Jahapp, är på gång med mitt första ljudbygge (Hade tänkt mig något åt det ganska seriösa hållet) snart och känner att jag behöver få en del saker förklarade för mig, nybörjare som man är. Är i planeringsstadiet just nu, men har inte kommit så långt. Har alledes för dålig erfarenhet av märken och så.
Till att börja med en väldigt grundläggande sak som jag aldrig lyckats få klart för mig av nån anledning:
Hur är det watt på slutsteg och högtalare egentligen skall förhålla sig till varandra?
Det jag har fått höra är att slutsteget skall klara av MINST högtalaren (eller högtalarnas) totala uteffekt i W RMS. Då känns det ju väldigt underligt att det står på välidgt många ställen att "Dethär slutsteget på 2x 360W RMS funkar utmärkt till 2-4 bashögtalare". Jag menar, seriösa basar ligger ju oftast definitivt på mer än 360W RMS, så hur faen går det ihop då? Jag får inte ihop det.
Och logiskt sätt så känns det som att mata en 1000W RMS-bas med 2000W RMS är ett bra sätt att spränga basen all världens väg på, eller är jag ute och cyklar? Så, hur ligger det till egentligen?
Vidare undrar jag lite över vad folk egentligen tycker om MDS?
Har en polare som tjatar om att MDS är det bästa som finns och så vidare, och jag har en annan kompis som har tävlat i billjud och alltid kört MDS till 100%, springer alltid runt i MDS-jacka och keps.
Dock verkar det som om att bara man säger nånting i stil med "Jag funderade på denhär MDS-högtalaren..." så blir tråden knäpptyst i tre dar innan någon vågar bryta tystnaden med nånting i stil med "jag tycker du borde satsa på Mutant istället". Sedan är diskutionen i full gång igen, bara det att ingen nämner MDS.
Det kanske inte alls stämmer, men det är känslan jag fått.
Hur funkar det egentligen med kondensatorer och sådant?
Hur många farad ska man ha? Till vilka typer av högtalare? Vart ska man koppla in dom?
Och så vidare, kan som sagt var inte speciellt mycket om dethär med ljudbygge. Ser dock fram emot att lära mig mer!
Vad ska man ha för kablar?
Har sett lite om detta med tabeller och skit, men det är aldrig fel att få det förklarat för sig en gång till så jag vet att jag gör rätt.
Säkringar?
Ja, precis. Vart ska man ha dom? Hur starka? Beror ju förstås på vad dom ska skydda, men jag har absolut noll koll så lite riktlinjer vore inte alls fel.
Det jag har tänkt mig är en ganska seriöst uppsättning, jag satsar inte på en karriär som 740-raggare och bara basar och värdelöst framsystem som låter skit för runt 1000kr. Inget ont om 740 eller system för 1000, det finns bara en aning för gott om dom häromkring.
Det ljudet jag söker är kvalité i första hand, jag tänker inte jaga db. Jag kommer ha allting uppsnurrat till en dator i bilen, och tänkte även försöka bygga ett riktigt surround i bilen, pimp ska det va! Jag vill inte heller ha 10.000 watt bara bas, man ska kunna sitta i bilen med volymen på samtalsnivå och fortfarande höra mer än bas.
Hade nämligen en liten skräckupplevelse i baksätet på en golf för inte så länge sedan, bilen är ganska duktigt riggad med ljud och baksätet va en skräkcupplevelse. Lite samma sak är det i min kompis 940 med. På grund av detta tänkte jag även bygga så att de i baksätet fick sig lite diskant till livs. Vet att detta blir svårt med surround, men ev. skulle man ju kunna ha "framsystemet" i baksätet på en separat förstärkare som man kan köra utan när det inte är nån där för att att få bätte ljudbild i fram.
Jag har ingen aning om vad det kan/borde kosta, men om ni vill veta lite hur mycket jag är beredd att lägga ut så kan jag säga att jag plockade ihop ett helt system på MDS.se (fick ju lov å glädja min privata MDS-fanclub) och det landade på omkring 27.000, med högtalare, slutsteg/förstärkare (Vad är skillnaden egentligen?) samt kondensatorer (Goda för 10F, systemet låg totalt på omkring 8 500W). Jag höjde inte alltför mycket på ögonen åt det priset, så det är väl mellan 20.000 och 30.000 jag tänkt mig, ev. lite till.
Den stackars bilen som ska få genomlida detta bygge är en Nissan 200SX S13. Har dock inte köpt bilen än, men den kommer någon gång i sommar. Jag gillar framförhållning, och tänkte försöka planera så bra som möjligt för att inte det hela ska bli skit. Tänkte försöka bli klar med allting nästa sommar nån gång, det beror lite på hur mycket byggtid jag får över i vinter och så vidare.
Jag kommer lyssna på all typ av musik i bilen, och även kolla på en del film (därav surroundet). Lyssnar vanligtvis mest på metal/rock (poppar AC/DC just nu), men det kommer troligen spelas en hel del techno/trance och hela den biten med.
Det jag ungefär tänkt mig
Tja, dethär är dom typer av högtalare jag plockade ihop för skojjs skull, för att ni ska få en bild av ungefär vad jag tänkt mig (samt vilka kanalen på ljudkortet dom ska sitta på):
Någon sorts allroundhögtalare fram i mitten, min polare tyckte 6,5" som jag tycker låter lite stort (centerkanalen)
Två dskanter vid A-stolpen (frontkanalerna)
5,25" eller liknande i dörrarna (sidokanalerna)
6x9", två st på hatthyllan (bakhögtalare)
12" basar, två stycken bak i skuffen (subkanalen)
Om jag ska köra vidare på iden med ett "extra framsystem" för baksätet vet jag inte vad jag ska ha där, har inte funderat nåntng på det. Men ett par diskanter och kanske 5,25" vid golvet eller nått.
Detta är alltså ungefär de storlekar jag tänkt mig, men sedan kan det ju va så att 5,25 låter för mycket bas för att ha fram (men det kan man väl å andra sidan lösa med ett filter?). Jag har som sagt inte så bra koll, men nu har ni ett litet bättre hum om vad jag har tänkt mig.
En liten sammanfattning
Alltså, för att sammanfatta, så är det idealiska ett surroundsystem (vilket innebär att det måste finnas tillräckligt med kanaler för allting) med fokus på hög ljudkvalité i alla register, och det får dessutom kosta en ganska duktigt peng. Allting ska drivas direkt från datorns ljudkort ut i stegen/stärkarna, ingen spelare emellan alltså. Allt detta i en 200SX.
Hade till och med planerat att vara så seriös på surroundbiten att jag skulle försöka klämma in en högtalare längst fram i mitten på instrumentpanelen, precis bakom vindrutan, för att få en riktig centerkanal.
Jag frågar inte efter en inköpslista med "DETTA SKA DU HA", utan vad jag söker efter är tips till en nybörjare. Några av er kommer säkert tycka det är lite väl dyrt för en nybörjare, lite för seriöst kanske. Men jag vägrar ha skitljud i bilen, och om jag köper bra grejjer direkt är det ju bara att flytta med det vid ev. bilbyte, och att köpa skit för att istället byta upp sig allteftersom blir iallafall dyrare i längden.
Kommer inte på nå mer just nu, uppdaterar isf efterhand. Ursäkta för all text, hoppas ni har tålamod så jag får lite svar av någon som kan dethär!
Edit: Slängde in det jag plockat ihop för skojjs skull
Till att börja med en väldigt grundläggande sak som jag aldrig lyckats få klart för mig av nån anledning:
Hur är det watt på slutsteg och högtalare egentligen skall förhålla sig till varandra?
Det jag har fått höra är att slutsteget skall klara av MINST högtalaren (eller högtalarnas) totala uteffekt i W RMS. Då känns det ju väldigt underligt att det står på välidgt många ställen att "Dethär slutsteget på 2x 360W RMS funkar utmärkt till 2-4 bashögtalare". Jag menar, seriösa basar ligger ju oftast definitivt på mer än 360W RMS, så hur faen går det ihop då? Jag får inte ihop det.
Och logiskt sätt så känns det som att mata en 1000W RMS-bas med 2000W RMS är ett bra sätt att spränga basen all världens väg på, eller är jag ute och cyklar? Så, hur ligger det till egentligen?
Vidare undrar jag lite över vad folk egentligen tycker om MDS?
Har en polare som tjatar om att MDS är det bästa som finns och så vidare, och jag har en annan kompis som har tävlat i billjud och alltid kört MDS till 100%, springer alltid runt i MDS-jacka och keps.
Dock verkar det som om att bara man säger nånting i stil med "Jag funderade på denhär MDS-högtalaren..." så blir tråden knäpptyst i tre dar innan någon vågar bryta tystnaden med nånting i stil med "jag tycker du borde satsa på Mutant istället". Sedan är diskutionen i full gång igen, bara det att ingen nämner MDS.
Det kanske inte alls stämmer, men det är känslan jag fått.
Hur funkar det egentligen med kondensatorer och sådant?
Hur många farad ska man ha? Till vilka typer av högtalare? Vart ska man koppla in dom?
Och så vidare, kan som sagt var inte speciellt mycket om dethär med ljudbygge. Ser dock fram emot att lära mig mer!
Vad ska man ha för kablar?
Har sett lite om detta med tabeller och skit, men det är aldrig fel att få det förklarat för sig en gång till så jag vet att jag gör rätt.
Säkringar?
Ja, precis. Vart ska man ha dom? Hur starka? Beror ju förstås på vad dom ska skydda, men jag har absolut noll koll så lite riktlinjer vore inte alls fel.
Det jag har tänkt mig är en ganska seriöst uppsättning, jag satsar inte på en karriär som 740-raggare och bara basar och värdelöst framsystem som låter skit för runt 1000kr. Inget ont om 740 eller system för 1000, det finns bara en aning för gott om dom häromkring.
Det ljudet jag söker är kvalité i första hand, jag tänker inte jaga db. Jag kommer ha allting uppsnurrat till en dator i bilen, och tänkte även försöka bygga ett riktigt surround i bilen, pimp ska det va! Jag vill inte heller ha 10.000 watt bara bas, man ska kunna sitta i bilen med volymen på samtalsnivå och fortfarande höra mer än bas.
Hade nämligen en liten skräckupplevelse i baksätet på en golf för inte så länge sedan, bilen är ganska duktigt riggad med ljud och baksätet va en skräkcupplevelse. Lite samma sak är det i min kompis 940 med. På grund av detta tänkte jag även bygga så att de i baksätet fick sig lite diskant till livs. Vet att detta blir svårt med surround, men ev. skulle man ju kunna ha "framsystemet" i baksätet på en separat förstärkare som man kan köra utan när det inte är nån där för att att få bätte ljudbild i fram.
Jag har ingen aning om vad det kan/borde kosta, men om ni vill veta lite hur mycket jag är beredd att lägga ut så kan jag säga att jag plockade ihop ett helt system på MDS.se (fick ju lov å glädja min privata MDS-fanclub) och det landade på omkring 27.000, med högtalare, slutsteg/förstärkare (Vad är skillnaden egentligen?) samt kondensatorer (Goda för 10F, systemet låg totalt på omkring 8 500W). Jag höjde inte alltför mycket på ögonen åt det priset, så det är väl mellan 20.000 och 30.000 jag tänkt mig, ev. lite till.
Den stackars bilen som ska få genomlida detta bygge är en Nissan 200SX S13. Har dock inte köpt bilen än, men den kommer någon gång i sommar. Jag gillar framförhållning, och tänkte försöka planera så bra som möjligt för att inte det hela ska bli skit. Tänkte försöka bli klar med allting nästa sommar nån gång, det beror lite på hur mycket byggtid jag får över i vinter och så vidare.
Jag kommer lyssna på all typ av musik i bilen, och även kolla på en del film (därav surroundet). Lyssnar vanligtvis mest på metal/rock (poppar AC/DC just nu), men det kommer troligen spelas en hel del techno/trance och hela den biten med.
Det jag ungefär tänkt mig
Tja, dethär är dom typer av högtalare jag plockade ihop för skojjs skull, för att ni ska få en bild av ungefär vad jag tänkt mig (samt vilka kanalen på ljudkortet dom ska sitta på):
Någon sorts allroundhögtalare fram i mitten, min polare tyckte 6,5" som jag tycker låter lite stort (centerkanalen)
Två dskanter vid A-stolpen (frontkanalerna)
5,25" eller liknande i dörrarna (sidokanalerna)
6x9", två st på hatthyllan (bakhögtalare)
12" basar, två stycken bak i skuffen (subkanalen)
Om jag ska köra vidare på iden med ett "extra framsystem" för baksätet vet jag inte vad jag ska ha där, har inte funderat nåntng på det. Men ett par diskanter och kanske 5,25" vid golvet eller nått.
Detta är alltså ungefär de storlekar jag tänkt mig, men sedan kan det ju va så att 5,25 låter för mycket bas för att ha fram (men det kan man väl å andra sidan lösa med ett filter?). Jag har som sagt inte så bra koll, men nu har ni ett litet bättre hum om vad jag har tänkt mig.
En liten sammanfattning
Alltså, för att sammanfatta, så är det idealiska ett surroundsystem (vilket innebär att det måste finnas tillräckligt med kanaler för allting) med fokus på hög ljudkvalité i alla register, och det får dessutom kosta en ganska duktigt peng. Allting ska drivas direkt från datorns ljudkort ut i stegen/stärkarna, ingen spelare emellan alltså. Allt detta i en 200SX.
Hade till och med planerat att vara så seriös på surroundbiten att jag skulle försöka klämma in en högtalare längst fram i mitten på instrumentpanelen, precis bakom vindrutan, för att få en riktig centerkanal.
Jag frågar inte efter en inköpslista med "DETTA SKA DU HA", utan vad jag söker efter är tips till en nybörjare. Några av er kommer säkert tycka det är lite väl dyrt för en nybörjare, lite för seriöst kanske. Men jag vägrar ha skitljud i bilen, och om jag köper bra grejjer direkt är det ju bara att flytta med det vid ev. bilbyte, och att köpa skit för att istället byta upp sig allteftersom blir iallafall dyrare i längden.
Kommer inte på nå mer just nu, uppdaterar isf efterhand. Ursäkta för all text, hoppas ni har tålamod så jag får lite svar av någon som kan dethär!
Edit: Slängde in det jag plockat ihop för skojjs skull
Senast redigerat av Moosefan (23 maj 2008)
Det är aldrig för sent att bättra sig...
...så jag väntar ett tag till!
...så jag väntar ett tag till!
0
0
0
0

