4193
Sök

Larm + Centrallås problem (kom när vi kopplade in ljud) SAAB 9000

181 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hejsan, jag har fått lite problem i min Saab 9000, När jag kopplar in strömkabeln till batteriets plus på bilen och spelar lite så är det frid och fröjd, när jag ska låsa bilen med larmet så går det igång som att man krossat en ruta eller liknande.. det tjuter, centrallåset åker upp och ner hur snabbt som helst och det går inte att få tyst på det om man inte drar bort plus kabeln på batteriet..

Problemet uppstod när vi kopplade in ljud och allt är kopplat efter konstens alla regler så vad kan vara problemet? hur kan man få bort det och varför uppstår det?

Strömkabeln är dragen från skuffen under liserna upp in i motorrummet genom "gummi pucken" och genom en hängsäkring på 60amp och till plus på batteriet, Jordkabeln är jordad vid reservhjulet och direkt in i steget, 30 amp säkring på steget finns också och alla säkringar är hela.. så hur kan det problemt uppstå och hur kan man få bort det? det är ju inte så himla läckert att få rycka kablarna från batteriet varje gång man ska få tyst på bilen..

Edit : tog bort strömkabeln till slutsteget från batteriet och tröck på larmknappen och nu funkar det finfint igen, hur fan kan det felet bli av endast ett slutsteg?

Edit2: Fick tips om att man kan dra en pluskabel till gula och röda kabeln bakom sterion och det ska tydligen hjälpa? någon som vet hur det kan hjälpa och om det ens gör det?
Senast redigerat av Perrrra_ (26 maj 2008)

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

181 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Är du säker på att det är steget då?
Troligtvis har du samma fenomen om du kopplar ur plusen bak på steget
men låter anslutningen på batteriet sitta kvar.
Kanske så har du skavda kablar nånstans på vägen så att det går
över ström från matningskabeln till steget.

Att koppla ihop röd och gul lär inte göra nån nytta.

okeys så det är bara prova med en ny plus kabel till steget och se om det gör susen?

181 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Om du har ett mätinstrument så kan du mäta med pluskabeln bortkopplad i båda ändarna. Då lär du få svar. Mät först likspänning sedan ohm. Har du inget mätinstrument så kan du prova med en ny kabel.
Perrrra_ skrev:
okeys så det är bara prova med en ny plus kabel till steget och se om det gör susen?

Okey, får ta och kolla om nån har en multimeter eller liknande eller åka förbi och kanske köpa en..

Sök