4220
Sök

är det nått fel? ang basar

669 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#1
hallå

idag har jag monterat in slutsteget och basarna i bilen.

när jag vrir på så låter det som det ska....men när jag höjjer som fan då börjar det låta illa fån högtalarna :S
typ som att dom "smäller"

basarna är 2st 12"   det står att dom är på 6ohm och är 200watt. alltså varje.

slutsteget jag har är ett sinus live sla 1500.

är det nått som är trasigt?
förklara nån//eddie


BilstereoNörd
576 Inlägg
29 maj 2008
#2
snipercat skrev:
hallå

idag har jag monterat in slutsteget och basarna i bilen.

när jag vrir på så låter det som det ska....men när jag höjjer som fan då börjar det låta illa fån högtalarna :S
typ som att dom "smäller"

basarna är 2st 12"   det står att dom är på 6ohm och är 200watt. alltså varje.

slutsteget jag har är ett sinus live sla 1500.

är det nått som är trasigt?
förklara nån//eddie

Ja det är nog tyvärr så att basarna slår i bott för att de absolut inte tål den effekten de får..
Sen beror det ju även på lådan, den kan vara för stor och fel avstämd..
Men största orsaken är att högtalarna inte klarar av effekten varken mekaniskt eller elektriskt..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

669 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#3
ok då blir det nya basar.... rekomendationer?


BilstereoNörd
576 Inlägg
29 maj 2008
#4
snipercat skrev:
ok då blir det nya basar.... rekomendationer?

Beror lite på hur stor plats du har över till basar i bilen, är det 2st 12" som gäller så hänger det på lådavolymer m.m vad man kan rekommendera..

Vad har du för låda? Har du tänkt att bygga ny låda enligt eventuella rekommendationer?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

669 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#5
ja det blir vell så  har funderat på 15" ,,,,jag har en kombi-bil så plats har jag tongue  bara att hunden ska med ibland..
köper det som spelar bäst med det steget.

(alltså så ultimat det bara går att få med det steget.)


lite rekomendationer skulle va kul att få tongue.
///eddie
Senast redigerat av snipercat (29 maj 2008)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 maj 2008
#6
snipercat skrev:
ja det blir vell så  har funderat på 15" ,,,,jag har en kombi-bil så plats har jag tongue  bara att hunden ska med ibland..
köper det som spelar bäst med det steget.

(alltså så ultimat det bara går att få med det steget.)


lite rekomendationer skulle va kul att få tongue.
///eddie

Du missar poängen! Det kan MYCKET VÄL komma att låta så även om du köper en bas för 10000kr.

JO! Så är det faktiskt. Du måste tala om hur du byggt lådan, vilken typ, rörländer etc etc. Annars kan vi aldrig hjälpa dig!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

8 156 Inlägg
29 maj 2008
#7
Med andra ord, du kanske kan få dom basarna som du har nu att låta mycket bättre genom att du bygger om lådan till dom. En låda med fel volym förstör väldigt mycket.

Vad är det för basar det handlar om?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
29 maj 2008
#8
Jag delar frågan med Phaetoon, skulle vara intressant att veta vilka basar det är. 6 Ohms bas som "bara" tål 200W, det påminner litegrann om tex MGR. Om det nu visar sig att det är det märket så förstår jag att de bottnar med det där steget eftersom de brukar ha ganska litet X-max.

Men jag gissar ju bara, det finns naturligtvis flera basmärken som har 6 Ohms impedans och inte tål alltför mycket effekt smile.


Sök