4710
Sök

Nybörjare som behöver få lite(...) frågor besvarade

11 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Jahapp, är på gång med mitt första ljudbygge (Hade tänkt mig något åt det ganska seriösa hållet) snart och känner att jag behöver få en del saker förklarade för mig, nybörjare som man är. Är i planeringsstadiet just nu, men har inte kommit så långt. Har alledes för dålig erfarenhet av märken och så.

Till att börja med en väldigt grundläggande sak som jag aldrig lyckats få klart för mig av nån anledning:
Hur är det watt på slutsteg och högtalare egentligen skall förhålla sig till varandra?
Det jag har fått höra är att slutsteget skall klara av MINST högtalaren (eller högtalarnas) totala uteffekt i W RMS. Då känns det ju väldigt underligt att det står på välidgt många ställen att "Dethär slutsteget på 2x 360W RMS funkar utmärkt till 2-4 bashögtalare". Jag menar, seriösa basar ligger ju oftast definitivt på mer än 360W RMS, så hur faen går det ihop då? Jag får inte ihop det.
   Och logiskt sätt så känns det som att mata en 1000W RMS-bas med 2000W RMS är ett bra sätt att spränga basen all världens väg på, eller är jag ute och cyklar? Så, hur ligger det till egentligen?

Vidare undrar jag lite över vad folk egentligen tycker om MDS?
Har en polare som tjatar om att MDS är det bästa som finns och så vidare, och jag har en annan kompis som har tävlat i billjud och alltid kört MDS till 100%, springer alltid runt i MDS-jacka och keps.
   Dock verkar det som om att bara man säger nånting i stil med "Jag funderade på denhär MDS-högtalaren..." så blir tråden knäpptyst i tre dar innan någon vågar bryta tystnaden med nånting i stil med "jag tycker du borde satsa på Mutant istället". Sedan är diskutionen i full gång igen, bara det att ingen nämner MDS.
   Det kanske inte alls stämmer, men det är känslan jag fått.

Hur funkar det egentligen med kondensatorer och sådant?
Hur många farad ska man ha? Till vilka typer av högtalare? Vart ska man koppla in dom?
   Och så vidare, kan som sagt var inte speciellt mycket om dethär med ljudbygge. Ser dock fram emot att lära mig mer!

Vad ska man ha för kablar?
Har sett lite om detta med tabeller och skit, men det är aldrig fel att få det förklarat för sig en gång till så jag vet att jag gör rätt.

Säkringar?
Ja, precis. Vart ska man ha dom? Hur starka? Beror ju förstås på vad dom ska skydda, men jag har absolut noll koll så lite riktlinjer vore inte alls fel.

Det jag har tänkt mig är en ganska seriöst uppsättning, jag satsar inte på en karriär som 740-raggare och bara basar och värdelöst framsystem som låter skit för runt 1000kr. Inget ont om 740 eller system för 1000, det finns bara en aning för gott om dom häromkring.
   Det ljudet jag söker är kvalité i första hand, jag tänker inte jaga db. Jag kommer ha allting uppsnurrat till en dator i bilen, och tänkte även försöka bygga ett riktigt surround i bilen, pimp ska det va! Jag vill inte heller ha 10.000 watt bara bas, man ska kunna sitta i bilen med volymen på samtalsnivå och fortfarande höra mer än bas.
   Hade nämligen en liten skräckupplevelse i baksätet på en golf för inte så länge sedan, bilen är ganska duktigt riggad med ljud och baksätet va en skräkcupplevelse. Lite samma sak är det i min kompis 940 med. På grund av detta tänkte jag även bygga så att de i baksätet fick sig lite diskant till livs. Vet att detta blir svårt med surround, men ev. skulle man ju kunna ha "framsystemet" i baksätet på en separat förstärkare som man kan köra utan när det inte är nån där för att att få bätte ljudbild i fram.

Jag har ingen aning om vad det kan/borde kosta, men om ni vill veta lite hur mycket jag är beredd att lägga ut så kan jag säga att jag plockade ihop ett helt system på MDS.se (fick ju lov å glädja min privata MDS-fanclub) och det landade på omkring 27.000, med högtalare, slutsteg/förstärkare (Vad är skillnaden egentligen?) samt kondensatorer (Goda för 10F, systemet låg totalt på omkring 8 500W). Jag höjde inte alltför mycket på ögonen åt det priset, så det är väl mellan 20.000 och 30.000 jag tänkt mig, ev. lite till.

Den stackars bilen som ska få genomlida detta bygge är en Nissan 200SX S13. Har dock inte köpt bilen än, men den kommer någon gång i sommar. Jag gillar framförhållning, och tänkte försöka planera så bra som möjligt för att inte det hela ska bli skit. Tänkte försöka bli klar med allting nästa sommar nån gång, det beror lite på hur mycket byggtid jag får över i vinter och så vidare.
   Jag kommer lyssna på all typ av musik i bilen, och även kolla på en del film (därav surroundet). Lyssnar vanligtvis mest på metal/rock (poppar AC/DC just nu), men det kommer troligen spelas en hel del techno/trance och hela den biten med.

Det jag ungefär tänkt mig
Tja, dethär är dom typer av högtalare jag plockade ihop för skojjs skull, för att ni ska få en bild av ungefär vad jag tänkt mig (samt vilka kanalen på ljudkortet dom ska sitta på):
Någon sorts allroundhögtalare fram i mitten, min polare tyckte 6,5" som jag tycker låter lite stort (centerkanalen)
Två dskanter vid A-stolpen (frontkanalerna)
5,25" eller liknande i dörrarna (sidokanalerna)
6x9", två st på hatthyllan (bakhögtalare)
12" basar, två stycken bak i skuffen (subkanalen)

Om jag ska köra vidare på iden med ett "extra framsystem" för baksätet vet jag inte vad jag ska ha där, har inte funderat nåntng på det. Men ett par diskanter och kanske 5,25" vid golvet eller nått.
Detta är alltså ungefär de storlekar jag tänkt mig, men sedan kan det ju va så att 5,25 låter för mycket bas för att ha fram (men det kan man väl å andra sidan lösa med ett filter?). Jag har som sagt inte så bra koll, men nu har ni ett litet bättre hum om vad jag har tänkt mig.

En liten sammanfattning
Alltså, för att sammanfatta, så är det idealiska ett surroundsystem (vilket innebär att det måste finnas tillräckligt med kanaler för allting) med fokus på hög ljudkvalité i alla register, och det får dessutom kosta en ganska duktigt peng. Allting ska drivas direkt från datorns ljudkort ut i stegen/stärkarna, ingen spelare emellan alltså. Allt detta i en 200SX.
   Hade till och med planerat att vara så seriös på surroundbiten att jag skulle försöka klämma in en högtalare längst fram i mitten på instrumentpanelen, precis bakom vindrutan, för att få en riktig centerkanal.

Jag frågar inte efter en inköpslista med "DETTA SKA DU HA", utan vad jag söker efter är tips till en nybörjare. Några av er kommer säkert tycka det är lite väl dyrt för en nybörjare, lite för seriöst kanske. Men jag vägrar ha skitljud i bilen, och om jag köper bra grejjer direkt är det ju bara att flytta med det vid ev. bilbyte, och att köpa skit för att istället byta upp sig allteftersom blir iallafall dyrare i längden.

Kommer inte på nå mer just nu, uppdaterar isf efterhand. Ursäkta för all text, hoppas ni har tålamod så jag får lite svar av någon som kan dethär!

Edit: Slängde in det jag plockat ihop för skojjs skull
Senast redigerat av Moosefan (23 maj 2008)

Det är aldrig för sent att bättra sig...
...så jag väntar ett tag till!

399 Inlägg
23 maj 2008
Jaha... *harkel* Får väl svara efter bästa förmåga då. De riktiga rävarna får ju fylla på sedan

Personligen anser jag ju att det är bättre att ha gott om kraft, hellre det än en herrejösses bas o vara underbemannad på kraftsidan. Alltså det skadar inte med ett stort steg till en förhållandevis liten bas, effektmässigt då. Bara man gainar med förstånd liksom.

MDS? Ja, personligen har jag inget emot produkterna, men deras marknadsföring tycker jag är hopplös. Bara för att man kanske säljer mest prylar är man inte bäst eller No. 1 på billjud. Störst, bäst o vackrast attityden tycker jag är lite löjlig.

Kondensatorer sedan... Ja de är ju inte på ngt vis en lösning om strömmen inte räcker till, då krävs batterier och större generator. Vissa säger att de upplever ett rappare liv i anläggning med kondensatorer inkopplade, det låter jag vara obesvarat för jag har inte provat själv.

Kablar? Ja så grova som möjligt är väl en bra början tongue
Då kan man ju oftast handla på sig värre prylar senare utan att lägga en ny förmögenhet på den dyra kopparn.

Säkra av kabeln, sätt inte större säkring än man får på kabeln, då brinner kabeln innan säkringen, oftast = kabelbrand och det vill du INTE vara med om.
Säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt om du har batteriet fram. Sitter batteriet bak och strömkabeln inte passerar en torpedvägg  lr det bara är typ 25 cm till steget så känns det lite overkill med säkring, tycker iaf jag. Andra får gärna säga emot.

Välljudsgrejer då... Inte min avdelning alls roll Men DLS låter ju rent o fint, N-core har ju bevisligen prylar som både duger och vinner i välljudssammanhang, klart det finns fler märken som kan det där, JonasH lr någon får väl briljera med kunskaperna tongue

Det var väl kanske lite svar från en annan nybörjare som också gick ut hårt i första anläggningen. Fast kanske mer åt "spela-högt" hållet

//S

21 761 Inlägg
23 maj 2008
Moosefan skrev:
Och logiskt sätt så känns det som att mata en 1000W RMS-bas med 2000W RMS är ett bra sätt att spränga basen all världens väg på, eller är jag ute och cyklar? Så, hur ligger det till egentligen?

Jag förstår vad du menar, men bara för att steget kan ge ut 2000WRMS så betyder det ju inte att det gör det så fort man ökar ljudvolymen smile. Alla slutsteg har ju en "gainkontroll" som gör att man kan anpassa signalförstärkningen mellan stereo och steg, med den kontrollen kan man då anpassa så att steget inte ger ut mer effekt än vad basen klarar av fastän stereons volymkontroll är uppskruvad till tex 75%.

Som Maildaemon skriver så är det snarare en fördel med ett "aningen" överdimensionerat slutsteg, då kan steget kanske driva basen fullt ut och ändå ha full kontroll på baskonen.

Använder man ett lite underdimensionerat steg så drivs basen kanske inte fullt ut och därför kan man frestas att vrida upp volymen så att steget börjar distordera, dvs ge ut förvrängd/dålig signal. Sånt kan förstöra både slutsget och element om man har otur.

Moosefan skrev:
men ev. skulle man ju kunna ha "framsystemet" i baksätet på en separat förstärkare som man kan köra utan när det inte är nån där för att att få bätte ljudbild i fram.

Många vill ha ljudbilden framifrån, det är låter störande att höra musik bakifrån. Men har man ett baksystem så kan det fungera som "rearfill" ifall man drar ner volymen dit, dvs att det fyller ut ljudet ungefär som ett hemmabiosystem. Det beror förstås på vilken smak man har, vi kan naturligtvis inte säga vad du ska tycka smile.

801 Inlägg
25 maj 2008
Hej, ska försöka svara på det jag kan. säger inget om jag inte vet hur det ligger till.

"Hur är det watt på slutsteg och högtalare egentligen skall förhålla sig till varandra?"

Det är alltid bättre att mata med för mycket effekt, det går juh alltid att sänka om det slår för hårt, inte passar in med resten osv osv. det viktiga här är steget. man kan få en ganska dålig bas att rocka hårt bara man har go matning till den. jag är inte säker på vart den  gyllene medelvägen ligger någonstans, men dubbla effekten på steget/stegen som basen/basarna har är inte fel.

"Vidare undrar jag lite över vad folk egentligen tycker om MDS?"

Jag har aldrig haft MDS hade dåliga vibbar av det redan innan jag började med detta. pga vänners erfarenheter, så jag rekommenderar det inte.

"Hur funkar det egentligen med kondensatorer och sådant?"

Det enda en konding löser är att den håller borta effekt dipparna när man spelar hårt, detta kan uppfattas som att basen går mjukare, och i vissa fall hårdare, beroende på musik och ansträngning. den laddar upp sig när steget inte drar så mycke ström och släpper den sedan när steget "går tungt" och förhindrar så ett effektfall under en väldigt kort stund.

"Vad ska man ha för kablar?"

Helst alltid så stor kabel som passar i steget, annars kan du lägga en 50 eller 75 kvadrats kabel fram till ett säkringsblock. men beroende på bilmoddel så kan det vara svårt att gömma den fint, om man inte vill riva ur hela bilen, och lägga den i en balk eller nåt.

"Säkringar?"

Säkringen på själva strömkabeln är ENDAST till för att förhindra att just den kabeln brinner. den säkrar inte av steget, utan det finns anpassade säkringar på/i steget. 12 V säkringen får sitta max 30 cm från batteriet för att försäkring och dylikt ska gälla, och givetvis för säkerheten, ju närmare batteriet den sitter desto bättre.

Hoppas jag har tillfört nåt. nu får vi vänta på att kungarna fyller i resten tongue

Edit: stavfel
Senast redigerat av Roundcube (25 maj 2008)

11 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Jag tänkte bara slänga in ett tack till Maildaemon, Drönirettab och Roundcube! Kul svar, börjar få lite bättre koll på tillvaron, så att säga tongue

Har även fått fart på ljudgökarna jag känner här hemma och frågat lite. Försöker hitta lite läsning om hur det funkar med avstämning av baslådor och liknande saker. Med ljud för närmare 30k känns det ganska bortkastat att bara slänga in skiten där det passar. Får kanske fixa lite hjälp med sådan med.

Funderade på å göra ett par lådor till basarna i glasfiber/plast och så vidare, för att få det lite snyggt i skuffen. Det spelar ingen roll vilken form lådorna har va, bara volymen är bra?

Och angående kondignar, dom är ju (som jag trodde och som ni nu bekräftat) för att ge snabb extraström vid basdippar eller vad man ska kalla det. Alltså lär man ju inte behöva det på andra högtalare än basar? Känns ju iallafall väldigt dumt med kondingar på diskanter...

Tack så mycket för svaren alltså, kändes jävligt bra!

Det är aldrig för sent att bättra sig...
...så jag väntar ett tag till!

1 727 Inlägg
26 maj 2008
Och angående kondignar, dom är ju (som jag trodde och som ni nu bekräftat) för att ge snabb extraström vid basdippar eller vad man ska kalla det. Alltså lär man ju inte behöva det på andra högtalare än basar? Känns ju iallafall väldigt dumt med kondingar på diskanter...

Konding/ar sätter man som bekant i närhet av slutsteg, dock är det svårt att säga om man satt den på bas el. diskant, då t.ex pluskabeln är "samma" i hela bilen.
För närmare 30 tusen kan du få mkt trevliga komponenter till ditt ljud.
Lägg även möda på att dämpa bilen. Lägg mer än du tror på framsystem plus steg.
Bättre en bra bas än två halvbra. Bygg lådorna i träskivor, snygga till med plasten.
Stirra dig inte blind på Watt, det finns 50 watts-steg som spelar skjortan av 150 watts.
Nämner inga märken, men du ska nog köpa jacka någon annanstans, om du förstår vad jag menar.
Är mitt tips!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 maj 2008
Moosefan skrev:
Hur är det watt på slutsteg och högtalare egentligen skall förhålla sig till varandra?

Om du kör ~1:1 förhållande så är det inte fel. Att sätta 3kW steg på en bas som max tål 1kW är att elda för kråkorna egentligen. Lite s.k headroom (dvs extra kraft för extrema peakar i musiken) kan vara bra att ha. 2kW steg på en 1kW bas är onödigt mycket. 20% extra headroom räcker gott. Dvs, 1.2kW på en 1kW bas är fullt tillräckligt. Dessutom beror det på lådan. För att en bas säger sig tåla 1kW RMS så kan det i vissa lådor betyda att den helst inte skall ha mer än 500W..Dock, i din 200sx vet jag vad som funkar, mer om det nedan!

Vidare undrar jag lite över vad folk egentligen tycker om MDS?

De har en del bra grejer i sortimentet, och en del som är sämre. Som många andra. Det man (folk i allmänhet) främst hakar upp sig på angående MDS är deras sätt att beskriva produkterna. Men det finns fler som gör.

Hur funkar det egentligen med kondensatorer och sådant?

Tumregeln är 1F per 1000W. Jag säger att det är MYCKET bättre att satsa sina pengar på bra strömförsörjning istället. Finns inte en konding i världen som kan hjälpa upå ett dåligt elsystem i övrigt.

Kablar och Säkringar?

Läs denna artikeln på våran hemsida.

http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=38

En liten sammanfattning Allt detta i en 200SX.

Okej, eftersom vi tävlar i både EMMA SQ, EMMA Racing och lite SPL för skojs skull med just en 200SX så skulle jag föreslå följande:

Framdörrarna: 6.5tums element (midbas+mellanregister) som går rätt djupt. Också i dörren, eller långt ned i A-stolpen eller innanför backspegeln sätter du en diskant per sida. Behövs ej två.
Bak kan du sätta nåt för utfyllnad, kanske ett 5.25tums kit. Som subbasar sätter du två stycken 12tummare som spelar i sluten låda bakåt. Sen skaffar du ett 4kanals steg samt ett monoblock och driver allt detta.

Kommer funka kalas!

Just 200SX är en relativt "lätt" bil att bygga i.

Hör av dig till mig så kan jag ta hand om alla frågor kring 200sx, vi har som sagt en sån i teamet som vann SM förra året i Master, samt vann på Elmia iår och spelar över 140dB med 2st 12or för SQ bruk...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

801 Inlägg
26 maj 2008
Moosefan skrev:
Jag tänkte bara slänga in ett tack till Maildaemon, Drönirettab och Roundcube! Kul svar, börjar få lite bättre koll på tillvaron, så att säga tongue

Har även fått fart på ljudgökarna jag känner här hemma och frågat lite. Försöker hitta lite läsning om hur det funkar med avstämning av baslådor och liknande saker. Med ljud för närmare 30k känns det ganska bortkastat att bara slänga in skiten där det passar. Får kanske fixa lite hjälp med sådan med.

Funderade på å göra ett par lådor till basarna i glasfiber/plast och så vidare, för att få det lite snyggt i skuffen. Det spelar ingen roll vilken form lådorna har va, bara volymen är bra?

för att ordna lådvolymer så finns det ett program på "" piratbuktens"" hemsida, du får ingen länk för det får man inte ge tongue Probox2000 heter det iaf *visslar*

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 maj 2008
Roundcube skrev:
Moosefan skrev:

för att ordna lådvolymer så finns det ett program på "" piratbuktens"" hemsida, du får ingen länk för det får man inte ge tongue Probox2000 heter det iaf *visslar*

Av de lådorna man får fram ur det programmet så stämmer det bäst för slutna lådor.
En stark fördel för det programmet (det ENDA jag har det till) är lådritningsdelen.

WinISD är ett gratisprogram som är bättre för uträkning av lådor i mitt tycke.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök