4198
Sök

Dörren går inte att låsa med dosan...

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har hållt på att pilla med en baslåda i Saaben idag och nu när jag var klar så märkte jag att dörren på förarsidan inte går att låsa med dosan, alla andra låser men inte den.
Det är inget annat som strular bara det.
Är det motorn som har gått eller kan de va något annat som felar?

Mvh Jocke
Senast redigerat av MazterX (25 maj 2008)


358 Inlägg
25 maj 2008
#2
om du hållt på o pilla med baslåda så kanske du råkat göra nån kortis?

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#3
Jag har kollat över alla sladdar och hittar inga fel. Men om det vore en kortis borde det inte visa sig på något annat sätt också?


358 Inlägg
25 maj 2008
#4
hur är strömtillförseln till just den dörrent då?.. funkar centrallås om du trycker ner piggen? mätit upp om de kommer ström till dörren när du trycker på fjärren? testat koppla bort de du koppla dit då du pillra med lådan?

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

* Klåpare
1 718 Inlägg
25 maj 2008
#5
Låset på förardörren sitter ganska utsatt för väder och vind med tanke på alla möten med övrig trafik. Värst är det vid vinterväglag. Med tiden kan låset kärva ihop tack vare all fukt och skit som kan ha krupit in där och använder man sällan nyckeln i låset så att det motioneras så kan det bli såna problem som du beskriver.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#6
Låser jag med nyckel på förardören så låser alla andra dörrar också, samma sak om jag låser upp.
Centrallåset funkar inte om jag använder piggen, inte heller om jag använder knappen som sitter i saabarna (lock) alla dörrar låser utom förardörren.
Jag har inte testat att koppla bort sladdarna till basen efter att problemet uppstod.


* Klåpare
1 718 Inlägg
25 maj 2008
#7
Det är inte så att förardörren inte ska låsa om man använder piggarna så att man inte ska kunna låsa in nycklarna i bilen? Märkligt dock att dosan inte låser när c-låset faktiskt fungerar.. Hmm..
Ja du får väl prova att göra ljudinstallationen spänningslös och kolla om felet försvinner.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#8
Jag vet inte riktigt hur det ska va... Har inte haft bilen så länge.
Märkte nu att även höger bakdörr inte heller funkar att låsa. hmm
Det gör ingen skllnad om jag bryter strömmen till steget. Funkar ändå inte.


Japan Quality
670 Inlägg
25 maj 2008
#9
En vild gissning. Inte dåligt batteri i dosan då?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#10
Nee, dosan funkar som den ska.
Men nu har bakdörren satt igång igen :s Jag fattar nada...


741 Inlägg
25 maj 2008
#11
Regga dig på forumet och ställ samma fråga där som här! dom är enormt kunniga på det stället!

www.saabturboclub.com

smile
Senast redigerat av Joo (25 maj 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 maj 2008
#12
Trodde först att det kunde vara nånting som stör dosans signal men eftersom vissa dörrar låser som dom ska så kan det ju inte vara något sånt hmm

Vet iaf att jag inte kunde låsa min bil med fjärren när jag var på BRL Växjö's street meet för ett tag sen, var helt omöjligt att få bilen att låsa sig med fjärren utan jag fick låsa med nyckeln och låta bilen stå olarmad. Sprang runt till alla elektronikaffärerna på jakt efter ett nytt batteri till nyckeln men fick inte tag på något.

Körde från BRL och vips så funkade det igen ??  :S

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#13
Jag skrev en tråd på saabturboclub nu smile
Ska se om saab-nördarna vet något (Som att jag ska säga något... roll)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 maj 2008
#14
Swedenrockers skrev:
Lite off topic men, hur som helst. De flesta larmfjärrar sänder på en frekvens (433.92MHz) som är upplåtet till alla möjliga system vilket gör att störmoment finns på många ställen.  Btw, hade inte BRL batterier till fjärren?

Nepp, inte heller expert, rusta, maxi, elgiganten, on off, siba eller någon av dom andra affärerna som ligger där. Ligger en saab-handlare en liten bit därifrån men dom hade typ stängt för en halvtimme sen när vi hittade dom.

CR1632 verkar vara ett väldigt ovanligt batteri, köpte dock två på biltema när jag kom hem tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Stålverksarbetare
372 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#15
Det var motorn som var kass. Bytte den idag. Gav 50kr på Returbilen i HGB big_smile



Sök