1215
Sök

Tips på RCA-kabel till subwoofer?

145 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Ska dra signalkabel för subwoofer till skuffen men vill gärna ha tips på vad för kabel ni rekommenderar, Var först inne på någon halvbudget på Kjell & co för typ 220kr 10meter. Samt tänkte dra en 2xRCA ifall man kanske skaffa ett steg till senare. Fast då är det bättre med 1 RCA för varje(?)

Och det viktigaste, hur pass lång tror ni man måste ha?, ni som dragit antar jag vet hur mycket som går åt smile

2 911 Inlägg
22 maj 2008
5m räcker mer än väl.

Bessewisser
556 Inlägg
22 maj 2008
Jag har 5 meter i min och jag kan dra den ut genom bagageluckan och gå iväg en 2 meter så nå 10 meter behöver du inte!

//SkyNard

How low

6 851 Inlägg
22 maj 2008
SkyNard skrev:
Jag har 5 meter i min och jag kan dra den ut genom bagageluckan och gå iväg en 2 meter så nå 10 meter behöver du inte!

//SkyNard

HAHA...din bil är ju dock 1/3 av hanns bil wink

Men hur lång den ska vara beror lite på vart steget placeras, längst bak i bagaget, eller längst fram?
Kan du dra den "rakt" bak från din cd?
Men ofta räcker 5-6m.

145 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
tänkte dra den längs sidan där kabelmattan går, så enda "svängarna" där blir är ifrån stereon och ner vid golvet sen är det rakt bak och upp bakom baksätet. Så ja iprincip raksträcka

men ska man lita på Clicktronic eller vad dom heter på kjell.com t:ex?

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
Oh ja, 5 meter räcker till en 850! Dra bort alla trösklar o peta ner kablaget bara. Naj-tråd är smidigt att ha sen när du ska dra det bredvid baksätet ut i skuffen.

Och jag måste nog säga att dessa kablar är underskattade...
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78697

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

145 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
ok ska kolla på det, tack för tipsen.

Vill även passa på att slänga in frågan om ni anser att man ska dela till subben i huvudenheten eller om man ska ställa in det på själva steget?, Var inne på att låta huvudenheten göra det där kan man ställa 120,100,80 om jag minns rätt.

* Klåpare
1 718 Inlägg
23 maj 2008
Nu kommer väl varje ljud-guru vråla rakt ut men jag vred upp nästintill max gain på steget och satte en baskontroll mellan stereon och steget. Låter hur bra som helst och det är även hur gött som helst att kunna ratta både frekvens och gain inne i kupén. cool
Baskontroll:  http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1220423678
Det finns även en prisvärd RCA-kabel på samma sida.
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1220607315

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
23 maj 2008
Tjena zoddan!

Ang Clicktronic så behöver du inte vara orolig, kvalitetsmässigt slår de ju biltemas kablar med hästlängder, både kvalitets och ljudmässigt (ljudet beror ju iof också på kringutrustningen) men hade jag varit du så hade jag satsat på dem.

Fördelen är ju att de är bättre avskärmade än biltemas kablar t.ex vilket lär reducera/eliminera störningar på kabeln. ska själv använda Clicktronic-rca kablage till nästa stereobygge.

// Jacke

145 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Ok men då köper jag nog en sådan kabel, Samt kjell ligger nära mig smile
Ang justering så justerar man in det en gång så det blir bra och sen låter man det vara, enligt min mening smile
Senast redigerat av zoddan (24 maj 2008)

Sök