Renovering av mina fälgar, vill ha Tips och Hjälp!

Rille_Pille Tyskstuk
3 april 2008 · 466 Inlägg

Hej!

när jag köpte min e39 så fick jag med 18" med polerad fälgbana. Problemet är väl det att de är lite tilltyglade av tidens tand och det är ganska mycket klarlacksläpp och lite kantstötningar.

Det jag hade tänkt göra åt saken är väl att försöka slipa ner klarlacken(Kan nog vara svårt att få bort kantstötningarna) ordentligt tills det är helt slätt och sedan polera av bara tusan med autosol. Sedan för att det inte ska oxidera så har jag inte riktigt bestämt vad jag ska använda.

Lyckades hitta detta på nätet när jag sökte på högglanspolering; http://soundoil.se/SUPER_L/Ultraglozz.htm

Tror ni det kan vara något? Någon som har erfarenhet av produkten?

Något annat tips för att slippa oxidering?

Behöver även hjälp med vad jag ska ha för slippapper? Våtslip ,Sandpapper? Storlek?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27777/303349_f5mqoa.jpg
18" 235/40

Om någon vill se närbilder på skadorna så säg gärna till.


Tack på förhand!

Senast redigerat av Rille_Pille (3 april 2008)

Rille_Pille Tyskstuk
4 april 2008 · 466 Inlägg

Är det absolut ingen som vet detta?

Adams
12 april 2008 · 135 Inlägg

håller på att renovera mina oz mae fälgar.. började med att dela splitfälgen där oxideringen kommer pågrund av att man inte kommer åt å underhålla poleringen där.. sedan gick jag in på klas olsson och köpte en exentermaskin.. åkte till färgtorn för att köpa sanpapper.. jag började med 120 pga av jag inte orkar slipa ihjäl mej.. sedan 240 sedan 320 sedan 800 sedan 1200 sedan 2000 sedan 4000 sandpapper autosol vilket motsvarar ca 6000 sedan festolls 10 000 polermedel.. har endast slipat ner 2 fälgar nu med 4000 sandpapper sen kan du också köpa en polermaskin eller liknande saker till en skruvdragare till aoutosol och högglans medlet.. du behöver ej använda vatten upp till 400 för upp till detta papper slipar du bara ner fälgen men sedan är d bara att blötlägga sanpappret i vatten samt att blöta fägen.. tror jag har kommit ihåg allt annars är d bara å fråga  mvh adam

Adams
12 april 2008 · 135 Inlägg

håller på att renovera mina oz mae fälgar.. började med att dela splitfälgen där oxideringen kommer pågrund av att man inte kommer åt å underhålla poleringen där.. sedan gick jag in på klas olsson och köpte en exentermaskin.. åkte till färgtorn för att köpa sanpapper.. jag började med 120 pga av jag inte orkar slipa ihjäl mej.. sedan 240 sedan 320 sedan 800 sedan 1200 sedan 2000 sedan 4000 sandpapper autosol vilket motsvarar ca 6000 sedan festolls 10 000 polermedel.. har endast slipat ner 2 fälgar nu med 4000 sandpapper sen kan du också köpa en polermaskin eller liknande saker till en skruvdragare till aoutosol och högglans medlet.. du behöver ej använda vatten upp till 400 för upp till detta papper slipar du bara ner fälgen men sedan är d bara att blötlägga sanpappret i vatten samt att blöta fägen.. tror jag har kommit ihåg allt annars är d bara å fråga  mvh adam

Rille_Pille Tyskstuk
12 april 2008 · 466 Inlägg

Okej! Tack!smile...ska se när jag orkar ta itu med fälgarna....kanske imorrn!....tack hör av mig om jag har nån fundering:)

soda
19 maj 2008 · 29 Inlägg

Adams: Vad använde du för verktyg för att dela på OZ-Fälgen? letar själv efter verktyg för att göra samma sak. Har bara hittat en sats i Tyskland för över 100Euro. Har du verktyg så kanske man kan hyra det av dig?

Adams
22 maj 2008 · 135 Inlägg

soda skrev:
Adams: Vad använde du för verktyg för att dela på OZ-Fälgen? letar själv efter verktyg för att göra samma sak. Har bara hittat en sats i Tyskland för över 100Euro. Har du verktyg så kanske man kan hyra det av dig?

fram på delningen var det invändig 12kants torx som användes.. hittade dem på tools..
bak var det en 10 kantig invändig torx.. denna torx har endast oz ,intera ,fälgfixarna å några till.. men går ej ej att få tag i av oz .. varken företag eller privat.. så jag fick ta till en 12kants och knacka på med hammare och sedan byta mot vanlig 6kants m7 mutter.. får tillbaka fälgarna imorgon från däckcentrum där dom nu momentdras.. då kommer lite kort..

Adams
22 maj 2008 · 135 Inlägg

sen om du ska klarlacka allt utom fälgbanan så rekomenderar jag pulverlackering

soda
24 maj 2008 · 29 Inlägg

Attans, då är det inte samma torx på dina fälgar som på mina. Jag har utvändig 10-kants på framsidan, och 10-kants invändig på baksidan. Blir nog till att köpa satsen från Tyskland iallafall då, har ju tänkt byta fälgbanorna på mina fälgar mot bredare. Lägg gärna upp några bilder på dina fälgar. MAE:s fälgar är grymma tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang