steget i reservdäcksbrunnen?

erik_90
19 maj 2008 · 86 Inlägg

Tja!

Undrar om de går bra att ha steget i reservdäcksbrunnen (RF 4004)
Hur bra klarar ett steg fukt? För när jag skulle städa ur det var det ganska fuktigt där i.
Antar att jag kommer behöva göra lite hål oxå. Annars lär det väl bli bastu för steget.

fegge_89
19 maj 2008 · 1 302 Inlägg

Du kan ju t.ex. klä in brunnen med en matta eller något liknande så att steget inte rör direkt på karossen och sedan om du inte vill göra hål så kan du ju sätta dit 1 till 2 CPU fläktar och fästa dem på skuffens mattas undersida.

Hoppas du fattar tongue

Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Utgår från att installationen är tänkt att vara någorlunda dold utan glas & ljus etc.
Om du hade tänkt dig att ha kvar reservhjulet (kan ju ha sina fördelar i en bruksbil) så är det smidigt att fästa steget i locket till reservhjulsbaljan eller på en plywoodskiva ovanpå reservhjulet.

Fukten är antagligen den kondens som bildas när ditt varma sköna klimat inne i kupén möter den kalla plåten i reservhjulsbaljan. Du kan vara ambitiös och isolera plåten i baljan för att hämma fukten men luftens fukthalt i kupén varierar också en hel del och jag har ännu inte stött på ett steg som tagit stryk av detta.
Slutsteget kommer bli lite varmt, men långt ifrån en kokplatta så att göra hål och montera fläktar behöver du inte göra såvida du inte VET att det är för varmt i baljan.

Mitt råd att montera steget i baljan på en plywoodskiva. Lägg dessutom en termometer i baljan och en till i bagageutrymmet. När du åkt en lång sträcka med hög volym i solskenet så tittar du ner i baljan och jämför dina termometrar.
Är det över 45 grader nere i baljan så är en fläkt att föredra. Är det dock lika varmt eller varmare i skuffen så kan fläkten kvitta, då är det ändå ingen bra "kylluft" som den förser steget med.

För att en fläkt ska vara effektiv för ett slutsteg så ska den inte bara cirkulera luft utan lätt kunna tillföra ny luft (sorry fegge_89) från kupén. Cirkulerande luft är skönt för oss som kan svettas, men ett slutsteg tycket det är skönt med vetilationshål. Baksidan med att ha hål i mattan är att det kan ramla ner skräp den vägen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
erik_90
19 maj 2008 · 86 Inlägg

Gulmun skrev:
Utgår från att installationen är tänkt att vara någorlunda dold utan glas & ljus etc.
Om du hade tänkt dig att ha kvar reservhjulet (kan ju ha sina fördelar i en bruksbil) så är det smidigt att fästa steget i locket till reservhjulsbaljan eller på en plywoodskiva ovanpå reservhjulet.

Fukten är antagligen den kondens som bildas när ditt varma sköna klimat inne i kupén möter den kalla plåten i reservhjulsbaljan. Du kan vara ambitiös och isolera plåten i baljan för att hämma fukten men luftens fukthalt i kupén varierar också en hel del och jag har ännu inte stött på ett steg som tagit stryk av detta.
Slutsteget kommer bli lite varmt, men långt ifrån en kokplatta så att göra hål och montera fläktar behöver du inte göra såvida du inte VET att det är för varmt i baljan.

Mitt råd att montera steget i baljan på en plywoodskiva. Lägg dessutom en termometer i baljan och en till i bagageutrymmet. När du åkt en lång sträcka med hög volym i solskenet så tittar du ner i baljan och jämför dina termometrar.
Är det över 45 grader nere i baljan så är en fläkt att föredra. Är det dock lika varmt eller varmare i skuffen så kan fläkten kvitta, då är det ändå ingen bra "kylluft" som den förser steget med.

För att en fläkt ska vara effektiv för ett slutsteg så ska den inte bara cirkulera luft utan lätt kunna tillföra ny luft (sorry fegge_89) från kupén. Cirkulerande luft är skönt för oss som kan svettas, men ett slutsteg tycket det är skönt med vetilationshål. Baksidan med att ha hål i mattan är att det kan ramla ner skräp den vägen.

Hade inte tänkt att ha kvar reservhjulet(man måste ju prioritera;)), så tänkte att jag lägger frigolit underst och en spånskva på det som jag sätter fast steget på och sen spänner jag fast det med reservdäckremmarna.

Som du sa så blir det nog till att mäta tempen i början och sen göra hål om det behövs.

tack för svar:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang