3681
Sök

får man ta bort orginal ratt med airbag? va säger försäkringbolagen?

E.T phone home...
212 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
precis..
Om jag skulle få för mig att byta till nån roligare ratt så tror jag inte att den kommer ha airbag o sånt shit..
antar att man får göra det.. de kan inte finnas lag på att en bil måst ha samma ratt hela sin livslängd..

men tror ni försäkringen kommer bli dyrare..?

kan man montera bort en ratt med airbag själv.. eller kommer man spränga bort sig!??.. =P

EDIT = läste nyss på bilsports hemsida om en momo ratt som bilprovningen antagligen inte godkänner på en gatbil...
så då fins det väll nån lag om de då.. men vilka sport rattar är godkända då?
vad gör dom godkända
Senast redigerat av Teljemo (23 maj 2008)

KHRacing
23 maj 2008
Du nämner det inte & de vet det inte & kommer aldrig kolla det heller.

116 Inlägg
23 maj 2008
man stänger ju av en srs genom obd uttag me data så svårt för privat person att göra kanske.

Frippe

2 452 Inlägg
23 maj 2008
du får ta bort ratt med airbag om bilen inte är helbilsgodkänd...efter 98 så får du inte ens byta fälgar på bilen...

döden kommer tillbaka

Smålänning
7 887 Inlägg
23 maj 2008
turbodeath skrev:
du får ta bort ratt med airbag om bilen inte är helbilsgodkänd...efter 98 så får du inte ens byta fälgar på bilen...

Jo...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

E.T phone home...
212 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
ok... jag har en gammal 95a.. o jag har ingen aning om nån "helbilsgodkänning"...
men man kan väll köpa en ratt.. åka till verkstad o be dom byta.. skulle sen besiktningen sätta en 2a på de så får man väll åka tbax te verstaden o byta tebaka igen..

nån som vill tipsa om nån bra sida där man kan kolla o kanske beställa sportratt.. som kanske kan vara godkänd!!...

DFFL
9 020 Inlägg
24 maj 2008
Försäkringsbolagen säger att du kommer få mer ont än annars ifall du krockar.
Din premie kommer inte höjas.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

med lem
1 147 Inlägg
24 maj 2008
Teljemo skrev:
ok... jag har en gammal 95a.. o jag har ingen aning om nån "helbilsgodkänning"...
men man kan väll köpa en ratt.. åka till verkstad o be dom byta.. skulle sen besiktningen sätta en 2a på de så får man väll åka tbax te verstaden o byta tebaka igen..

nån som vill tipsa om nån bra sida där man kan kolla o kanske beställa sportratt.. som kanske kan vara godkänd!!...

du får ingen 2a på sånt. dom bryr sig inte ett smack om du vill spräcka skallen mot ratten. men jag tycker du har en klok idé, jag bytte med. ska man dö ska man ju dö lycklig i sin bil smile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Sök