storlek på säkring?

sierracoff
21 maj 2008 · 130 Inlägg

tjena jag har ett mutant MT1500.1 som ska driva 2st mutant 1007xxx (tror jag de heter) köpte ett kabelkit samtidigt med 50mm2 kabel och i det ligger en 300A säkring kan jag köra med den?

Eller är det en för "stor" säkring så det kommer skada steget (sitter ingen sägring på steget)?

MVH:Christofer

Amazon_123GT Driifter;)
21 maj 2008 · 1 630 Inlägg

har ett likadant steg.. men hittar inget i instruktionsboken hur stor säkring man ska ha..

får man fråga vart du köpte kabelkittet o va de kosta?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
yellow740
21 maj 2008 · 119 Inlägg

På Dbakuten.se står det att det ska avsäkras med 200Ah..

Amazon_123GT Driifter;)
21 maj 2008 · 1 630 Inlägg

läste instruktionboken igen nu o det står de

fuse rating 150A (not supplied) alltså ska man ha 150 A säkring?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
sierracoff
21 maj 2008 · 130 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
läste instruktionboken igen nu o det står de

fuse rating 150A (not supplied) alltså ska man ha 150 A säkring?

okej tack för svaret... jag köpte mitt kit på blekingbilradio, men de flesta företag brukar ha bra priser då och då på grejerna... jaja då är det väl bara åka och köpa ny säkring... vill ju inte bränna steget det första man gör!

Domiseven f.d. Robospine
21 maj 2008 · 208 Inlägg

för att förhindra kabelbrand ska du nog inte ha mer än 250A(?) säkring framme vid batteriet. Enligt nardiks lista (magazinet | mått & formler) är det max 200A för 45mm² och 300A för 55mm² så man kan väl anta att det skulle bli 250A för 50mm²?
men det är max det, man kan ju säkra under det också såklart.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Amazon_123GT Driifter;)
21 maj 2008 · 1 630 Inlägg

jo men när man säkrar steget med "huvud" säkringen är de ju kul om man inte tar förstor finns inga säkringar på steget

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
evilaudio
21 maj 2008 · 16 195 Inlägg

Robospine skrev:
för att förhindra kabelbrand ska du nog inte ha mer än 250A(?) säkring framme vid batteriet. Enligt nardiks lista (magazinet | mått & formler) är det max 200A för 45mm² och 300A för 55mm² så man kan väl anta att det skulle bli 250A för 50mm²?
men det är max det, man kan ju säkra under det också såklart.

kabelbrand??   kan lova dig att även fast du har en säkring på 500 amp så "brinner" den av före kabeln.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Domiseven f.d. Robospine
21 maj 2008 · 208 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
jo men när man säkrar steget med "huvud" säkringen är de ju kul om man inte tar förstor finns inga säkringar på steget

javisst, jag tänkte bara på 300A-säkringen som följde med.


evilaudio skrev:

Robospine skrev:
för att förhindra kabelbrand ska du nog inte ha mer än 250A(?) säkring framme vid batteriet. Enligt nardiks lista (magazinet | mått & formler) är det max 200A för 45mm² och 300A för 55mm² så man kan väl anta att det skulle bli 250A för 50mm²?
men det är max det, man kan ju säkra under det också såklart.

kabelbrand??   kan lova dig att även fast du har en säkring på 500 amp så "brinner" den av före kabeln.

sant, det är ju rekomenderade maxsäkringar med god marginal. kabelbrand var lite fel ordval.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
evilaudio
21 maj 2008 · 16 195 Inlägg

Robospine skrev:

Amazon_123GT skrev:
jo men när man säkrar steget med "huvud" säkringen är de ju kul om man inte tar förstor finns inga säkringar på steget

javisst, jag tänkte bara på 300A-säkringen som följde med.


evilaudio skrev:

Robospine skrev:
för att förhindra kabelbrand ska du nog inte ha mer än 250A(?) säkring framme vid batteriet. Enligt nardiks lista (magazinet | mått & formler) är det max 200A för 45mm² och 300A för 55mm² så man kan väl anta att det skulle bli 250A för 50mm²?
men det är max det, man kan ju säkra under det också såklart.

kabelbrand??   kan lova dig att även fast du har en säkring på 500 amp så "brinner" den av före kabeln.

sant, det är ju rekomenderade maxsäkringar med god marginal. kabelbrand var lite fel ordval.

själv kör ja helt utan säkringar... hehe.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang